دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 71364

سلامت نیوز :  نبض سلامتی‌مان ضعیف می‌زند، این شاید برای ما مردمان تبریز که به سخت کوشی شناخته می‌شوند، اتفاق خوبی نباشد، اما برای مثال و فقط در بررسی یک شاخص سلامتی اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی، می‌بینیم میزان سیگاری‌ها در بین مردان آذربایجان‌شرقی حدود 23 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است و این رقم باعث شده متاسفانه مصرف سیگار در استان بالاتر از متوسط کشوری باشد و این اول فاجعه است خوشبختانه آمار زنان سیگاری در آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از متوسط کشوری است و... در چنین فضایی، نمایشگاهی با محور سلامتی بدون شک دیدن دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ تابلوهای رنگارنگ و بالون‌های کوچک و بزرگ معلق در آسمان آبی مجموعه تاریخی تفریحی ائل‌گلی را که رد کردیم، به نمایشگاه جمع و جوری رسیدیم که هر چه را در توان دارد هزینه کرده تا حفظ نعمت سلامتی را گوشزد کند و از خطرات زندگی در دنیای نوین خبر بدهد.

روزهای خوب فروردین ماه و هوای خوب‌تر تبریز مزید علت شده‌اند تا «نمایشگاه هفته سلامت» که با شعار بهداشتی امسال یعنی «فشار خون را جدی بگیریم» برپا شده بود، میزبان تعداد بسیار زیادی از هموطنان و همشهریان علاقمند و دقیقی باشد که برای سلامتی‌شان اهمیت قائلند و می‌خواهند از راز و رمزهای زندگی سالم بیشتر بدانند.

برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برای حضور غرفه سازمان‌های دولتی و نهادهای غیردولتی که هرکدام به نوعی با مقوله سلامت در ارتباطند نیز بر جاذبه‌های این نمایشگاه که در مسیر موسوم به جاده سلامتی برپاشده، افزوده بود.

تمرکز و توجه بیشتر در آموزش خانواده‌ها، نتیجه جمع‌بندی نظرات بازدیدکنندگانی بود که برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و آموزش مهارت‌های ساده سلامتی سری به نمایشگاه زده بودند و به بازدید از غرفه‌های فرهنگی و آموزشی سلامتی می‌پرداختند.

خانم احمدی، بانوی 55 ساله تبریزی و مادر سه فرزند، در انتهای بازدید از نمایشگاه سلامتی، از ارائه آموزش‌های کاربردی در این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: الان به عنوان مادر یک خانواده نسبت به وظیفه سنگینی که در حفظ سلامتی خانواده‌ام دارم بیشتر حساس شده‌ام و سعی می‌کنم با ایجاد تغییرات کوچک در ذائقه غذایی‌مان، موجب افزایش ایمنی در مقابل بیماری‌های قلبی و فشار خون بشوم.

به گفته وی، خانم‌ها و مادران می‌توانند با اطلاع از نکات ساده‌ای، به سلامت بیشتر خانواده‌هایشان کمک کنند و نسلی سالم و بهره‌مند از تندرستی جسمانی را به جامعه تحویل دهند.

احمدرضا مومنی دیگر بازدیدکننده نمایشگاه نیز با اشاره به ارائه اطلاعات جامعی در خصوص برخی مشکلات جسمی متداول مانند مشکلات قلبی که در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود، ابراز امیدواری کرد با افزایش دانسته‌های شهروندان در این خصوص شاهد کاهش حملات قلبی در میان افراد جامعه باشیم.

به گفته این دانشجوی رشته مکانیک که به دلیل ابتلای پدرش به بیماری و سکته قلبی با مخاطرات این بیماری آشناست؛ اگر مردم بدانند چگونه می‌توانند خود را در مقابل برخی حوادث بیمه کنند از نگرانی اعضای خانواده‌شان و برخی هزینه‌های احتمالی هم می‌توانند بکاهند.

مومنی به افزایش مصرف دخانیات به ویژه در میان جوانان اشاره کرد و افزود: در همین نمایشگاه سلامت که در حال آموزش شیوه‌های بهتر و سالم‌تر زندگی است، بازدیدکنندگان جوان بسیاری به چشم می‌خورند که با سیگار در حال تردد و بازدید از غرفه‌های قلب و دیگر بیماری‌ها هستند و این جای تعجب دارد.

این دانشجوی تبریزی ابراز امیدواری کرد، با افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها، افراد پیش از ابتلا به بیماریهای مختلف از بروز آن جلوگیری کنند.

این نمایشگاه بخش‌های متنوع و پر بازدید دیگری هم داشت. غرفه‌های سازمان ورزش شهرداری و انجمن دیابت تبریز از غرفه‌هایی بودند که در تمام ساعات روز خیل عظیم بازدیدکنندگان را جلوی غرفه‌شان میزبانی می‌کردند و با انجام تست‌های چربی سنجی، فشار خون و تست دیابت موجب ازدحام بیش از تصور بازدیدکنندگان نمایشگاه سلامت شده بودند.

زهرا صادقی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته پترولوژی بعد از انجام تست ورزشی و چربی سنجی و دریافت کارت حاوی اطلاعات سلامتی‌اش به همراه مطالبی در خصوص تحلیل اعداد و ارقام ثبت شده روی کارت، سوالاتی در رابطه با چگونگی تنظیم وزن خود و ورزش‌های مناسب از مسئول غرفه پرسید.

به گفته این دانشجوی جوان، طبق اطلاعات به دست آمده از نمودار سلامتی‌اش باید تحرک بیشتری داشته باشد تا حجم چربی اضافه‌اش را از بین ببرد.

وی افزود: فکر می‌کردم چون قد بلندی دارم و چاقی‌ام محسوس نیست، در این زمینه به مشکل بر نخواهم خورد، اما با توضیحات متخصصان این غرفه متوجه شدم اگر از حالا به فکر انجام ورزش و حرکات کششی نباشم، به زودی با اضافه وزن بیشتری مواجه می‌شوم و امکان دارد در طولانی مدت به بیماری‌های مختلف مبتلا شوم.

صادقی با اشاره به ست‌های ورزشی موجود در پارک‌ها و فضاهای سبز شهر از جمله مجموعه ائل گلی تصریح کرد: خوشبختانه می‌توان با حضور در پارک‌ها بدون هیچ هزینه‌ای و با بهره‌گیری از زمان‌های کوتاه گردش و تفریح، به ورزش هم پرداخت و موجب افزایش ضریب ایمنی جسمانی شد.

احمدیان، دیگر بازدیدکننده نمایشگاه را در مقابل غرفه انجمن دیابت و در میان صف طولانی مردم برای دادن تست دیابت دیدیم.

وی که حدود یک ساعت برای دادن تست ایستاده بود، گفت: از زمان حضور ما در نمایشگاه این غرفه با ازدحام زیاد جمعیت روبه‌رو بود به حدی که مواد اولیه و چسب‌های لازم برای انجام تست دیابت در غرفه تمام شد و ما منتظر رسیدن مواد لازم برای ادامه تست ها ماندیم.

به گفته این شهروند 45 ساله، افرادی که در خانواده‌شان سابقه بیماری‌های خاص دارند لازم است به شکل مستمر از سلامتی خود مطمئن شوند و برای حفظ تندرستی شان شیوه‌های زندگی و تغذیه سالم را در کنار ورزش به کار بگیرند.

کودکان هم حضوری فعال در نمایشگاه داشتند و با پیش‌بینی غرفه‌های حاضر در نمایشگاه، به آنها هم خوش گذشته بود.

پروانه با خانواده‌اش برای گذراندن یک روز تعطیل به ائل‌گلی آمده بود و از نخستین دقایق آغاز فعالیت نمایشگاه در محوطه جاده سلامت حضور داشته بود.

این دختر هفت ساله در حالی که تعداد زیادی بروشور و کتابچه در دست داشت، در حاشیه نمایشگاه نشسته بود و در حال ورق زدن کتابچه‌هایی بود که مدیریت پسماند شهرداری به کودکان حاضر در نمایشگاه هدیه داده بود.

وی می‌گفت این کتابچه‌ها را به خانه می‌برد و بعد از رنگ‌آمیزی، جمله‌هایشان را خواهد نوشت و در مدرسه به معلم و همکلاسی‌هایش نشان خواهد داد.

به گفته این دانش‌آموز کلاس اولی، بیشتر همکلاسی‌ها و خانم معلم کلاسشان هم به این نمایشگاه آمده‌اند و کتابچه‌های نقاشی آموزش‌های شهروندی را دریافت کرده‌اند، به همین علت او هم با خانواده‌اش به اینجا آمده و مطالب خوبی یاد گرفته است.

به جز سازمان‌ها و نهادهایی مانند سازمان بهزیستی و جمعیت هلال‌احمر استان، انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد نیز حضور پررنگ و چشمگیری در این نمایشگاه داشتند و با جذب مخاطبان مختلف به اطلاع رسانی فعالیت‌های خود پرداختند. انجمن‌های خیریه و نیکوکاری نیز با برقراری ارتباط با شهروندان، به جلب حمایت آنان برای ساختن جامعه ای سالم و رو به توسعه اقدام می نمودند.

ارائه کتاب «خوشبختی یافتنی نیست، ساختنی است» نوشته دکتر علیرضا کافی از بانیان اقدامات خیرخواهانه در تبریز در نمایشگاه از سوی غرفه انجمن شمیم مهرگان نیز با استقبال گسترده‌ای مواجه شده بود به شکلی که خانم باهر، مسئول این انجمن ضمن تمجید از حضور مردم ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به شکل مستمر و در ارتباط زنده با همشهریان، ضمن افزایش اطلاعات مردم در خصوص اقدامات انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی، گامی برای رفع نیازهای نیازمندان شهر برداشته شود.

انجمن معتادان گمنام NA و انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان نیز از جمله غرفه‌هایی بودند که برای آشنا نمودن همشهریان با اقدامات خود تلاش می‌کردند.

مرد میانسالی بود که بعد از گفتگوی صمیمانه‌ای با مسئولان غرفه NA در خصوص آشنایی‌اش با این مجموعه سخن گفت. به گفته وی حدود سه سال از عضویتش در مجموعه‌ای می گذرد که به تعبیر خودش، زندگی را بار دیگر به او هدیه داده‌اند.

وی افزود: ترک کردن اعتیاد پس از سال‌ها مصرف آن کار سختی بود که با حمایت روحی خانواده و تلاش‌های دوستانم در انجمن ممکن شد و من امروز زندگی جدیدی را شروع کرده‌ام؛ کار می‌کنم، ازدواج کرده‌ام و در انتظار تولد فرزندم روز شماری می‌کنم.

استقبال بازدیدکنندگان از غرفه جامعه معلولان و جامعه نابینایان استان برای آشنایی با فعالیت‌های این انجمن‌ها هم چشمگیر بود.

رقیه، بانوی دارای معلولیت بازدیدکننده از نمایشگاه ضمن تقدیر از چنین اقدامی، از افرایش حضور افراد دارای نقص جسمانی در جامعه ابراز خوشحالی نمود و گفت: امروز نگاه مردم به افرادی که دارای مشکلی جسمی هستند بسیار متعادل‌تر شده و دیدن فردی روی ویلچر دیگر اتفاق عجیبی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: علاوه بر این مسئله، برگزاری این نمایشگاه‌ها در مکانی مانند پارک ائل‌گلی که تنها پارک کاملا مناسب‌سازی شده برای تردد افراد دارای معلولیت در تبریز است جای تقدیر دارد، اینجا تنها جایی است که من می‌توانم بدون کمک هیچ کس به تمام بخش‌های آن سر بزنم و از امکانات آن استفاده کنم.

غرفه‌های خوراکی‌دار نمایشگاه هم در تمام ساعات شاهد حضور دسته دسته بازدیدکنندگان از گروه‌های سنی مختلف بودند. مسئولان غرفه شیر پگاه و سلامت سرا در تمام دقایق برپایی نمایشگاه با ارائه اطلاعات و صحبت و مشاوره با بازدیدکنندگان جزو غرفه‌های موفق و پر بازدید نمایشگاه سلامت بودند.

و در نهایت، هر شب حوالی ساعت 21 فعالیت روزانه نمایشگاهی به پایان می‌رسد که در مدت فعالیت خود در هفته سلامت، ضمن تاکید و ارائه آموزش‌هایی در خصوص شعار سال سلامت یعنی «فشار خون را جدی بگیریم»، نسبت به ایجاد آشنایی شهروندان با مصادیق زندگی سالم تلاش‌های ارزنده‌ای داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha