سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با اشاره به وضعیت داروهای بیماران مبتلا به آسم در کشور گفت: هر چند بخشی از داروهای آسم تحت پوشش بیمه قرار دارند، اما بیمه‌ها این پوشش بیمه‌ای را رعایت نمی‌کنند و حتی گاهی کیفیت داروها نیز مورد سوال واقع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مصطفی معین در نشست خبری در آستانه «روز جهانی آسم» با اشاره به انتخاب شعار "شما می‌توانید آسم خود را کنترل کنید"، گفت: این شعار به این منظور انتخاب شده که اگر بیمار از بیماری خود اطلاعات کافی داشته باشد، بهتر می‌تواند بیماری خود را کنترل کند و همچنین ابتلای فرد از بیماری خود، نقش موثری در کمک‌ به پزشک برای تشخیص به موقع و همچنین درمان موثر دارد.

وی با بیان اینکه دولت‌ها باید در کنترل و پیشگیری از بیماری آسم کمک کنند، ادامه داد: بیماری آسم از نظر شیوع، شدت و همچنین هزینه‌ها از حدود چهار دهه گذشته رو به افزایش گذاشته است. کنترل آسم امروزه یک چالش جهانی است و دولت‌ها باید برای آن برنامه ملی داشته باشند.

به گفته رییس انجمن آسم و آلرژی، حدود یک میلیارد نفر در سطح جهان به یکی از بیماری‌ها و آلرژی‌های تنفسی دچارند که سهم آسم از این بیماری‌ها، 300 میلیون نفر است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، 400 میلیون نفر در دنیا به آسم مبتلا باشند که بار عظیمی را برای جوامع و خانواده‌ها به دنبال خواهد داشت.

معین با بیان اینکه بار بیماری آسم از میان تمام بیماری‌ها، رتبه بیست و سوم را دارد، گفت: بر این اساس پیشگیری از شیوع و شدت این بیماری و همچنین درمان صحیح آن لازم است و این مباحث سبب می‌شود تا بار هزینه‌های بهداشت و درمان کشور کاهش یابد؛ به طوری که بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در کودکان مبتلا به آسم مراجعه‌ کننده به مرکز طب کودکان صورت گرفته، مشخص شد که آسم به طور متوسط برای یک کودک ایرانی سالانه 500 هزار تومان هزینه ایجاد می‌کند، البته هزینه‌های غیرمستقیمی مانند کاهش بهره‌وری و رکود تحصیلی در این مطالعه منظور نشده است.

وی افزود: در مجموع با توجه به شیوع 5 تا 7.5 درصدی آسم در کل کشور، این بیماری سالانه حدود 500 میلیون دلار برای کشور هزینه ایجاد می‌کند. همچنین تحقیقی دیگر نشان داده که شیوع علائم آسم در ایران رو به افزایش بوده و شیوع این علائم در کشور 13.4 درصد گزارش شده است.

رییس انجمن آسم و آلرژی به تدوین نخستین برنامه ملی "کنترل آسم" در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها، سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و ... را می‌طلبد. با اجرای این برنامه قدم موثری در زمینه پیشگیری اولیه و به دنبال آن پیشگیری‌های بعدی برداشته خواهد شد.

معین در پاسخ به سوال ایسنا درباره ارتباط شیوع آسم با آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، گفت: ارتباط نزدیکی میان سطح آلودگی هوا و میزان بروز آسم و دیگر بیماری‌های مزمن تنفسی در شهرهای پرترافیک و صنعتی وجود دارد. ثابت شده آلاینده‌های هوا حتی گرده‌های گیاهان را تحت تاثیر قرار داده و آلرژی‌زایی آنها را افزایش می‌دهند. این آلاینده‌ها به ویژه در گروه سنی کودکان و کهنسالان تاثیر مخرب‌تری دارند.

وی افزود: همچنین آلاینده‌های هوا بر روی بیماران قلبی و عروقی تاثیر زیادی داشته و نسبت مستقیم سطح آلاینده‌ها با میزان بروز حملات آسم و همچنین میزان بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها ارتباط مستقیمی دارند. در مجموع دو سوم آلودگی شهرها به دلیل دود خودروها است.

رییس انجمن آسم و آلرژی زمینه آلرژی در فرد را مهم‌ترین عامل خطر برای بروز بیماری‌ آسم دانست و گفت: 80 تا 90 درصد آسم در کودکان از نوع آلرژیک است. این میزان در بزرگسالان حدود 50 درصد است.

معین در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت داروهای بیماران مبتلا به آسم، گفت: اگر کمبودی به لحاظ کمی یا کیفی در داروهای این بیماران وجود دارد، به دلیل تحریم‌هاست. سازمان جهانی بهداشت به دولت‌ها توصیه کرده که یک تا دو درصد بودجه بهداشت و درمانشان را به کنترل آسم اختصاص دهند. البته اعتباراتی که اکنون برای کنترل این بیماری در کشورمان اختصاص داده می‌شود، کمتر از اعداد و ارقام توصیه شده است.

وی به کمبود دارو و همچنین قیمت بالای داروهای مبتلایان به آسم، اشاره کرد و گفت: هر چند بخشی از داروهای آسم تحت پوشش بیمه قرار دارند، اما بیمه‌ها این پوشش بیمه‌ای را رعایت نمی‌کنند. حتی برخی اوقات کیفیت داروها نیز مورد سوال واقع می‌شود و آن اثر شفابخشی که از دارو انتظار می‌رود، کمتر مشاهده می‌شود. امیدواریم در چارچوب برنامه ملی کنترل و پیشگیری آسم، به تمام این موارد توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha