چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 72190
سلامت نیوز :دیگر هیچ وزیر بهداشتی به دلیل پیگیری ارز مرجع بركنار نخواهد شد! چرا كه دیگر ارز مرجع به دارو تعلق نمی گیرد. بانك مركزی روز گذشته این دستورالعمل را برای تمامی بانك ها صادر كرده است. این امر باعث می‌شود تا قیمت داروهای تولید داخل به‌طور متوسط 40درصد و داروها و تجهیزات وارداتی از 190 تا 210 درصد افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ در همین حال وزیر بهداشت هم كه پیش از این هر نوع كمبود دارو را ساخته دست رسانه ها دانسته بود اینبار هم در موضع انفعال با مناسب خواندن این اقدام دولت آن را موجب شفافیت در ارایه خدمات دارویی و ارتقای کیفیت دارو‌ها دانست.

رئیس كمیسیون بهداشت مجلس نیز در همین رابطه گفته است: «ما به دولت پیشنهاد دادیم دارویی را که با ارز 2500‌تومان وارد می‌کنیم به شرکت‌های دارویی با ارز آزاد بدهیم و مابه‌التفاوت را یارانه به شرکت‌های بیمه بدهیم و به اصطلاح بیمه را اصلاح کنیم تا از دفترچه استفاده شود و نگوییم که دارو بیمه نیست.»

اما شهریاری پیش از این با انتقاد از اینكه علیرغم تصویب قانون بیمه همگانی در سال 1373 هنوز در گوشه و کنار کشور بین 6 تا 8 میلیون نفر از مردم بیمه نیستند گفته بود: «بر اساس بند ت تبصره 10 قانون بیمه همگانی، دولت موظف بود در سال 1382 نسبت به بیمه نمودن تمامی افرادی که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه درمانی قرار نداشتند اقدام و آنها را به طور رایگان بیمه کند.»

این در حالی است كه چندی پیش رئیس انجمن داروسازان با انتقاد از تاخیر پرداخت مطالبات دارو خانه ها از سوی سازمان های بیمه گر گفته بود: «صندوق بیمه تامین اجتماعی هفت ماه است كه ریالی بابت نسخ دارویی به داروخانه ها نپرداخته است. حدود 10 هزار داروخانه كشور به همین علت تقریبا ورشكسته شده اند.حتی برخی از آنها نسخ  بیمه تامین اجتماعی را از بیماران قبول نمی كنند.

بر این اساس مشخص نیست كه دولت چه مقدار از این افزایش قیمت را در قابل بیمه جبران خواهد كرد. هم اكنون سهم مردم از هزینه های درمانی در حدود 70 درصد است . در حالی که بر اساس سیاست‌های کلی ناظر بر برنامه پنجم توسعه سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمانی باید به کمتر از 30درصد کاهش یابد. سال گذشته دولت سهم وزارت بهداشت از 10 درصد درآمد هدفمندی یارانه ها را به وزارت بهداشت پرداخت نكرد.

به دلیل عدم تخصیص ارز به وارد كنندگان دارو،  گزارش‌های موجود از بلاتکلیفی نزدیک به 200 میلیون ‌یورو دارو و مواد اولیه وارد شده در گمرکات کشور حکایت می‌کند چرا که شرکت‌های وارد‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی، نگران دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز توسط بانک مرکزی بدون اعمال در قیمت توسط وزارت بهداشت هستند.

همچنین در حالی كه ادعا می شود 95درصد از داروها در كشور تولید می شود فقدان مواد اولیه این داروها و واردات مواد و داروی بی كیفیت از كشور هایی نظیر چین و هند بیماران را با مشكلات جدی ای روبرو كرده است. تا كنون پنج نفر بر اثر تزریق پینی سیلین چینی جان خود را از دست داده اند و بررسی كیفیت داروهای هندی نیز در دستور كار مجلس است.

در همین رابطه وزیر بهداشت در تازه ترین وعده خود عنوان كرده است: «به منظور تولید مواد اولیه دارو در داخل کشور، جلساتی با شیمیست‌های سراسر کشور برگزار شده و با سیستم‌های تحقیقاتی و پژوهشی نیز ارتباط تنگاتنگی ایجاد شده است.»

افزایش قیمت دارو و كمبود آن در كنار اولویت پایین (هجدهم) درمان برای دولت رنجی مضاعف را بر مردم در سال جاری تحمیل خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha