سلامت نیوز : بهزاد پوپک پیش از ظهر امروز در نشست خبری ششمین کنگره سالیانه ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار از سال گذشته قیمت تجهیزات آزمایشگاهی به ویژه کیت‌ها و مواد مصرفی افزایش قابل توجهی داشته که این روند در سال 92 هم ادامه پیدا می‌کند.

واردات تجهیزات آزمایشگاه فقط با ارز آزاد/ارز دولتی زمان‌بر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های مصوب شده امسال برای بخش خصوصی 29 درصد اعلام شده افزود: بسیاری از تجهیزات و مواد مصرفی با ارز آزاد وارد می‌شود چرا که روند تخصیص ارز دولتی بسیار طولانی است و برخی شرکتها به دلایل خودشان ترجیح می‌دهند تجهیزات پزشکی را با ارز آزاد وارد کنند.

رئیس ششمین کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی با تأکید بر اینکه با افزایش بی‌رویه هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی، مردم توان پرداخت نخواهند داشت، اذعان داشت: در این میان تنها منبع بخش خصوصی، مردم هستند چرا که حتی بانکها هم که یک زمانی وام‌هایی با سود کم به آزمایشگاه‌ها می‌دادند الان وام با سود زیر 21 درصد ارائه نمی‌کنند و سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت رفاه باید نقش خود را مشخص کنند.

پرداخت90 درصد هزینه‌های آزمایشگاه از جیب مردم

پوپک تصریح کرد: قرار بود تا 70 درصد هزینه خدمات آزمایشگاهی‌ را سازمانهای بیمه‌گر پوشش دهند که این امر اکنون تقریباً برعکس است و اگر تعرفه‌های جدید اعلام و اعمال شوند تقریباً 90 درصد هزینه آزمایشها را مردم باید از جیبشان بپردازند.

رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مصرفی آزمایشگاه‌ها نیز با عمر کارکرد مشخص باید پس از چندسال تعویض شوند، افزود: دستگاه‌ها در کشورهای پیشرفته عمر 5 ساله دارند ولی در کشور ما بسته به نوع دستگاه و کاری که ما از آن می‌کشیم ممکن است این رقم متغیر باشد ولی در نهایت با توجه به استانداردهایی که آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت تعیین کرده این دستگاه‌ها باید هر چندسال یکبار تعویض شوند و دستگاهی را که 50 میلیون تومان می‌خریدیم الان بالای 150 میلیون تومان است.

به گفته پوپک افزایش تعرفه خدمات آزمایشگاهی در سال 90، صفر درصد بود که در سال 91 افزایش 16 درصدی، آن هم با تاخیر زیاد اعلام شد و در سال 92 هم چیزی بین 25 تا 29 درصد افزایش را مصوب کردند.

اگر چشم امیدمان به بیمه‌ها باشد همه آزمایشگاه‌ها ورشکسته می‌شوند

وی به نقش بیمه‌ها در گردش مالی آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر چشم امیدمان به سازمانهای بیمه‌گر باشد تمام همکارانمان تا چند ماه آینده ورشکسته می‌شوند چرا که باید حقوق و هزینه‌های جاری را از جیب پرداخت کنیم و بسیاری از شرکتهای وارد کننده برای فروش تجهیزات یا پول نقد می‌خواهند یا 2 ماه زودتر از تحویل جنس باید پول را واریز کنیم در صورتی که قبلاً 3 ماه بعد از خرید، پول را می‌پرداختیم.

وی گفت: همین الان سازمان‌های بیمه‌گر 7 ماه از پرداختی‌ها عقب هستند و بیمه‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح از مهر سال 91 تاکنون هیچ پرداختی به آزمایشگاه‌ها نداشتند.

رئیس ششمین کنگره علوم آزمایشگاهی، کمبود کیت‌های آزمایشگاهی به دلیل تحریم‌ها را یکی دیگر از موانع پیش‌رو برشمرد و گفت: به عنوان مثال یک نوع آنتی‌بادی خاص برای تشخیص سرطان‌های خونی توسط نمایندگی یک شرکت خارجی به کشور وارد می‌شد که به دلیل تحریم، چندماه این کیت‌ها به کشور وارد نشد و ما مجبور شدیم با استفاده از واسطه‌ها با صرف هزینه و زمان بیشتر این کیت‌ها را تهیه کنیم در صورتی که برای یک بیمار مبتلا به سرطان خون «دقیقه» هم مهم است و نمی‌توانیم منتظر پروسه چندماهه شویم.

 

مشکل مردم فارسی یا انگلیسی بودن نسخه‌ها نیست

پوپک در بخش دیگری از سخنان خود در مورد فارسی نویسی نسخه‌های پزشکان گفت: مشکل اصلی ما فارسی یا انگلیسی بودن نسخه‌ها نیست بلکه تبعات آن است، چرا که برخی تست‌ها معادل فارسی ندارد و حتی اگر با حروف فارسی هم آن را بنویسیم برای مردم سودی ندارد و کسی متوجه آن نمی‌شود. 

وی ادامه داد: ممکن است جواب یک آزمایش نیاز به تفسیر یا تکرار داشته باشد و دیدن جواب آزمایش که به فارسی نوشته شده ممکن است برای بیمار استرس بی‌مورد ایجاد کند.

از هر 8 آزمایش یک مورد احتمال تغییر

رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی در پاسخ به اینکه چقدر در آزمایشها امکان خطا وجود دارد، گفت: به ازای هر 8 آزمایشی که برای بیمار درخواست می‌شود، یک مورد ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی در نظر گرفته شود.

جای خالی راهنمای بالینی برای جلوگیری از تجویزهای بی‌مورد

پوپک در مورد احتمال تجویز آزمایش‌های بی‌مورد برای بیمار گفت: در همه جای دنیا برای تجویز آزمایش راهنمای بالینی نوشته‌اند که در چه مرحله‌ای چه آزمایشی تجویز شود که جای آن در کشور ما خالی است، مثلاً یک پزشک اورژانس می‌تواند یک تعداد آزمایش خاص را تا یک حد مجاز تجویز کند.

وی تأکید کرد: یک زمانی تنها یک پزشک بود و یک جعبه دارو که بنا بر شواهد پزشک دارویی تجویز می‌شد ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی نقش خدمات پاراکلینیک و آزمایشگاه بسیار پررنگ شده و نمی‌توان بر اساس حدس و گمان دارویی را تجویز کرد که ممکن است نابجا و نادرست باشد.

به گفته رئیس ششمین کنگره خدمات علوم آزمایشگاهی برخی رشته‌ها مانند مجاری کلیه و متخصصان داخلی وابستگی بیشتری به خدمات پاراکلینیک و آزمایشگاه دارند که این امر در مورد رشته‌های دیگر این گونه نیست.

ششمین کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی از 31 فروردین تا سوم اردیبهشت در سالن همایش‌های رازی برای 81 رشته پزشکی و علوم پزشکی با امتیاز بازآموزی 7.5 تا 15.5 امتیاز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha