سلامت نیوز : زوج‌های جوان با شرایطی مانند طلبگی، داشتن سن زیر 25 سال، فوت یکی از والدین زوج‌ها و مهریه کمتر از 110 سکه می‌توانند از وام 5‌میلیون تومانی استفاده کنند، البته تصویب و اجرایی شدن این بسته پیشنهادی ازدواج منوط به داشتن منابع مالی کافی شورای پول و اعتبار است. این بسته پیشنهادی ازدواج درحالی از سوی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مطرح می‌شود که سال گذشته، تنها 60‌‌درصد از زوج‌های متقاضی، وام ازدواج دریافت کردند. درباره بحث‌های وام ازدواج در مجلس، مهدی عیسی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «قبل از تعطیلات نوروز، وضعیت پرداخت وام‌های ازدواج با انتقاد شدید نمایندگان روبه‌رو شد. ولی مجلس نخستین روز کاری خود را سپری می‌کند و هنوز این موضوع در جریان نیست.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ، به گفته او، وضعیت وام‌های ازدواج در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی پیگیری می‌شود. عیسی زاده همچنین ادامه می‌دهد: « این‌که چه افرادی می‌توانند وام بیشتری بگیرند هنوز در مجلس بررسی نشده است. ولی به نظر من فرقی ندارد که چه کسانی وام می‌گیرند. هر فردی که در حال ازدواج است باید بتواند از وام‌های ازدواج استفاده کند.»وضعیت وام‌های ازدواج در سال گذشته به گونه‌ای بود که از دی ماه، پرداخت آن در تهران منتفی شد و حتی براساس پیش‌بینی معاونت برنامه‌ریزی استانداری تهران، در سه ماه اول امسال هم پرداخت نخواهد شد. البته در همان زمان هم محمد صادق اکبری، معاون ساماندهی امور جوانان درباره این وام‌ها گفته بود پرداخت نشدن وام ازدواج تا خرداد سال 92 صحت ندارد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده وام ازدواج از سال جدید به متقاضیان ازدواج پرداخت می‌شود. اکبری همچنین ادامه داده بود: «براساس مصوبه کارگروه وام ازدواج، سایت سامانه قرض‌الحسنه زیر‌نظارت بانک مرکزی به صورت متمرکز از ابتدای سال جدید فعالیت خود را شروع کرده و طبق روال، وام ازدواج توسط بانک‌های عامل، به زوجین پرداخت خواهد شد.»

ولی با این حال، مصوبه پنجمین جلسه شورای‌عالی جوانان و الزام و دستور موکد ریاست‌جمهوری در پرداخت وام ازدواج جوانان به بانک مرکزی هنوز اجرایی نشده است. در این جلسه که اسفندماه با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، بنا بود تا از طریق بانک مرکزی موضوع بررسی و هرچه سریع‌تر مشکل برطرف شود. در این‌باره مسعود امینی، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان هم گفت: «برگزاری جلسات کار گروه از اسفند سال گذشته آغاز شد و براساس تفاهم صورت‌گرفته با بانک مرکزی قرار است از ابتدای سال جدید وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شود و زوج‌ها از ابتدای سال جدید بتوانند وام‌های خود را از سوی بانک‌های عامل دریافت کنند.» با این حال، مسئولان بانک مرکزی هنوز در اجرایی کردن این مصوبه اقدامی انجام نداده‌اند. در نهایت، با این‌که آمارهای بانک مرکزی نشان از پرداخت نشدن وام به 40‌درصد از زوج‌ها دارد ولی باز هم شرایط جدید و خاص برای پرداخت‌های بیشتر این وام‌های ازدواج در نظر گرفته شده است. از جمله این‌که دخترانی که مهریه آنان کمتر 110سکه بهار آزادی باشد، دو‌میلیون تومان به مبلغ وامشان اضافه می‌شود و پسرانی که هنگام ازدواج سنشان کمتر از 25سال باشد نیز دو‌میلیون تومان به مبلغ وامشان افزوده خواهد شد. البته زوج‌هایی که دانشجو یا طلبه‌ حوزه‌های علمیه باشند نیز می‌توانند از این افزایش دو‌میلیون تومانی استفاده کنند.

با این‌که این قبیل شرایط در وام ازدواج گفته می‌شود ولی به گفته محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان، موضوع وام ازدواج جزو اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیست و بانک مرکزی متولی این امر است. به این ترتیب مشکلات وام ازدواج به مجلس کشیده شد. به همین دلیل هم در هفته دوم اسفند بنا بود مشکلات وام ازدواج در مجلس با قید فوریت بررسی شود. البته محمداسماعیل سعیدی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «کمیسیون اجتماعی توقف ارائه وام ازدواج را بررسی می‌کند چراکه در شرایط فعلی و با وجود مشکلات اقتصادی، وام ازدواج می‌تواند بخشی از موانع ازدواج جوانان را از میان بردارد.» به گفته او، با توجه به تورم موجود، وام ازدواج مبلغ ناچیزی از هزینه‌های ازدواج را دربرمی‌گیرد. سید میرهادی قره، نایب‌رییس دوم فراکسیون جوانان مجلس هم در این‌باره گفت: «باید در ارائه تسهیلات به جوانان، دست به اقدامات گسترده‌ای زد و نباید وام ازدواج با این سختی به دست جوانان در آستانه ازدواج برسد.»به همین دلیل، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «اصلاح قانون تسهیل ازدواج در ضرورت قرار دارد.» به گفته او، وزارت ورزش و جوانان تاکنون در زمینه حل مشکلات جوانان موفقیتی حاصل نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha