سلامت نیوز : حسین پاکدامن پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیستمین کنگره نورولوژی که در بیمارستان سینا برگزار شد با توجه به گسترش حوزه بیماری‌های مغز و و اعصاب اظهار داشت: در گذشته شناخت ما از تنوع بیماری‌های مغز و اعصاب به اندازه الان نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ وی با اشاره به اینکه شیوع برخی از این نوع بیماری‌ها با سن ارتباط مستقیم دارد افزود: با افزایش سن امید به زندگی برخی بیماری‌های مغز و اعصاب مانند بیماری‌های عروقی و آلزایمر شایع‌تر شده است تا جایی که سکته‌های مغزی و بیماری‌های عروقی دومین علت مرگ و میر است.

وی پیشگیری و استفاده از روش‌های کمک تشخیصی را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار مؤثر برشمرد و افزود: همین سردرد که خیلی‌ها آن را امری عادی تلقی می‌کنند ممکن است علامت خطری برای بیماری‌هایی مانند سکته مغزی باشد.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چقدر از تجویز‌های روش‌های کمک تشخیصی مانند MRI برای بیماران ضروری است گفت: این گونه تجویز‌ها مانند چاقوی دو لبه است که می‌توان با آن سیب پوست کند یا کسی را با آن کشت چرا که برخی اوقاتMRI نقش بسیار مهمی را در تشخیص‌های زود‌هنگام ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: البته نمی‌توان تجویز‌های بی‌مورد را انکار کرد اما با پیشرفت‌های روز‌افزون تکنولوژی بیماران مایلند تا برای تشخیص قطعی برایشان این گونه موارد حتماq تجویز شود و اکنون 182 دستگاه MRI  در مراکز درمانی تهران فعال است.

پاکدامن با تnکید بر اینکه در همه جای دنیا استفاده از خدمات پاراکلینیکی برای تشخیص بیش از حد استاندارد تجویز می‌شود اضافه کرد: البته در کشورهای اروپایی اگر پزشکی بی‌دلیل آزمایش یا خدمتی را تجویز کند باید به بیمه‌ها پاسخگو باشد چرا که در صورت تجویز بی‌مورد بیمه هزینه‌ای را به او پرداخت نمی‌کند.

رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران با اشاره به اینکه تحقیقات نقش مؤثری در کاهش مشکلات درمانی ایفا می‌کند افزود: سازمان بهداشت جهانی 100 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی برای علل وقوع صرع در نظر گرفته و همزمان کشورهای اروپایی یک میلیارد یورو برای تحقیقات مغز و اعصاب سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی ترس از ابتلا به بیماری را یکی از مشکلات دیگر افراد دانست و گفت: به عنوان مثال ترس از داشتن بیماری MS بیشتر از خود این بیماری بین جامعه شیوع دارد.

به گفته پاکدامن طبق آمار بین‌المللی یک سوم بیمارانی که MS  قطعی دارند کاندیدHD درمان با داروی ام‌اس هستند اما تجویز دارو برای همه بیماران به دلیل عوارض زیاد باید محتاطانه باشد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: اکنون 61 هزار و 200 نفر در کشور به MS مبتلا هستند که از این تعداد 29 هزار و 600 بیمار تحت درمان با داروهای MS قرار می‌گیرند و مصرف  دارو فقط 50 درصد از پیشرفت بیماری و تکرار حملات به سیستم اعصاب در این بیماری جلوگیری می‌کند.

ضعف، بی‌حالی، کوفتگی عضلات، اختلالات روحی از جمله عوارض مصرف داروهای MS است که پاکدامن به آن اشاره کرد.

بیستمین کنگره نورولوژی و تازه‌های مغز و اعصاب از دهم تا سیزدهم اردیبهشت در هتل المپیک تهران برای متخصصان و جراحان مغز و اعصاب تازه‌های این حوزه را ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha