سلامت نیوز : مصطفی قانعی صبح امروز در دومین همایش شیمی صنعت با رویکرد تولید مواد دارویی اظهارداشت: طبق نقشه اجرایی که در وزارت بهداشت داریم معتقدیم کار باید به دست دو حوزه سندیکای دارویی و انجمن‌ها بچرخد و ما فقط در سطح نظارتی و حمایتی قرار بگیریم که اگر این اتفاق بیفتد با تغییر دولتها سیاست تولیدی ما دچار آسیب نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه حوزه پزشکی،شیمی و مهندسی در جمهوری اسلامی ایران پرچم‌دار علم هستند تأکید کرد: اگر علم شیمی و پزشکی را در کنار هم قرار دهیم ماحصل آن به مواد اولیه دارویی می‌انجامد و مخلوط رشته مهندسی و پزشکی هم منجر به تولید تجهیزات پزشکی می‌شود اما باید پرسید چرا کشور ما که در این سه حوزه پرچمدار است مواد اولیه دارویی و تجهیزات را وارد می‌کند.

قانعی افزود: از سال 77 فقط 3.5 درصد داروهای ما وارداتی است که 14 درصد ارز دارویی برای واردات همین رقم هزینه شد و از سال 88 تاکنون سالانه 40 درصد از ارز دارویی برای واردات حدود 4 درصد دارو صرف شده است یعنی چیزی نزدیک به 50 درصد بودجه برای 3.5 درصد هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید دارو در داخل کشور دستاوردهای زیادی را در پی دارد اذعان داشت: قیمت داروی تولید داخل 30 تا 40 درصد از مشابه خارجی کمتر است و مضاف بر آن کار خیر یک محقق یا شیمیدان باعث می‌شود تا به عده‌ زیادی از مردم سود برسد تا دارویی که امکان فراهم شدن آن برای اقشار ضعیف نبود با تولید داخلی به دست همه برسد.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت تصریح کرد: ما باید تحقیقات کاربردی را محقق کنیم چرا که اگر توانی که مسئولان برای صنعتی مانند خودرو گذاشتند و ماحصل آن تنها تولید خودرویی شد که فقط آمار کشته‌ها را بالا برد را روی دارو می‌گذاشتیم الآن ارزش افزوده آن بیشتر بود و همه مردم از آن سود می‌بردند.

قانعی با اشاره به تهدیدهای دشمنان برای فشار به نظام و مردم گفت: برای مقابله با تهدیدها صریحاً از کاخ سفید اعلام کردند می‌خواهیم ایرانی‌ها را خسته کنیم تا علیه حکومتشان شورش کنند، می‌گویند دارو تحریم نیست ولی از آن طرف مسیر ورود را می‌بندند و بانکها را هم مسدود می‌کنند.

وی اضافه کرد: همه داروها باید به عنوان موضوع امنیت ملی در کشور تولید شود و با صادرات مشکلات را حل کنیم، اگر هزینه واردات دارو به داخل برگردد زمینه اشتغال به کار فارغ‌التحصیلات رشته‌های شیمی و داروسازی فراهم می‌شود.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت به نقش کلیدی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: فقط یک وزارتخانه در دنیا است که از تولید دانش تا تجاری سازی را زیر نظر خود دارد یعنی وزیر بهداشت باید تصمیم بگیرد تا از تولید دانش برای تولید نیازهای حوزه سلامت استفاده کند اما قانون را آن قدر قشنگ نوشته‌اند که همین وزیر را فقط مسئول تأمین دارو می‌دانند.

وی اظهار امیدواری کرد تا با راه‌اندازی سامانه اطلاعات مورد نیاز برای تولید مواد دارویی و همچنین اطلاعات مربوط به شیمیدان‌ها بتوانیم در صورت لزوم در موارد مختلف از توانمندی محققان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا 2 سال پیش اگر محققی در دانشگاه با بخش صنعت کار می‌کرد باید جواب پس می‌داد که چرا مخفیانه با بخش صنعت قرارداد بسته است ولی اکنون همین امر به قانون تبدیل شده و محققان می‌توانند شرکت دانش بنیان تأسیس کنند تا جایی که طبق مصوبه 700 شرکت دانش بنیان باید برای تولید دارو زائیده شوند.

وی ایجاد صندوق‌های اعتباری را برای کمک به بودجه‌های تحقیقاتی موثر خواند و گفت: در حوزه داروسازی با توجه به شرایط فعلی هیچ چیزی نباید اجرا شود الا تولید ملی تا جایی که در حوزه آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت مصوب کرده‌ایم که دانشجویان می‌توانند به‌جای پایان‌نامه تولید مواد دارویی را ارائه کنند.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت تأکید کرد: امروز یک هجوم ناجوانمردانه‌ای به نظام ما صورت گرفته ولی آرایش دفاعی ما مشخص نیست، در زمان جنگ هرکس به نوبه خود برای دفاع از کشور وظیفه‌اش را انجام می‌داد اما اکنون باید رویکردهایمان را در این حوزه مشخص کنیم.

وی تصویب لایحه حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان را از دیگر نکات ارزنده عنوان کرد و افزود: در این راستا صندوق حمایت علمی فن‌آوری و صندوق نوآوری و شکوفایی 3 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی کرده‌اند که تاکنون 800 میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین جلساتی را با صندوق توسعه ملی برگزار کردیم که در نهایت قرار شد 5 میلیارد دلار از اعتبارات این صندوق به تولید دارو اختصاص یابد بنابر این شرکتهایی که بتوانند صادرات داشته باشند امکان دریافت ارز از این صندوق را دارند و امیدواریم تا از این ظرفیت استفاده شود.

قانعی استانداردسازی را یکی دیگر از سدهای پیش‌رو برشمرد و گفت: در این راستا به این نتیجه رسیدیم تا یک شرکت دانش‌بنیان برای تدوین استانداردهای تولید مواد دارویی تشکیل شود تا همه شرکتها از دست آورد آن بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha