سلامت نیوز : اگرچه با آغاز زمستان امسال، بركناری مرضیه وحیددستجردی از وزارت بهداشت سبب شد تا برگ جدیدی به پرونده این وزارت‌خانه و مشكلات خبرسازش اضافه شود اما زمزمه‌های به گوش می‌رسد كه محمود احمدی‌نژاد قصد دارد همزمان با روزهای پایانی این فصل، با انتخاب وزیر زن دیگری برای این وزارت‌خانه، بازهم برگ جدیدی بر این پرونده بیفزاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز؛ هرچند با خداحافظی وحیددستجردی به عنوان نخستین وزیر زن پس از انقلاب اسلامی هیچ كس انتظار وزیر زن دیگری را در این فاصله زمانی كوتاه پس از بركناری او نمی‌كشید، اما از راهروهای وزارت بهداشت به گوش می‌رسد كه قرار است دكتر محمد حسن طریقت منفرد با سرپرستی این وزارت‌خانه خداحافظی كند و زهره طبیب‌زاده نوری عضو كمیسیون بهداشت مجلس برصندلی وزیر در وزارت‌خانه بهداشت و درمان بنشیند؛ زمزمه‌ای كه نه‌تنها طبیب‌زاده نوری آن را شایعه خوانده، بلكه اعلام كرده است كه اساسا با وزارت زنان مخالف است!

این روزها ارز دارو و حاشیه‌های مربوط به آن همچنان در رسانه‌ها خبرساز است. گذشته از آن اجرای برنامه‌هایی چون پزشك خانواده در سراسر كشور كه به گفته مرضیه وحیددستجردی در فقدان اعتبارات نمی‌توانست به ثمر بنشیند نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. شاید به همین دلیل است كه اعضای كمیسیون بهداشت مجلس معتقدند انتصاب و بركناری وزیر و سرپرست در این وزارت‌خانه دردی را دوا نمی‌كند بلكه باید از نیروهای كارشناسی در بدنه این وزارت‌خانه مدد خواست.

 در حالی كه هر روز خبری از وزارت بهداشت به گوش می‌رسد، روز گذشته محمدحسین قربانی عضو كمیسیون بهداشت و درمان از زمزمه تغییر نظر رئیس‌جمهور در مورد معرفی طریقت منفرد به عنوان وزیر بهداشت خبرداد. وی با بیان اینكه رئیس‌جمهور قبل از معرفی وزیر بهداشت با كمیسیون بهداشت و درمان رایزنی داشته باشد، افزود‌: «كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با داشتن دو وزیر، دو رئیس دانشگاه علوم پزشكی و دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از كمیسیون‌های سرآمد مجلس است بنابراین بهتر است رئیس‌جمهور تعامل بیشتری در این زمینه با كمیسیون داشته باشد و این به نفع دولت است.» او با بیان این مطلب گفت: «خبرهایی شنیده‌ایم كه رئیس‌جمهور قرار است فرد دیگری راغیر از طریقت منفرد به عنوان وزیر بهداشت معرفی كند.»

قربانی همچنین معرفی احتمالی زهره طبیب‌زاده نوری را به عنوان وزیر بهداشت به صلاح ندانسته و گفت: «اگرچه ایشان شخص توانمندی هستنداما وزارت بهداشت با وجود مشكلات عدیده به وزیر با شهامت و جسورتری نیاز دارد.» او تاكید كرد: «با وجود مشكلات حوزه درمان، عدم تخصیص منابع مالی به آن و وضعیت اقتصادی كشور هركسی پست وزارت بهداشت را بپذیرد در حقیقت ایثاركرده است.»

سرپرست، وزیر می‌شود؟

هنوز هفته نخست دی ماه امسال به پایان نرسیده بود كه در پی انتقادات وزیر بهداشت و معاونانش از دولت، احمدی‌نژاد او را از این سمت بركنار و محمد حسن طریقت منفرد را به عنوان سرپرست منصوب كرد. در مراسم معارفه سرپرست جدید، این چشم‌پزشك قاطعانه پیگیری طرح پزشك خانواده را قول داد. هرچند وی پیش از آن ریاست بیمارستان امام حسین(ع) را برعهده داشت اما او سوابق مدیریتی بسیاری در كارنامه خود دارد.

عضویت هیات مدیره و معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی، معاونت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، مدیر دفتر مطالعات اجتماعی مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مسئول بیمه و درمان كمیته امداد امام خمینی(ره)، مسئول بهداشت و درمان وزارت نفت، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و هیات امنای دانشگاه علوم پزشكی سمنان از جمله این سوابق است.

او در مراسم معارفه خود گفت: «من با پزشك خانواده تربیت شده‌ام و این برنامه را ادامه می‌دهم و ۶ماه كه سهل است در ۶ دقیقه هم می‌توان كارهای بزرگ انجام داد.» با این همه او در چند روز گذشته با اعلام اینكه پزشك خانواده فعلا در تهران اجرا نمی‌شود گفت: «پزشك خانواده بعد از شهرهای كوچك به تهران می‌آید.»

یك وزیر زن دیگر؟

نام زهره طبیب‌زاده نوری نخستین بار با روی كار آمدن دولت نهم در سطح كشور مطرح شد. هرچند این دندان‌پزشك پیش از آن عضویت در هیات امنای دانشگاه الزهرا(س) و مدیرگروهی دانشكده دندان‌پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی را در كارنامه خود داشت اما احمدی‌نژاد طی حكمی او را به ریاست مركز زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری و مشاور بانوان خود منصوب كرد. دوران ریاست او بر این مركز در دولت نهم انتقادات بی‌شمار فعالان امور زنان را به ارمغان آورد. تا آنجا كه سرانجام احمدی‌نژاد مریم مجتهد زاده را به جای او به این سمت منصوب كرد.

پس از آن طبیب‌زاده در انتخابات مجلس نهم شركت كرد و به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس رفت. او كه خود عضو كابینه دولت بوده است پیش از این، همزمان با بركناری مرضیه وحیددستجردی در پاسخ به خبرنگاران گفت: «من اصلا با حضور زنان در كابینه به عنوان وزیر موافق نیستم. با مسئولیت گرفتن خانم‌ها در عرصه كلان مدیریتی مثل وزارت مخالف هستم. آن‌وقت چه بگویم؟! حالا شما در مورد بركناری تنها زن كابینه سوال می‌كنید. من اصلا با كل این مسئله مخالفم.»

روز گذشته نیز این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وزیر شدنش گفت: «شایعه معرفی من به عنوان وزیر بهداشت به مجلس اساسا كذب است و منشا این شایعه برای خود من هم عجیب است ضمن اینكه بنده اساسا با وزیر شدن زنان مخالف هستم.»

او افزود: «علت مخالفت من با وزیر شدن زنان این است كه زنان در كشور ما هنوز تجربه لازم را برای مدیریت‌های كلان ندارند زیرا در مدیریت‌های میانی به‌كارگیری نشده‌اند و به همین علت توان و تجربه لازم را ندارند. مدیریت‌های كلان كشور عرصه آزمون و خطا نیست و ما حق نداریم به خاطر مسائل شعاری، مدیریت كشور را با این نوع اقدامات دستخوش مشكل كنیم.»

وی ادامه داد: «زنان اساسا به علت وظایف و مسئولیت‌های مهمی كه در خانواده دارند،فرصت لازم را برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های مدیریتی نداشته‌اند مگر آنكه در این نوع مسئولیت‌های خود كسر بگذارند،‌ممكن است استثنایی وجود داشته باشد اما به عنوان قاعده كلی هنوز زنان ما باید عرصه‌های میانی مدیریتی را تجربه كنند تا توان لازم را برای مدیریت‌های كلان در سال‌‌های آینده به دست آورند.»

طبیب‌زاده گفت: «به نظر من در شرایط فعلی هیچ ضرورتی ندارد كه بخواهیم یك زن را در عرصه‌های مدیریتی كلان مانند وزارت به كار بگیریم. این كار فقط جنبه شعاری دارد و به نفع مصالح كشور نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha