سلامت نیوز : بعضی از بیماری‌ها اسم ساده‌ای دارد یا دست‌كم اینقدر برای ما تكرار شده كه به آن عادت كرده‌ایم و كم‌كم آن را پذیرفته‌ایم. فشارخون بالا هم یكی از این مشكلات است كه خیلی‌ها آن را پذیرفته‌اند و یادشان رفته است این مشكل ساده ـ‌البته فقط از نظر خودشان ـ می‌تواند چه عوارض جبران‌ناپذیری برجا بگذارد؛ عوارضی مانند بروز بیماری‌های قلبی و سكته كه اصلا شوخی‌بردار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛  اما آن‌‌گونه كه متخصصان می‌گویند و هشدار می‌دهند با تغییر سبك زندگی می‌توان از ایجاد این بیماری پیشگیری كرد یا آن را به بهترین شكل كنترل كرد.

این قاتل خاموش را جدی بگیرید

هنوز افراد زیادی هستند كه نمی‌دانند فشارخون بالا می‌تواند چه بلایی سر آنها و زندگی‌شان بیاورد. این گروه باور ندارند كه فشارخون حتی می‌تواند به مرگ‌شان منجر شود و نمی‌دانند متخصصان، فشارخون بالا را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسند.

دكتر هومن انگورانی، متخصص پزشكی ورزشی و استادیار دانشگاه در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این‌باره توضیح می‌دهد: متاسفانه نیمی از بیماران مبتلا به فشارخون از بیماری خود مطلع نیستند و نمی‌دانند كه دچار فشارخون بالا هستند. از طرف دیگر، معمولا تا زمانی كه عوارض ناشی از فشارخون نمایان نشود، بیمار با نشانه خاصی روبه‌رو نخواهد بود و به همین دلیل ممكن است مدت‌ها از این بیماری بی‌خبر باشد.

بنابراین به توصیه دكتر انگورانی تمام افراد باید به صورت دوره‌ای فشارخون‌شان را كنترل كنند؛ البته این كنترل فشارخون باید از سوی فردی آگاه و مطلع انجام گیرد.

راهكارهایی كه جواب می‌دهد

ورزش برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است و علاوه بر این، از ایجاد برخی بیماری‌ها هم پیشگیری می‌كند. دكتر انگورانی در این‌باره می‌گوید: اولین قدم برای درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله پرفشاری خون، تغییر سبك زندگی و اصلاح آن است به این معنی كه افراد حتما باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشند و به طور مرتب و منظم مشغول انجام فعالیت‌های ورزشی شوند.

وی با اشاره به این‌كه این دو نكته از اصلی‌ترین اقدام‌ها برای تغییر سبك زندگی به حساب می‌آید، می‌افزاید: در كنار این موارد می‌توان به كاهش استرس، كنترل خشم و ترك سیگار نیز به عنوان دیگر روش‌های اصلاح سبك زندگی اشاره كرد.

بهترین ورزش‌ها كدام است؟

حالا كه شركت در فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به سلامت بیماران مبتلا به فشارخون بالا كمك كند، مسلما باید بدانیم كدام یك از ورزش‌ها به آنها توصیه می‌شود و كدام‌‌یك برایشان مناسب نیست؟

دكتر انگورانی به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: حتما یكی از ورزش‌های هوازی باید در برنامه ورزشی این بیماران وجود داشته باشد. شنا، پیاده‌روی سریع، دویدن آهسته، طناب زدن، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت از جمله ورزش‌های هوازی است.

به گفته این متخصص پزشكی ورزشی، پیاده‌روی با سرعت مناسب یكی از بهترین ورزش‌هایی است كه به این بیماران توصیه می‌شود و می‌تواند در كنترل و تنظیم فشارخون موثر باشد. البته بعضی‌ها یك هفته ورزش می‌كنند و پس از آن خسته می‌شوند.

آنها ممكن است با خودشان چنین فكر كنند كه همین ورزش هم برای كنترل فشارخون‌شان مفید است، اما این پزشك متخصص تاكید می‌كند: بیماران فشارخونی باید هر روز ورزش‌های هوازی را انجام دهند و سعی كنند بین 30 تا 45 دقیقه در روز مشغول انجام این فعالیت‌ها باشند.

دكتر انگورانی درباره سرعت مناسب پیاده‌روی نیز چنین توضیح می‌دهد: پیاده‌روی باید با سرعت مناسب انجام شود تا نتیجه دلخواه را ایجاد كند؛ بنابراین توصیه می‌شود شدت پیاده‌روی را طوری تنظیم كنید كه ضربان قلب‌تان با شدت آن در هنگام استراحت تفاوت داشته و حدود 20 تا 30 درصد بالاتر باشد.

همچنین می‌توانید برای تشخیص سرعت مناسب از «تست تكلم» هم استفاده كنید، به این معنی كه اگر قرار است هنگام پیاده‌روی با فردی صحبت كنید، سرعت پیاده‌روی‌تان را طوری تنظیم كنید كه پس از گفتن هر سه یا چهار كلمه مجبور شوید، نفس بگیرید.

این نكته را نیز به خاطر بسپارید كه به ازای هر ده میلی‌متر كاهش فشارخون كمینه و 20 میلی‌متر جیوه كاهش فشارخون بیشینه، خطر مرگ‌و‌میر در بیماران فشارخونی به نصف كاهش می‌یابد.

این استادیار دانشگاه می‌افزاید: در كنار ورزش‌های هوازی كه پایه و اساس فعالیت‌های ورزشی برای بیماران فشارخونی است، دیگر ورزش‌ها مانند تمرینات كششی كه شامل كشش تمام گروه‌های عضلات بزرگ می‌شود، هم برای آنها مفید خواهد بود. ‌

ورزش‌های مقاومتی هم سومین بخش برنامه ورزشی این بیماران است كه به گفته این متخصص پزشكی ورزشی تا چند سال پیش چنین تصور می‌شد كه این بیماران نباید هیچ نوع ورزش مقاومتی مانند كار با دمبل، كش و وزنه‌‌های دستی را انجام دهند، اما امروزه مشخص شده است كه اگر این ورزش به طور علمی برای این افراد تجویز شود، نه تنها مضر نیست بلكه می‌تواند به كنترل بهتر فشارخون، كاهش دردهای اسكلتی و افزایش قدرت عضلانی آنها نیز كمك كند.

وی تاكید می‌كند: حتما باید قبل از شروع یك برنامه ورزشی جدید با یك متخصص پزشكی ورزشی مشورت كنید تا شرایط فردی شما نیز در نظر گرفته شده و برنامه ورزشی مخصوص برای شما تجویز شود.

با ورزش شدید شروع نكنید

با این‌كه ورزش برای این بیماران مفید است و انجام فعالیت‌های جسمی به آنها توصیه می‌شود، اما دكتر انگورانی می‌گوید: به فردی كه پیشینه ورزش كردن ندارد و بتازگی می‌خواهد مشغول انجام فعالیت‌های بدنی شود، توصیه نمی‌كنیم مشغول ورزش‌هایی با شدت زیاد شود. در چنین شرایطی ابتدا باید یك ارزیابی اولیه انجام شود و پس از مشورت با پزشك، ورزشی با شدت كم برای او انتخاب خواهد شد.

پس از آن هم بتدریج و بسیار آهسته می‌توانیم شدت فعالیت‌ها را افزایش دهیم كه البته این كار هم حتما باید با نظر پزشك انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha