سلامت نیوز : رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: برابر اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه 5/7 میلیون مرگ و میر در دنیا به علت پرفشاری خون رخ می دهد که این میزان 8/12 درصد  از کل مرگ سالانه در دنیا را شامل می شود.

سید یعقوب جعفری در گفت وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: بر اساس گزارش 2012 این سازمان از هر 3 میانسال یک نفر به پرفشاری خون دچار است و سبب شده نیمی از مرگ و میرها به علت سکته قلبی و مغزی باشد.

وی ادامه داد: از طرفی در برخی کشورهای آفریقایی نیمی از جمعیت میانسال دارای پرفشاری خون هستند در کشورهای در حال توسعه عارضه پرفشاری خون بسیاری از مردم تشخیص داده نشده و به همین علت تحت درمان نیستند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: برابر آمار سراسر دنیا 51 درصد سکته های مغزی منجر به مرگ و 45 درصد بیماری های قلبی منجر به مرگ بر اثر پرفشاری خون است.

جعفری با بیان اینکه هر سال سازمان بهداشت جهانی شعاری را برای روز جهانی بهداشت اعلام می کند، گفت: در این راستا امسال نیز این سازمان شعار «فشار خون را جدی بگیریم» را برای روز جهانی بهداشت(7 آوریل) انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: در این باره پرسشی که مطرح می شود این است که علت این انتخاب چیست؟ در این خصوص باید گفت پرفشاری خون شیوع فراوانی در دنیا دارد و یکی از مباحث مهم در حوزه سلامت است و 50 درصد افرادی که پرفشاری خون دارند یا شناسایی نمی شوند یا دیر تشخیص داده می شوند.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: از سوی دیگر به طور متوسط وضعیت نیمی از افرادی که مبتلا به پرفشاری خون و تحت درمان هستند کنترل شده نیست و به همین علت 35 درصد سکته های قلبی به علت پرفشاری خون است.

جعفری گفت: با نگاه آماری در كشورمان نیز شیوع پرفشاری خون قابل توجه است و بر اساس یك بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال 90 نشان داده است 5/17 درصد افراد 15 تا 64 سال حدود 5/11 میلیون نفر پرفشاری خون دارند به‌طور متوسط از هر 5 ایرانی بالای 30 سال یك نفر به پرفشاری خون مبتلاست و پرفشاری خون سومین قاتل ایرانیان است .

وی ادامه داد: از این‌رو با توجه به این آمار و اطلاعات برنامه پایش سلامت ایرانیان بالای 30 سال با محوریت كنترل فشارخون، قد و وزن با پشتیبانی سازمان نظام پرستاری طراحی شده است كه در نیمه‌ نخست بهار 92 به مدت یك هفته به‌وسیله 100 هزار پرستار با اولویت بكارگیری دانشجویان پرستاری، مامایی، بیهوشی و اتاق عمل در كشور اجرا می‌شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: در این غربالگری كه هدف از آن شناسایی پرفشاری خون و پیشگیری از سكته‌های قلبی و مغزی است قرار است اطلاعات حاصله ضمن اطلاع‌رسانی به افراد در سامانه پزشك خانواده (پرونده الكترونیك سلامت افراد) ثبت شود.

 

جعفری گفت: البته اجرای خوب و دقیق این طرح منوط به همكاری مردم، وزارت بهداشت(حوزه‌ بهداشت)، دفاتر پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشكی، دانشكده‌های پرستاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha