سلامت نیوز : احمد شیبانی صبح امروز در دومین همایش شیمی صنعت با رویکرد تولید مواد دارویی که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد ارتباط بین صنعت و دانشگاه را از مواردی عنوان کرد که همیشه جای بحث دارد و افزود: قبل از انقلاب داروی ما سیستمی تجارت محور داشت و عمده داروهای داخل وارداتی بود. فقط 25 درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می‌شد که عمدتاً داروهای معمولی و ساده بود و نه تخصصی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس سازمان غذا و دارو  تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی به تولیدمحوری در زمینه دارو رو آوردیم تا جایی که طی این سالها تاکنون بیش از 96 درصد داروهای مورد نیاز در کشور به صورت داروی فرموله و ساخته شده در داخل تولید می‌شود و فقط حدود 4 درصد از داروها وارداتی است.

وی به تاریخچه تولید اولین ماده دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 1368 اولین ماده دارویی در داخل کشور تولید شد و از آن زمان تا اکنون این روند ادامه داشته است به طوری که الان 44 کارخانه و واحد تولیدی ماده اولیه دارویی تولید می‌کنند که می‌توان گفت به طور میانگین 40 درصد مواد اولیه صنایع داروسازی در کشور را تأمین می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در زمینه تولید برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک بسیار موفق بوده‌ایم به طوری که بین 80 تا 100 درصد این نوع دارو در داخل تولید می‌شود و اکنون 150 قلم مواد اولیه دارویی نیز در داخل کشور تهیه می‌شود.

شیبانی بر ضرورت تولید هر چه بیشتر مواد اولیه دارویی در شرایط تحریم توسط تولیدکنندگان داخلی تأکید کرد و گفت: اکنون برای تامین داروی افراد نیازمند و بیماران خاص در تنگنا هستیم و به شدت مشکل داریم از متخصصان علم شیمی تقاضا می‌کنیم تلاش صد چندانی را برای تولید مواد اولیه دارویی به کار گیرند.

وی اذعان داشت: دارو بعد از کالاهای نظامی و IT سومین منبع درآمدزایی برای کشورهاست و البته نقش مستقیمی را با مرگ و زندگی بیماران و سلامت جامعه دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو قیمت داروی تولیدی داخل کشور را در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین عنوان کرد و گفت: کل بازار دارویی ما در سال 1390 حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است، داروهایی که شرکت‌های دارویی داخل به بازار عرضه کرده‌اند چرا که قیمت دارو در داخل کشور برای ملاحظه اقشار آسیب‌پذیر نسبت به سایر کشورها ارزان است که از نظر اخلاقی برای بیمار یک حسن است ولی برای صنعت عوارض خاص خود را دارد.

به گفته شیبانی طی دو سال اخیر به تولید مواد اولیه دارویی خاص در کشور دست یافتیم که دور از انتظار بود اگر چه ممکن است تولید این مواد در حد چند گرم یا چند تن باشد.

وی تأکید کرد: برای تشویق تولیدکنندگان داخل اگر مواد اولیه دارویی با کیفیت مناسب در کشور تولید شود اجازه واردات مشابه خارجی را نمی‌دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: 60 درصد ماده اولیه دارویی وارداتی است و عمده ارز ما در تولیدات داخلی برای واردات ماده اولیه دارویی هزینه می‌شود که چیزی حدود 700 تا 800 میلیون دلار است.

شیبانی به این نکته اشاره کرد که حتی مواد واسطه‌ای برای تولید ماده اولیه دارویی هم باید توسط محققان حوزه صنعت شیمی در کشور تولید شود تا نیازی به واردات کوچکترین چیز برای تولید دارو در کشور نداشته باشیم.

صبح امروز مدیران حوزه داروسازی و حوزه شیمی کشور در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گرد هم آمدند تا راهکارهای تولید مواد اولیه دارویی به کمک حوزه شیمی را در کشور بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha