سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 71443
سلامت نیوز :  نحوه جویدن که یک عمل طبیعی است، روی سلامت تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، روش جویدن در روند هاضمه، شکل دندان ها و حتی صورت تغییراتی ایجاد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، دفعات جویدن روی قدرت مغز نیز تاثیر می گذارد. همه ما می دانیم که باید قبل از قورت دادن غذا آن را خوب جوید؛ اما به گفته متخصصان تعداد دفعات جویدن غذا به نوع غذا بستگی دارد. میوه و سبزیجات خام و گوشت نیاز به جویدن بیشتری دارد تا سیستم گوارشی بتواند آن را به خوبی جذب کند. به طور متوسط، هر انسان روزی ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ بار غذا می جود.

علایم:

عمل جویدن، باعث شکسته شدن مواد غذایی به ذرات کوچک می شود تا آنزیم های گوارشی بتواند واکنش نشان دهد و در نتیجه به هضم غذا کمک کند با جویدن غذا، عصب تریگامینل یا (سه قلو) در صورت به مغز پیغام ارسال می کند سپس مغز از طریق عصب واگ (عصب بلندی که به معده وصل می شود) به معده پیغام ارسال می کند تا عمل ترشح اسید آغاز شود. با جویدن غذا، بزاقی تولید می شود که با مواد غذایی مخلوط می شود تا به غلظت مناسبی برای هضم شدن برسد.

نفخ:

هنگامی که آرام غذا می خوریم، بدن ما آرام است و به سیستم عصبی که هاضمه را تحریک می کند، اجازه می دهد کار خود را به بهترین شکل انجام دهد. اما اگر غذا با عجله صرف شود، دستگاه عصبی سمپاتیک تحریک می شود. در نتیجه بدن به طور کامل به حالت آماده باش درمی آید و انرژی به سمت قلب، مغز و عضله ها منحرف می شود در حالی که عملکرد رشته های عصبی پاراسمپاتیک مانند روند هاضمه متوقف می شود. در واقع دستگاه عصبی سمپاتیک مانع از ترشح اسید معده می شود و در نتیجه فرد احساس سیری بیش از حد و ناراحتی می کند. این امر در برخی موارد به اسپاسم های دردناک روده ای می انجامد. سریع غذا خوردن و نجویدن درست غذا باعث می شود هوای بیشتری وارد بدن شود که این امر ناراحتی هایی از جمله نفخ، آروغ زدن و... را به همراه دارد.

با دندان های دو طرف دهانتان غذا را بجوید

آیا همیشه غذا را از یک سمت دهان می جوید؟ اگر چنین است خوب است بدانید که به مرور زمان خوردن و جویدن غذا به ویژه مواد غذایی سفت، سخت تر و دردناک تر خواهد شد. در صورت ادامه این روند، سطح دندان ها ساییده می شود. البته عمل جویدن طبیعی نیز به مرور زمان دندان ها را پوسیده می کند. تخمین زده می شود که طی سال حدود ۲۰ میکرون از مینای دندان از بین می رود.

دندان قروچه:

از هر ۱۰ نفر، یک نفر دچار دندان قروچه است. این اختلال خواب به طور معمول به دلیل استرس و اضطراب شدید، مصرف نوشیدنی های کافئین دار، استعمال دخانیات و داشتن شیوه زندگی نادرست مانند برنامه غذایی ناسالم و کم تحرکی روی می دهد. دندان قروچه به پوسیدگی مینای دندان، شکستگی دندان و ایجاد علایمی مانند میگرن،گوش درد، بیماری لثه و ایجاد خستگی می انجامد. برای درمان، انجام روش های آرام سازی و استفاده از محافظ دهان، توصیه شده است.

جویدن آدامس گاهی شکل صورت را تغییر می دهد

با جویدن آدامس عضله یک طرف دهان تقویت می شود و در نتیجه شکل صورت تغییر می کند. این حالت را می توان با تزریق آمپول بوتوکس به اندازه طبیعی برگرداند. همچنین با کنار گذاشتن آدامس، صورت به حالت طبیعی خود باز می گردد. البته این مشکل در افرادی دیده می شود که به علت نداشتن دندان در یک قسمت به طور مداوم از دندان های یک سمت دهان استفاده می کنند. این امر باعث تقویت بیش از حد عضله آن قسمت صورت می شود که درد در قسمت سر، فک و گردن و به مرور زمان التهاب مفصل فک از جمله عوارض آن است. البته این مشکل را می توان با مراجعه به دندان پزشک برطرف کرد.نتایج برخی بررسی ها نشان می دهد، عادت آدامس جویدن، از شکل گیری برخی از انواع حافظه جلوگیری می کند. بخش زیادی از حافظه و تقویت آن به تکرار وابسته است که انجام دادن این کار هنگام جویدن آدامس سخت است. آدامس جویدن روی عملکرد روده ها نیز اثر منفی می گذارد. جویدن آدامس باعث ترشح اسید معده می شود اما چون غذایی خورده نمی شود اسید مازاد ترشح می شود. این امر سبب التهاب دیواره معده، زخم معده، درد و سوءهاضمه می شود. آدامس اغلب حاوی ماده ای به نام سوربیتول است. این ماده بدون جذب وارد روده می شود و نفخ و گاز معده ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha