سلامت نیوز :حسن امامی رضوی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: اولویتهای وزارت بهداشت در حوزه درمان در سال جدید کاملاً مشخص است و از سوی وزیر بهداشت به همه دانشگاههای علوم پزشکی و جامعه پزشکی کشور ابلاغ می‌شود. سرفصل این برنامه‌ها نیز شامل ارتقای کیفیت خدمات درمانی و عدالت در پرداخت هزینه‌های سلامت است.

وی گفت: بستر اجرای این برنامه‌ها نیز پزشک خانواده و ابلاغ روشهای جدید مدیریت و نظارت بر خدمات درمانی با همکاری بیمه‌ها و عملیاتی کردن راهنماها و استانداردهای خدمات بالینی است.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی یکی از مباحث و اولویتهای مهم وزارت بهداشت در سال جاری است که در همین راستا واگذاری اختیارات مدیریت و هزینه کردن درآمدهای بخشهای بیمارستانی به روسای بخشهای بیمارستانهای منتخب واگذار می‌شود.

وی گفت: این واگذاری اختیارات مدیریتی از ۶بیمارستان منتخب تهران شروع می‌شود و بعد از مدتی به بیمارستانهای سایر شهرها نیز گسترش می‌یابد.

امامی رضوی افزود: با این کار اختیار هزینه کردن درآمدهای بخشهای بیمارستانی به خود رؤسای بخشها واگذار می‌شود. این کار با توافق رؤسای بیمارستانها و در جهت پاسخگو کردن رؤسای بخشهای بیمارستانی انجام می‌شود و در مسیر اجرای ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه و مواد ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت خدمات کشوری است و به هیچوجه به معنای واگذاری بخشهای بیمارستانی به بخش غیر دولتی نیست.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: هدف از اجرای این برنامه جدید افزایش کیفیت خدمات و بالابردن رضایت مردم از خدمات بیمارستانهای دولتی و در نهایت کاهش هزینه‌های درمانی مردم است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از جیب خود مردم پرداخت می‌شود و البته ذیحسابی بیمارستانها حذف نخواهد شد.

وی گفت: برنامه جدی دیگر وزارت بهداشت در حوزه درمان اعلام استانداردها و راهنماهای خدمات بالینی است که بر اساس ارزشگذاری خدمات و عدالت در پرداختها برای همه گروههای پزشکی انجام می‌شود و در کنار این استانداردها بسته پوشش خدمات بیمه با توجه به توان بیمه‌ها و قدرت مالی دولت تعریف می‌شود.

امامی رضوی افزود:‌ به طور کلی برای تشخیص و درمان یک بیماری روشهای مختلف ممکن است وجود داشته باشد مثلاً برای تشخیص یک آپاندیس ممکن است یک پزشک سی تی اسکن تجویز کند اما پزشک دیگر با یک معاینه ساده این بیماری را تشخیص دهد،هدف از تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی این است که روشهایی از سوی پزشکان تجویز شود که بیشترین هزینه - اثربخشی را داشته باشد.

وی ادامه داد: هدف این نیست که برای حذف خدمات غیر ضروری تجویز خدمات پاراکلینیکی را حذف یا محدود کنیم اما هدف این است که بهترین و موثرترین روش با کمترین هزینه توسط پزشک انتخاب شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۲۰۰ راهنمای بالینی خدمات سلامت در وزارت بهداشت آماده شده که تا آخر اردیبهشت ابلاغ می‌شود و اجرای آن برای همه پزشکان در بخش دولتی و خصوصی اجباری خواهد شد، بیمه‌ها نیز بر حسن اجرای این ضوابط نظارت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha