دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 73598
سلامت نیوز : تیمار و رسیدگی به بیماران از جمله کارهای دشواری است که از عهده هر کسی بر نمی‌آید بلکه سنگ صبوری می‌خواهد که در دل فشارها و استرس‌های کاری بتواند استوار و محکم همچون کوه ایستاده و خم به ابرو نیاورد. هرگاه که سخن از بیمار و بیمارستان می‌شود ناخودآگاه فرشتگان سفید پوشی به نام پرستار در ذهن نقش می‌بندد که بزرگوارانه تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشته و شبانه‌روز در راه خدمت به قشر بیمار جامعه تلاش می‌کنند. اما هنوز زبان از بیان دردها و رنج‌های این زحمت‌کشان بی‌منت قاصر است و حتی بسیاری از جوامع قدر موهبتی به نام پرستار را آن‌گونه که شایسته است، نمی‌دانند. در کشورهایی مانند هند و پاکستان همچنان واژه پرستار مهجور مانده و خبری از احترام و تقدیر از مقام او نیست و در واقع پرستاری را به عنوان یک شغل نپذیرفته‌اند. پرستاری به عنوان حرفه ای شایسته و برجسته نقش مهمی در روند درمانی بیماران ایفا کرده و دردها و آلام آنها را تسکین می‌دهد. در واقع پرستاری هنر و علمی است که بر پایه دانش، مهارت و نگرشی خاص، با هدف کمک به حفظ سلامت افراد، خانواده‌ها و مردم جوامع پایه‌ریزی شده و به عبارتی او سعی می‌کند مشکلات جسمی، روحی و روانی بیماران را التیام بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ مراقبت‌های مدرن پرستاری در دنیای امروز دچار تحولات شگرفی شده و رشد چشمگیری داشته و پرستاران را به افرادی مؤثر و کارآمد در جامعه تبدیل کرده است. با وجود این پیشرفت‌ها، بیماران همچنان در خط مقدم کمک‌های پزشکی قرار داشته و مسئولیت پرستاران چند برابر شده است. در شیوه نوین پرستاری دنیا، نه‌تنها مراقبت از بیماران گنجانده شده بلکه برنامه مراقبتی برای آنها ارائه شده و پرستاران طبق این طرح‌ها از بیماران خود مراقبت می‌کنند. علاوه بر این، پیگیری روند درمانی بیماران، ثبت آمار حیاتی و مهم، ارائه دارو و کنترل رژیم غذایی بیماران بر عهده پرستاران است. به‌عبارتی، رعایت رژیم غذایی در مراقبت‌های نوین پرستاری حرف اول را می‌زند و با ارائه رژیم‌های مؤثر و مفید سعی در بهبود وضعیت سلامت بیماران دارد به طوری که با دنبال کردن این برنامه، خطر بروز عوارض را کاهش می‌دهد. پیشرفت‌هایی که در برخی نقاط دنیا رخ داده مسئولیت‌های جدیدی برای پرستاران تعریف کرده و حتی به آنها مجوز تجویز داروی مطابق با نیاز بیمار را می‌دهد. ثبت روند بهبودی بیمار در مراقبت‌های نوین پرستاری نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و باید به‌طور منظم و روزانه انجام شود.

علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون و درجه حرارت بدن از جمله مواردی است که در ثبت شرایط بیمار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به گونه ای که به کمک آن چگونگی تأثیرپذیری شیوه‌های درمانی در نظر گرفته شده و پزشک می‌تواند بر اساس روند درمانی بیمار، درمان‌های مورد نظر را ادامه یا تغییر دهد.  به‌طور معمول زنان در سراسر دنیا به‌عنوان پرستار ایفای نقش می‌کنند و این حرفه به نوعی به یکی از کارهای تخصصی زنان تبدیل شده است. به عنوان مثال، نسبت پرستاران مرد به زن در کانادا و آمریکا یک به 19 بوده و در واقع چنین نسبتی در بسیاری از کشورهای دنیا حاکم است ولی برخلاف این، شماری از کشورها از قبیل بورگینا فاسو، کامرون، چاد، کنگو، بنین، گینه‌نو، مالی، موریتانی، نیجریه، سنگال و توگو، نسبت پرستاران مرد به زن بیشتر است. در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، پرتغال و ایتالیا بیش از 20 درصد پرستاران را مردان تشکیل می‌دهند. پرستاران دنیا به عنوان محقق در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مشغول به کار هستند. ژاپن همانند آمریکا از جمله کشوهایی است که به قشر پرستارنیاز مبرمی دارد و این به دلیل بالا بودن سن شهروندان این کشور است. پرستاران ژاپنی حقوق بالایی دریافت می‌کنند به گونه‌ای که بالاترین دستمزدها را بین مشاغل این کشور به خود اختصاص داده‌اند. انجمن پرستاری آمریکا در مقاله‌ای که پیرامون شغل پرستاری در ژاپن منتشر شد، بیان کرد که عموم مردم شغل پرستاری را حرفه‌ای دشوار، خطرناک، کم‌درآمد و با تعطیلات کم می‌دانند و در واقع یک پرستار باید زندگی خود را وقف کارش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha