محققان گروه جدیدی از داروهای ضد افسردگی را كشف كردند كه در آزمایش بر روی حیوانات دست كم چهار تا هفت برابر سریعتر از داروهای كنونی تاثیر می‌گذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آلمان؛ به گفته محققان كانادایی در آزمایش این داروهای جدید بر روی موش‌ها، تاثیرگذاری آن بعد از سه روز آغاز شد، این در حالی است كه داروهای ضد افسردگی مرسوم (SSRIs) تازه بعد از دو هفته تاثیر خود را آغاز می‌كنند.
بنابراین گزارش؛ اینكه آیا این داروها بر روی انسان نیز چنین تاثیرگذاری سریعی دارد هنوز مشخص نیست.
این گزارش می‌افزاید؛ در افراد افسرده میزان مواد واسطه سرتونین مغز كاهش می‌یابد و در روش‌های مرسوم موادی استفاده می‌شد كه به روش‌های مختلف میزان سرتونین یا هورمون شادی را در مغز افزایش دهند.
بر اساس این گزارش؛ روش‌ درمانی مرسوم معمولا زمان طولانی را دربر می‌گرفت و برای موارد خطرناكی كه احتمال خودكشی در آنها بالا بود این تاخیر پیامدهای بدی بدنبال داشت، اما به گفته محققان ماده جدید طور دیگری اثر می‌كند .
محققان می‌گویند این داروی جدید بر روی میزان هورمون سرتونین تاثیرندارد، بلكه عملكرد این هورمون را در مغز تقلید می‌كند و بطور مستقیم محل تشخیص سرتونین را در سلو‌ل‌های مغزی كه گیرنده HT4_5 نام دارد را فعال می‌كند.
گفتنی است؛ بدین ترتیب تاثیرگذاری بطور قابل ملاحظه‌ای سریعتر رخ می‌دهد كه در آزمایش بر روی موش‌ها ثابت شد.
بنابراین گزارش؛ محققان جایگزین این دارو را بجای داروهای مرسوم بسیار موثر می‌دانند و به همین خاطر قصد دارند هرچه زودتر تحقیقات كلینیكی این دارو بر روی انسان را آغاز كنند.
محققان تاكید كردند، كه گیرنده 5_HT4 نه تنها در مغز بلكه در قلب و معده و روده نیز وجود دارد و آنها نگران هستند كه این آگونیست‌ها یا مشابه‌ها در این ارگان‌ها تاثیرات ناخواسته و نابجایی داشته باشد و به همین دلیل تحقیقات گسترده‌تری برای بررسی تاثیر این داروی جدید بر روی انسان لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha