سلامت نیوز : مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوند بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه در تهران چهار مرکز اهدا وجود دارد و مابقی در شهرستان‌ها هستند، اظهار کرد: میانگین آمار رضایت گیری از خانواده‌ها در ایران، حدود 25 درصد است و در سال گذشته 72 نفر مرگ مغزی در بیمارستان امام خمینی(ره) اهدای عضو داشته‌اند.

دکتر عباس خدادادی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه برخی باورها همچنان مانعی بر پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در ایران است، گفت: دلیل اینکه بعضی افراد در تصمیم‌گیری دچار اشتباه می شوند این است که تفاوت بین مرگ مغزی و کما را نمی‌دانند در حالی که کما نوعی اختلال کارکرد مغز است که بیمار را دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌کند و شانس بهبودی در آن هست اما بیمار مرگ مغزی به دلیل خونریزی و تورم بافت‌ها هیچ شانسی برای برگشت ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر چه از مناطق شهرنشینی دور می شویم فرهنگ اهدای عضو در میان خانواده‌ها کمتر است، افزود: هنوز عده‌ای از مردم اعتقاد دارند که باید جسد مرده خودشان را سالم به خاک بسپارند، همچنین برای دوری از شایعات بستگان و اطرافیان حاضر به اهدای عضو نمی‌شوند.

دکتر خدادادی نقش و کارکرد رسانه ها را در ترویج فرهنگ اهدای عضو موثر دانست و اظهار داشت: روحانیت و خانواده‌ها در افزایش تعداد موارد اهدای اعضا نقش به سزایی دارند.

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوند بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه در تهران چهار مرکز اهدا وجود دارد و مابقی در شهرستان‌ها هستند، بیان کرد: میانگین آمار رضایت گیری از خانواده‌ها در ایران، حدود 25 درصد است و در سال گذشته 72 نفر مرگ مغزی در بیمارستان امام خمینی(ره) اهدای عضو داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در صورت رضایت برای اهدا، هر بیمار مرگ مغزی قادر به نجات جان چندین نفر خواهد بود، افزود: ارگان‌های بیمار مرگ مغزی شامل دو ریه، دو کلیه، کبد، لوزالمعده و قلب است و 40 تا 50 نسج او از قبیل قرنیه، پوست، استخوان، رگ، تاندون، مفصل و دریچه قلب هم قابل اهداست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha