سلامت نیوز : معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان این‌كه در دریای خزر چهار نوع آلایندگی وجود دارد كه ایران فقط در وارد كردن فاضلاب‌های انسانی در این دریاچه سهم دارد، گفت: روسیه سموم كشاورزی و قزاقستان و آ‌ذربایجان آلودگی نفتی به این دریاچه وارد می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ عبدالرضا كرباسی با بیان این مطلب گفت: این آلاینده‌ها شامل آلودگی نفتی، عناصر سنگین، سموم كشاورزی و فاضلاب‌های انسانی می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی با بیان این‌كه كم خطرترین این آلایندگی‌ها مربوط به فاضلاب‌های انسانی می‌شود، افزود: ورود آلودگی ناشی از فاضلاب‌های انسانی به دریای خزر در نهایت به بروز بیماری‌های پوستی، اسهال و استفراغ در افراد منجر می‌شود. وی بیان‌داشت: پر‌خطرترین این آلایندگی‌ها، آلودگی‌های وابسته به سموم كشاورزی است كه بسیار خطرناك و شدیداً سرطان‌زا است.

به گفته كرباسی، بخش اعظم این نوع آلایندگی از سوی كشور روسیه وارد آب‌های دریای خزر می‌شود. معاون سازمان محیط زیست، آلودگی نفتی را سومین نوع آلودگی دریای خزر برشمرد و افزود: این نوع آلایندگی عمدتاً بر اثر حادثه ایجاد می‌شود كه از این میان می‌توان به شكستگی لوله، نشت چاه و... اشاره كرد. وی بیان داشت: این نوع آلایندگی عمدتاً از سوی كشورهای قزاقستان و آذربایجان به علت این‌كه دارای صنایع نفتی قدیمی هستند وارد آب‌های دریای خزر می‌شود. وی یادآور شد: آلودگی عناصر سنگین عمدتاً ناشی از ورود فاضلاب‌های صنعتی به آب‌های این دریاچه است. كرباسی با انتقاد از انتشار خبرهای كذب در رسانه‌های خارجی اظهار داشت: بنا به خبرهای منتشر شده در رسانه‌های خارجی، بیشترین آلودگی دریای خزر سهم ایران بوده؛ این در حالی است كه این خبرها كذب است. معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان این‌كه جمعیت ساحل‌نشین ایران حدود 7میلیون نفر است، بیان داشت: از این رو ایران به عنوان بزرگترین كشور دارای جمعیت ساحل نشین است و ورود فاضلاب‌های انسانی ایران به آب‌های دریای خزر تنها آلودگی ورودی از سوی كشور ما به این دریاچه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha