سلامت نیوز : مصطفی قانعی در گفت‌وگو با فارس، افزود: بخشی از داروهای ایرانی که توانسته‌اند به خارج از کشور صادر شوند باید یکی از الزامات نظام بهینه تولید را به عنوان GMP و GLP دارا باشند و آنهایی که نتوانستند صادرات مناسبی داشته باشند به این دلیل بوده که الزامات و استانداردهای بین المللی را نداشته‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه اغلب شرکتهای دارویی الزامات رعایت شده برای صادرات را ندارند و بیشتر آنها استانداردهای کشور را رعایت می‌کنند.

قانعی گفت: البته بخشی از داروهایی که به خارج از کشور صادر می‌شوند استانداردهای بین‌المللی را دارند و بخشی از آنها که در کشور مصرف می‌شوند استانداردهای سازمان غذا و دارو را دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: کارخانجات داروسازی که این الزامات را رعایت می‌کنند موفق به صادرات دارو می‌شوند و اگر این بهینه‌سازی را نداشته و موارد را رعایت نکنند در سطح ملی و تولید داخل باقی می‌مانند.

وی گفت: صادرات دارو سالانه 70 میلیون دلار است در حالی که با توجه به اینکه اگر بخواهیم 2درصد از بازار دنیا را با توجه به جمعیت کشورمان در دست بگیریم باید به صادرات 200 میلیارد دلار در سال برسیم.

قانعی اظهار کرد: اگر بخواهیم در زمینه داروهای با ارزبری بالا تولیداتی داشته باشیم باید ابتدا داروها بهینه شوند و چنانچه به کشورهای اروپایی، روس یا آمریکا صادر شوند باید استانداردهای مربوط به هر کشور را داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در زمینه اینکه چگونه می‌توان به بالاترین سطح کیفیت تولید دارو رسید گفت: برای اینکه صادرات بهینه داشته باشیم باید قیمت دارو با استانداردهای رعایت شده تطبیق داده شوند.

وی ادامه داد: باید شرکتهای تولید دارو و کارخانجات بالاترین استانداردها را رعایت کرده و طبق آن دارو تولید کنند و قیمت این داروها با شرکت‌هایی که استانداردهای پایینی داشتند باید متفاوت باشند.

قانعی تصریح کرد: در غیر این صورت تولیدکنندگان دارو ضربه اقتصادی بالایی را برای استانداردسازی خواهند خورد چرا که نرخ داروهایی که بهینه می کنند و با آنهایی که استاندارد را رعایت نکردند یکسان خواهند بود و رغبتی برای استانداردسازی در تولیدکنندگان باقی نمی‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha