سلامت نیوز : یک فوق تخصص عفونی کودکان و فلوشیپ کنترل عفونتهای بیمارستانی گفت: عفونتهای ناشی از ارائه مراقبتهای بهداشتی و درمانی یک مشکل مهم برای سلامت بیماران محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمد حسن اعلمی افزود: عفونتهای بیمارستانی یک مشکل جدی مراکز بهداشتی درمانی می باشند و هرساله هزینه های زیادی را به بیماران و مراکز بهداشتی درمانی تحمیل می کنند و میزان عفونت بیمارستانی در یک مرکز بهداشتی درمانی نشان دهنده کیفیت خدمات ارائه شده در آن مرکز می باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی تخمین زده می شود که بیش از 1.4 میلیون نفر در سراسر جهان در هر روز با این عفونتها گریبانگیر هستند. در کشورهای توسعه یافته بین 5 تا 15 درصد بیماران بستری و 9 تا 37 درصد بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه به این عفونتها مبتلا می شوند. در کشورهای در حال توسعه به علت کمبود پرسنل، رعایت ضعیف تر بهداشت، کمبود تجهیزات و ازدحام بیش از حد بیماران این عفونتها شایعتر است.

اعلمی گفت: این عفونتها باعث طولانی شدن مدت اقامت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت، افزایش مقاومت میکروارگانیزم ها به آنتی بیوتیکها، تحمیل هزینه می شود.

وی نشان کرد: شستن دست می تواند تا 80 درصد عفونتهای بیمارستانی را کاهش دهد و در مطالعه انجام شده در بیمارستانها از هر 5 موقعیت برای بهداشت دست تنها یک مورد شستن دستها با محلول حاوی الکل انجام می گیرد.

اعلمی افزود: استفاده از دستکش احتمال آلودگی دستها را کاهش می دهد ولی از اکتساب باکتری ها طی مراقبت به طور کامل جلوگیری نمی کند و با آلودگی سطح بیرونی دستکش احتمال انتقال میکروبها به سایر بیماران وجود دارد.

وی پنج زمان واجب و ضروری را برای رعایت بهداشت دست شامل قبل از تماس مستقیم دست به یک بیمار، قبل از انجام یک روش پاکیزه و آسپتیک (قبل از انجام یک تزریق وریدی یا مراقبت از زخم)، بعد از تماس با مایعات بدن، بعد از تماس مستقیم دست به یک بیمار و بعد از تماس با محیط اطراف بیمار عنوان کرد.

بیش از 13000 واحد درمانی و بیمارستان برای بهبود بهداشت دست اعلام آمادگی کرده اند و 42 کشور جهان از جمله ایران وارد کمپین جهانی بهبود بهداشت دست شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha