سلامت نیوز : چند روز پیش وزیر بهداشت در حاشیه یک برنامه خبری از حذف ارز مرجع برای دارو خبر داد و گفت: ارز دارو در سال جدید با قیمت مبادله ای در اختیار شرکت های دارویی قرار می گیرد به همین دلیل و برای جبران افزایش ۲ برابری قیمت ارز دولت یارانه ای معادل ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ روز گذشته نیز سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان این که بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود ۲۰ تا 30 درصد افزایش قیمت می یابد و قیمت داروهای وارداتی نیز تغییر و تا ۲ برابر افزایش پیدا می کند گفت: با حمایت سازمان های بیمه گر افزایش پوشش بیمه ای مردم افزایش قیمت دارو را چندان احساس نمی کنند.

اگرچه دولت یارانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را برای جبران هزینه افزایش قیمت دارو اختصاص داده است اما چنان چه این اعتبار به موقع تخصیص پیدا نکند و از سویی بیمه ها افزایش پوشش بیمه ای را در دستور کار خود قرار ندهند افزایش سهم مردم از هزینه های دارو و درمان، که بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه باید ۳۰ باشد ولی اکنون ۷۰ درصد است، امری بدیهی و آشکار است.

در همین راستا با توجه به نامشخص بودن زمان تخصیص یارانه مذکور و مشخص نبودن میزان پوشش بیمه، یک نماینده مجلس نیز از نگرانی اعضای کمیسیون درباره افزایش هزینه های دارو و درمان خبر داد. آنچه مشخص است اینکه مسئولان و کارشناسان افزایش نیافتن قیمت دارو را با توجه به حذف ارز مرجع و با وجود اختصاص یارانه 2 هزار و 200 میلیارد تومانی مشروط به افزایش پوشش بیمه ای می دانند.

اعتبار 2 هزار و 200 میلیارد تومانی فقط مختص دارو نیست

دکتر مهدی سلیمان جاهی سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت دیروز در گفت وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره افزایش قیمت دارو در پی تخصیص ارز مبادله ای به جای ارز مرجع پرداخت و عنوان کرد: دولت برای جبران این هزینه 2200 میلیارد تومان اعتبار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته است، اما باید گفت این اعتبار، مختص دارو نیست و برای بخش های مختلفی از جمله بیمه ها نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از این پس دیگر ارز مرجع به هیچ کالایی تعلق نمی گیرد، البته بنا شده به دو گروه دارو و موادغذایی که پیش از این ارز مرجع دریافت می کردند، "ارز مبادله ای ویژه" تعلق بگیرد ولی این امر به معنای ارز ارزانتر نیست، بلکه این دو گروه نسبت به دیگر محصولات در برخی موارد در اولویت قرار می گیرند.

بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود 20 تا 30 درصد افزایش قیمت می یابد

سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو دارو درباره این که آیا در نهایت مردم متحمل افزایش هزینه های ناشی از تغییر ارز مرجع به مبادله ای خواهند شد، اطمینان خاطر داد که از مردم حمایت می کنیم و اجازه نمی دهیم در این باره دچار مشکل شوند. سلیمان جاهی افزود:  بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود 20 تا 30 درصد افزایش قیمت می یابد، اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله ای صد درصد دستخوش تغییرات قیمتی می شود و اگر ارز مبادله ای بگیرد، تقریبا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می کند.

در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت ها را جبران کنیم

وی با بیان این که در این صورت سهم پرداختی مردم هم افزایش می یابد، گفت: البته هنوز تغییرات قیمتی به طور دقیق مشخص نیست، اما در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت ها را جبران کنیم. سلیمان جاهی درباره افزایش اخیر قیمت ها در بازار دارویی کشور، اظهار کرد:  با وجود این که تخصیص ارز مبادله ای از اول فروردین آغاز شد، در حال حاضر داروها یا مواد اولیه ای که سال گذشته با ارز مرجع وارد شد، هنوز به پایان نرسیده  است و در همه موارد تغییر قیمت از ابتدای فروردین اتفاق نیفتاده است، اما با ورود محموله های جدید دارو و مواداولیه با ارز مبادله ای، تغییرات قیمتی مشخص می شود. وی با اشاره به گسترش پوشش بیمه ای داروها در سال جاری اظهار داشت: با حمایت سازمان های بیمه گر و افزایش پوشش بیمه ای مردم افزایش قیمت دارو را چندان احساس نمی کنند.

در همین حال رئیس سازمان بیمه سلامت از میزان اعتباری که از یارانه دولت برای جبران حذف ارز مرجع دارو به بیمه ها اختصاص می یابد اظهار بی اطلاعی کرد.

تا کنون مبلغی از این یارانه به بیمه ها پرداخت نشده است

دکتر محمد باقر هداوند رئیس سازمان بیمه سلامت در گفت وگو با خراسان و در پاسخ به این سوال که چه میزان از یارانه دو هزار و 200میلیارد تومانی دولت، به شرکت های بیمه ای تعلق خواهد گرفت،اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تا کنون مبلغی از این یارانه به بیمه ها پرداخت نشده است. ضمن اینکه از یارانه اختصاص یافته به بیمه ها از محل دو هزار و 200میلیارد تومان یارانه دارو که مسئولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره آن صحبت کرده اند نیز اطلاعی ندارم.

تنها با پوشش کامل بیمه ای می توان مانع افزایش قیمت دارو شد

دکتر مژدهی آذر رئیس انجمن دارو سازان ایران حذف ارز مرجع دارو را اتفاقی مبارک در عرصه صنعت داروسازی کشور دانست و به خراسان گفت:نگرانی خاصی درباره افزایش قیمت دارو به خصوص داروهای بیماران خاص،سرطانی و صعب العلاج وجود ندارد و از گذشته تا کنون داروهای این دسته از بیماران از حمایت های دولتی و یارانه برخوردار بوده است.وی خاطرنشان کرد:حذف ارز مرجع و اختصاص ارز با نرخ مبادله ای به دارو باعث افزایش قیمت دارو خواهد شد که تنها با حمایت شرکت های بیمه ای و پوشش کامل بیمه ها می توان از مشکلات بعدی آن برای بیماران جلوگیری کرد. وی با تاکید بر این که بیمه ها باید حمایت خود را در زمینه دارو افزایش دهند، گفت: با اجرای طرح پزشک خانواده مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نمی شود اما تا زمان اجرای کامل طرح پزشک خانواده ممکن است قیمت ها تا اندازه ای افزایش داشته باشد. مژدهی آذر کاهش مصرف خودسرانه دارو،کاهش تجویز های بی رویه و از سوی دیگر کاهش مصرف بی رویه دارو را از آثار حذف ارز مرجع برای دارو به شرط حمایت بیمه ها دانست و گفت:حذف ارز مرجع می تواند رکود موجود درصنعت داروسازی را بشکند و با ایجاد رقابت در این صنعت به شکوفاتر شدن صنعت داروسازی و خودکفایی کشور دراین زمینه کمک کند.

نگرانی کمیسیون بهداشت از افزایش هزینه های درمان

دکتر سلیمان عباسی نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت وگو با خراسان از نگرانی اعضای کمیسیون نسبت به بالارفتن هزینه های درمان با حذف ارز مرجع دارو و به دنبال آن درخواست حضور وزیر بهداشت در جلسه کمیسیون بهداشت برای بررسی موضوع خبر داد و گفت:با وجود اختصاص یارانه دو هزار و 200میلیارد تومانی دولت به دارو پس از حذف ارز مرجع، این نگرانی وجود دارد که قیمت دارو اعم از داروهای معمولی و داروهای بیماران خاص، سرطانی و صعب العلاج افزایش یابد؛ چرا که امکان تخصیص نیافتن و یا تخصیص دیرهنگام این یارانه از سوی دولت وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: بررسی ها از افزایش حداقل 30درصدی قیمت دارو پس از حذف ارز مرجع حکایت دارد که با قانون برنامه پنجم توسعه در تضاد است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم را به ۳۰ درصد کاهش دهد که متاسفانه تا امروز این مهم محقق نشده است. وی به تشریح پیشنهادهای کمیسیون بهداشت به وزیر بهداشت پرداخت و اظهار داشت:پیشنهاد ما تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمامی داروها و یا بیمه کامل داروهای پرهزینه بیماری های خاص، سرطانی و یا صعب العلاج است تا بار مالی کمتری به مردم تحمیل شود. سخنگوی کمیسیون بهداشت افزود: هزینه های دارو تنها بخش کوچکی از هزینه های جاری کشور است و دولت می تواند با اختصاص  2.5 میلیارد یورو یارانه در سال جاری نه تنها هزینه دارو را ثابت نگه دارد بلکه در برخی موارد نیز قیمت ها را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha