سلامت نیوز : فریبرز زندیه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت:آلرژی کلمه‌ای است که 80 سال پیش برای اولین بار از آن استفاده شد. آلرژی بهاری همان تب یونجه است که اسم علمی آن آلرژی بینی یا رینیت آلرژیک است که همان علائم سرماخوردگی‌ بدون تب، سرفه، کوفتگی و بدن درد را دارد.

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی ادامه داد: معنا و مفهوم آلرژی این است که افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند به برخی از عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این عوامل ممکن است غذاها باشند؛ حتی بعضی از داروها، عوامل محیطی و استنشاقی، گرده گل و گیاه و عواملی که در فضا منتشر می‌شود و موادی که به صورت نگهدارنده یا افزودنی به برخی از مواد غذایی یا دارویی اضافه می‌شوند نیز ممکن است در دسته این عوامل جای بگیرند.

زندیه ادامه داد: بعد از مواجهه با این مواد، چیزی که در بدن افراد اتفاق می‌افتاد این است که سلول‌هایی به اسم مست‌سل یکسری واسطه‌های شیمیایی مثل هیستامین‌ها، تریپتال و سایر عوامل شیمیایی را آزاد می‌سازند که این واسطه‌ها در بدن انسان ایجاد التهاب می‌کنند.

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی افزود: عطسه، خارش، انقباض راه های تنفسی، آبریزش بینی، خارش در سطح پوست، افت فشار و کهیر از جمله واکنش‌های پدیده آلرژی هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: آلرژی‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارد مثل آلرژی تنفسی و آلرژی بینی، آلرژی بینی ممکن است حتی به صورت آسم آلرژیک بروز پیدا کند.

زندیه تأکیدکرد: ماچند نوع آسم داریم که آسم آلرژیک یک نوع از آن است که بیشتر در دوران کودکی دیده می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از پدیده‌های دیگر آلرژیک، آلرژی غذایی، اگزما و کهیر است.

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر اینکه آلرژی بهاری چیست گفت: آلرژی بهاری همان تب یونجه است که هنوز در بعضی از کشورهای اروپایی یا آمریکایی به آن تب یونجه می‌گویند که اسم علمی آن آلرژی بینی یا رینیت آلرژیک است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مورد آلرژی بینی ما با چند فرم مواجهیم. یک نوع از آن آلرژی بینی است که فرد در کل سال با آن مواجه است که به آن فرم سالیانه می‌گویند.

وی افزود: فرم دیگر آلرژی بینی، فرم مخلوط است که فرد در کل سال با آن مواجه است اما در بعضی فصول عوارض آن شدت پیدا می‌کند مثل فصل بهار یا تابستان که علائمش به صورت عطسه، آبریزش، گرفتگی بینی، خارش بینی و چشم بدون سرماخوردگی است.

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی ادامه داد: بعضی از افراد در مواجه به این آلرژی احساس می‌کنند که سرما خورده‌اند اما سرماخوردگی‌شان بدون تب، سرفه، کوفتگی و بدن درد است که همه این علائم، علائم آلرژی بینی است نه سرما‌خوردگی.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسش فارس،  راه‌های درمان آلرژی بینی را تشخیص درست آلرژی توسط توسط پزشک متخصص دانست وافزود: متأسفانه افرادی که متخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی نیستند و اقدام به درمان آلرژی می‌کنند با تجویز داروهای غیرضروری برای مدت طولانی که گاهی خالی از عوارض نیست باعث ایجاد مشکلات و عوارضی برای بیماران می‌شوند و از سویی دیگر چون تخصص لازم در این زمینه ندارند باعث تأخیر در درمان بیمار می‌شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: داروها می‌تواند به صورت خوراکی یا اسپری‌های موضعی داخل بینی باشند.

وی افزود: بعضی اوقات، فوق تخصص آسم و آلرژی برای درمان از روش ایمونوتراپی استفاده می‌کنند که به غلط و به طور عامه به آن واکسن آلرژی می‌گویند.

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی ادامه داد: ایمونوتراپی یک نوع روش حساسیت‌زدایی است که در دراز مدت جواب می دهد.

زندیه گفت: بعد از تشخیص عامل آلرژی توسط فوق تخصص آلرژی، نسخه‌ای برای بیمار آماده می‌شود که مواد حساسیت‌‌زدا با یک برنامه منظم حساسیت‌زدایی و به مدت 4 یا 5 سال برای ایمونوتراپی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha