سلامت نیوز : مهین قربان صباغ، صبح امروز در نشست خبری بیمارستان منتصریه مشهد، با اشاره به آمار چشمگیر موفقیت آمیز بودن این پیوند‌ها یادآور شد: از این 190 مورد پیوند، فقط 4.2 درصد یعنی هشت مورد پیوند پس زده شد که در مقابل 95.8 پیوندهای موفقیت آمیز، آماری بسیار کم و در نوع خود نسبت به آمارهای جهانی کم نظیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: شاخص اهداء اعضاء قابل پیوند از بیماران مرگ مغزی نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده و ما در حال حاضر به ازای هر یک میلیون نفر حدودا 11 نفر اهداء عضو داریم، که این افزایش نسبت به آمار سال گذشته که 6 نفر بوده، ما را به شاخص‏های جهانی این آمار رساند.

صباغ با بیان اینکه باید کوشید پیوند اعضاء از افراد زنده به زنده کاسته شود، مگر در موارد خاص خویشاوندی، تاکید کرد: بهتر است در پیوندها از بیماران مرگ مغزی استفاده کرد و این فرهنگ زیبای اهداء عضو باید در جامعه تبلیغ و نهادینه شود.

علی اصغر یار محمدی، از جراحان بیمارستان منتصریه در ادامه این نشست خبری تاکید بر اینکه نباید عمل پیوند از فرد زنده صورت بگیرد و هرگز نباید کسی این عمل را انجام دهد، خاطرنشان کرد: اگر کسی این گونه اهدا را هم داشته باشد و مراقبت‌هایی که مورد نیاز است را داشته باشد، به هیچ مشکلی بر نمی‌خورد و می‌تواند به صورت طبیعی به زندگی ادامه دهد.

وی با تاکید بر  اهمیت فرهنگ‌سازی جامعه برای داوطلبی و رضایت اهداء اعضا در مواقع مرگ مغزی، خاطرنشان کرد: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند حیات دوباره به چندین بیمار اهداء کند.

حسین غنچه، مدیر بیمارستان منتصریه نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به امکانات خوب و پیشرفته‎ی بیمارستان منتصریه و دارا بودن جدیدترین استانداردهای جهانی، یادآور شد: عمل دریافت و پیوند اعضاء کاملا رایگان است و بیمارستان منتصریه در قبال آن هزینه‎ای نمی‎گیرد و اگر هزینه‎های اندکی هم در کار باشد، مربوط به دیگر مخارج جانبی بیمار و بیمارستان است.

غنچه در رابطه با پیوند کلیه تصریح کرد: اگر عمل در خارج از بیمارستان منتصریه صورت بگیرد، حدود 50 میلیون تومان برای فرد هزینه دارد که 30 میلیون تومان هزینه بیمارستان و مبلغی در حدود 20 میلیون تومان هزینه خرید کلیه است، اما در این بیمارستان چون کلیه از بیماران مرگ مغزی گرفته می‎شود، نه تنها فرد بابت خرید و پیوند کلیه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند، بلکه در صورت بروز مشکلی پس از عمل هم به مدت 3 ماه هیچ هزینه‌ای برای بیمار در نظر گرفته نمی‏شود.

وی بیان کرد: عمده‏ترین دلیل برای عدم رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی برای اهداء اعضای آنها تصور اشتباه اینکه جنازه فرد مورد نظر متلاشی می شود و دیگر نمی‎توان آن را به خاک سپرد است.

غنچه افزود: مورد دوم احتمال به هوش آمدن شخص است که این مورد از نظر پزشکی کاملا رده شده است؛ هرگز بیمار مغزی بعد از گذشت زمان به هوش نمی‎آید و مقایسه آن با حالت کما اشتباه است.

وی اضافه کرد: این مرکز و دیگر مراکز برای جدا کردن اعضاء هرگز شخص را حلاجی و متلاشی نمی‌کنند و پس از دریافت، تمام بدن دوخته شده و جنازه برای انجام اعمال اسلامی پس از مرگ به محل دفن منتقل می‎شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha