یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
سلامت نیوز : داستان اس.ام.اس، داستان جدیدی نیست. شما خود هر روز تعداد زیادی اس.ام.اس دریافت و یا ارسال می کنید. علاقه به پیامک بازی در جامعه ما تا حدی پیش رفته است که برخی افراد بویژه قشر جوان و نوجوان به داشتن جنون پیامک بازی معروفند. آنان در سر کلاس درس، به رد و بدل کردن پیامک مشغول می شوند و حتی این افراد به ارسال پیامک در ساعات بیکاری شبانه و پیش از خواب معتادند. به طوری که تلفن همراه را با خود به رختخوابشان می برند و تا پاسی از شب مشغول ارسال پیامک می شوند و با گذشت زمان و فروکش کردن تب ارتباطی پیامکی نیز از علاقه آنان نکاسته است. بنابر این یافتن افرادی که روزانه بیش از سیصد یا چهارصد پیامک رد و بدل می کنند در میان دوستان و آشنایان کار دشواری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رسالت ؛ همچنین محتوای این پیام ها هرگز یکسان نبوده و طیفی را که شعاع آن را بهتر است از شیر مرغ تا جان آدمیزاد گسترده بدانیم دربر می گیرد. فراوانی و تنوع اس.ام.اس به گونه ای است که می توان ادعا کرد ارتباط پیامکی و ارسال جوک و متون طنز در جامعه ما یک سرگرمی شناخته شده است و دم دستی است و بسیاری از افراد در سنین مختلف، ساعات فراغت و بیکاری خود را به این کار اختصاص می دهند به طوری که اس.ام.اس در کشورمان از کارکرد اصلی خود که انتقال پیام شخصی و خصوصی است خارج شده و کارکرد ثانوی، چه بسا قابل توجه تر از کارکرد نخست، پیدا کرده است. در این کارکرد بسیاری از پیام ها جنبه عمومی و غیر شخصی دارند. چرا که تقاضای مکرر برای دریافت متون طنز یا جوک های تازه تر دلیلی بر صحت این ادعاست.

پیش از پرداختن به علل محبوبیت پیامک لازم است نگاه کوتاهی به تعریف و تاریخچه اس.ام.اس در کشورمان داشته باشیم. در تعریف از S.M.S باید گفت که مخفف سه واژه Short Message Service است، به معنای سرویس پیام های کوتاه یا «پروتکل ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه» می باشد. پیام های ارسالی بسیار کوتاه هستند و محدودیت حرفی دارند. این محدودیت در کشورمان در حال حاضر 160 حرف یا کاراکتر انگلیسی و 70 حرف یا کاراکتر فارسی می باشد. هزینه پیام کوتاه توسط تلفن همراه در ایران تقریبا معادل 30 درصد هزینه مکالمه یک دقیقه با تلفن همراه یعنی تقریباً یک سوم مبلغ تمام شده می باشد.

 اس.ام.اس، اولین بار در سال1990 در اروپا متولد شد و در سال 1998 با تکمیل فناوری های جانبی به بلوغ و محبوبیت عمومی رسید. اس.ام.اس در ایران با تأخیر به بهره برداری رسید. پیام کوتاه برای اولین بار در نمایشگاه تله کام 2002 در غرفه شرکت مخابرات ایران عرضه شد؛ به این ترتیب که گروهی از دانشجویان مخابرات و رایانه دانشگاه صنعتی شریف در قالب تیمی با عنوان «هدهد» به سرپرستی دکتر جلیلی، روی طراحی و راه اندازی مرکز پیام کوتاه، کارشان را شروع کرده و تنها مرکز پیام کوتاه کشور را با قابلیت رسم الخط فارسی، راه اندازی کرده بودند. با وجود ادامه کار گروه «هدهد» و گسترش کار آنها، مسئولین وقت مخابرات در زمستان 1381 مناقصه خرید، نصب، تجهیز، راه اندازی و آموزش کارکنان را به یک شرکت چینی واگذار کردند. بدین ترتیب سرانجام در اواخر سال 1381(اوایل 2003میلادی) این سرویس در کشورمان راه اندازی شد.

اما به راستی دلایل محبوبیت اس.ام. اس چیست؟ اولین و روشن ترین دلیل به کارگیری فراوان اس.ام.اس مقرون به صرفه بودن تعرفه آن در مقایسه با تعرفه مکالمه تلفنی است. اس.ام.اس از آن جهت که نقش رسانه ای نیز بازی می کند و در ایفای این نقش از آزادی عمل بر خوردار است مورد توجه و محبوبیت جوانان قرار گرفته است. طنز و فکاهی، نقش مهمی در ایجاد تمدد اعصاب و روان مخصوصاً در خلال امور روزمره دارد. اس.ام.اس ها به خاطر ایجاد زنگ تفریح کوتاه در بین کار روزانه، طرفداران فراوانی دارد.

پناه بردن به اس.ام.اس، مأمنی برای گریز از اضطراب یا افسردگی است که منجر به تسکین موقت فرد مضطرب یا افسرده می شود. به عقیده دکتر مرتضی منطقی، کاربران زیاد حکایت از اضطراب و افسردگی دارند که علت آن شوکه شدن از دیدن پیام کوتاه مستهجن ارسالی، اضطراب از کم آوردن در پاسخ به دیگران، نداشتن پیام، تنش برای پیام کوتاه و... می باشد. بنابر این هنگام اضطراب و ناراحتی با ارسال یک پیام و یا دریافت یک جوک از دوست صمیمی که صدها کیلومتر با ما فاصله دارد تا حدی روحیه مان را عوض می کند اما مسئله این است ارسال پیام اول و دریافت پاسخ آن، در این مواقع، گاهی تا ارسال و دریافت اس.ام.اس بیستم، ادامه می یابد.

استفاده از پیام کوتاه، راهی برای هیجان جویی و ایجاد رابطه اجتماعی با دیگران است. عدم سرمایه گذاری اجتماعی لازم در جهت تحقق هیجان جویی شهروندان و احساس فضای رخوت و خمود باعث شده افرادی که از سطوح هیجان جویی بالاتری در مقایسه با اطرافیانشان برخوردارند، با ارسال پیام کوتاه های مبتنی بر قطعات ادبی و خلاق، طنز و لطیفه،هیجان جویی خویش را به شکل درست ارضا کنند و یا برخی از این افراد هم از پیام کوتاه برای اذیت کردن، سر کار گذاشتن، مزاحمت، درخواست روابط نامشروع، روکم کنی، ارسال جوک های خفن و تمسخر سیاسی و... سود ببرند و به شکل نامناسب، هیجان جویی کنند.

اس.ام.اس به دختران و پسران این امکان را می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به دور از چشم مراقبان خانگی و خیابان، پیام خود بویژه در بخش جوکهای بی ادبی، بی تربیتی، زشت و ناسالم و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن و همچنین رد و بدل ردن عکس ها و کلیپ های غیر اخلاقی و... بپردازند. از آنجا که در جامعه ما بسیاری از افراد به رد و بدل کردن اس.ام.اس می پردازند و چه بسا فرصت هایی که می تواند با مطالعه، تفریح، ورزش و تفرج سپری شود در ثانیه ها و دقیقه ها ی پوچ پیامک بازی تلف می شود. حال این سئوال مطرح می شود اس.ام.اس چه تبعات و اثراتی دارد؟

بی گمان اس.ام.اس به عنوان یک پدیده جدید اجتماعی که کاربرد همه گیر و عمومی دارد، رفتارهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده و تحولات عمیق و گسترده ای را موجب می شوند. این اثرات از این قبیل می باشند: صرف زمان زیاد برای پیام کوتاه، اشتغال و درگیری ذهنی در مورد پیام کوتاه، افت عملکرد آموزشی یا شغلی با شروع استفاده از اس.ام.اس، ناتوانی در کنترل و کاهش استفاده از پیام کوتاه، مخفی نگه داشتن میزان وقت صرف شده، هزینه و محتوای پیام کوتاه از اطرافیان، حس پشیمانی در مورد زمان صرف شده برای پیام کوتاه، زدن از درس یا کار برای پرداختن به پیام کوتاه، باز ماندن از تعامل های اجتماعی با دیگران، ابتلا به برخی از مشکلات جسمی (درد انگشتان دست، درد مچ دست، درد چشم، درد گردن و کمر، سردرد و سر گیجه، احساس تهوع و نظایر آن) در اثر ارسال پیام کوتاه، دامن زدن به شیوع مباحث اروتیک در جامعه.

در آخر باید گفت متأسفانه فرهنگ استفاده مناسب از فناوری سرویس پیام کوتاه هم اکنون در کشور وجود ندارد و بیشتر جنبه سرگرمی و غیر ضروری دارد. بنابر این همه بویژه جوانان برای استفاده درست از اس.ام.اس باید آموزش ببینند و این مسئله می تواند یکی از موضوعات آموزشی در مدارس مقاطع ابتدایی تا دانشگاه ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha