شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 72906

سلامت نیوز : یک جراح عمومی معتقد است: همواره احتمال عود برای کیست مویی (سینوس پیلونیدال) که عفونی شده باشد، وجود دارد.

دکتر خسرو ستایشی در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: علت واقعی این بیماری هنوز مشخص نیست، اما فرضیه‌های متعددی برای آن وجود دارد.

وی ادامه داد: گفته می‌شود در افرادی که پرمو هستند، گاهی مو به سمت داخل پوست بدن رشد کرده و به صورت یک کیست عفونی درمی آید.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یک فرضیه دیگر آن است که بیماری کیست مو یا سینوس پیلونیدال بر اثر وارد شدن ضربه‌های متعدد به ناحیه نشیمن گاه ایجاد می شود که بیشتر در راننده‌های ماشین سنگین بیابان‌ها می توان این امر را مشاهده کرد.

این جراح عمومی خاطرنشان کرد: به عقیده عده‌ای این مشکل یک نقص مادرزادی می باشد که ممکن است تا مدت‌ها عوارض آن بروز نکند.

ستایشی با اشاره به اینکه محل بروز کیست مو زیاد در معرض دید نیست، افزود: معمولا تا زمانی که علائمی چون درد و یا خروج چرک و خونآبه بروز نکند، بیمار متوجه آن نمی شود.

وی برداشتن کیست از طریق جراحی را تنها راه درمان آن عنوان کرد و یادآور شد: سینوس پیلونیدال به عنوان یک جسم خارجی در بدن عمل می کند و تشکیل کیست اطراف آن، ناشی از واکنش بدن است.

این جراح عمومی اظهار داشت: اگر قبل از بروز عارضه کیست برداشته شود می توان جای عمل را بخیه کرد، اما اگر دچار عفونت شود باید بعد از عمل جای جراحی را باز گذاشت تا از زیر ترمیم شود.

ستایشی خاطرنشان کرد: چون این کیست به عنوان یک عامل خارجی محسوب می شود و امکان دارد پزشک بخشی از بافت اطراف آن را حین عمل نبیند همواره امکان عود آن وجود دارد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اگر چه این بیماری در برخی خانواده‌ها بیشتر دیده می شود، اما هنوز عاملی پیدا نشده که بتوان آن را ارثی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha