سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: سازمان نظام پرستاری از مدتها پیش در نظر داشت برنامه غربالگری عارضه پرفشاری خون را اجرا کند و انتخاب شعار سال سازمان جهانی بهداشت نیز موید اهمیت آن است.

شمس الدین شمس در گفت وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: پرفشاری خون از 2 جهت حائز اهمیت است یکی به علت شیوع و فراوانی آن و دیگر اینکه اغلب مبتلایان به این عارضه بدون هر گونه نشانه یا علامت بیماری هستند و متأسفانه زمانی متوجه ابتلا به آن می شوند که این عارضه ارگانهای داخلی بدن را دچار آسیب کرده است.

وی با بیان اینکه عارضه پرفشاری خون آسیب رسان به ارگانهای مهم بدن از جمله قلب، مغز، کلیه و حتی چشم است، ادامه داد: از این رو تشخیص و درمان به موقع آن بسیار مهم است تا با پیشگیری ضمن جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین بیمار از ابتلا به عوارض جدی تر مصون بماند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور افزود: عارضه پرفشاری خون در مراحل اولیه با هزینه های اندک قابل کنترل است اما چون در اغلب موارد بدون نشانه و علامت است فقط در طرح های غربالگری شناسایی می شوند.

شمس با بیان اینکه علائم پرفشاری خون در مراحل حاد شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و... است، ادامه داد: اما در بیشتر موارد افراد مبتلا علامتی ندارند بنابراین به افراد بالای 40 تا 50 سال توصیه می شود سالیانه چندین بار فشارخون خود را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه آما دقیقی از شمار مبتلایان به عارضه پرفشاری خون وجود ندارد، یادآور شد: نتایج حاصل از این پایش می تواند اطلاعات مناسبی برای سیاستگذاران و برنامه ریزان باشد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: استرس، رژیم غذایی نامناسب و سرشار از نمک، غذاهای چرب، استعمال دخانیات، چاقی و اضافه وزن همگی از علل بروز عارضه پرفشاری خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha