دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
سلامت نیوز : «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست.» این مَثَل را بارها و بارها شنیده‌ایم اما اینکه چقدر به آن اعتقاد داریم یا چقدر آن را در زندگی روزمره به‌کار می‌گیریم و یا می‌توانیم به‌کار گیریم، خود جای تأمل دارد ؟

اما درهرحال، بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان معتقدند که خنده می‌تواند به سلامت روان انسان کمک کند و شاید به همین دلیل هم هست که هر سال در نخستین یکشنبه ماه می مراسم روز جهانی خنده با حضور نمایندگان باشگاه‌های خنده در سراسر جهان، جشن گرفته می‌شود.

دکتر محمد قدیری، روانپزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در این‌باره به همشهری گفت: به‌طورکلی، کارکرد مطلوب مغز هنگامی است که ما شاد باشیم و خنده لازمه این شاد بودن است. به سخن دیگر، خنده لازم است برای اینکه ما گریه نکنیم، غمگین نباشیم و عصبانی نشویم. به همین دلیل اگر به بحث خنده و خندیدن از این زاویه نگاه کنیم چون خنده استرس‌های منفی و بد را که اتفاقا در زندگی شهری افراد با آن زیاد درگیر هستند کاهش می‌دهد، لازم است.

او گفت: امروزه به‌دلیل وجود عواملی که استرس‌های بد و منفی زیاد را در زندگی انسان، تشدید می‌کند از قبیل استرس‌های شغلی و ترافیک، انسان‌ها نیاز به شادی دارند و اینکه بخندند چرا که شادی و خنده سبب سلامت روان می‌شود. تصور کنید فردی یکی از نزدیکانش بیمار است و مجبور است که سال‌ها از او پرستاری کند. این شخص استرس منفی طولانی مدت را تجربه می‌کند. این استرس منفی تغییراتی را در سیستم هورمونی و مغزی این فرد به‌وجود می‌آورد که در نهایت ممکن است سبب افسردگی وی شود، بنابراین به‌طور قطع و یقین، این فرد برای رسیدن به شرایط مطلوب در زندگی نیاز به این دارد که بخندد و شاد باشد.

دکتر قدیری خاطرنشان کرد: برای تأمین بهداشت و سلامت روان باید شاد بود و برای این شادی نیاز به خنده است.به گزارش ایسنا، اشتاینر یونکر یک روانشناس است و در زمینه خنده‌درمانی تخصص دارد. به اعتقاد وی خنده، درمان بسیاری از دردهای روحی، عاطفی و جسمی است. یونکر معتقد است که بر اثر خنده‌ای عمیق، تمام عضلات بدن به حرکت در می‌آیند، پرده دیافراگم مرتعش می‌شود، تنفس عمیق‌تر شده و اکسیژن بیشتری به شش‌ها می‌رسد. در نهایت قدرت دفاعی بدن افزایش یافته، عمل گوارش راحت‌تر انجام می‌گیرد و استرس کاهش می‌یابد.

همچنین حسین جعفریان، روانپزشک ایرانی ساکن آلمان که تجربیات زیادی در مورد تأثیر خنده بر سلامت جسم و روان انسان دارد، در این مورد می‌گوید: خنده اثرات مثبتی روی سیستم مغز و اعصاب دارد. این اثرات را می‌توان روی نوار مغزی نیز مشاهده کرد. یعنی وقتی انسان می‌خندد، تغییراتی روی نوار مغز ظاهر می‌شود. جالب اینجاست که مطالعات نشان می‌دهد حتی افرادی که عضلات چهره‌شان در حالت خنده است ولی از ته دل نمی‌خندند، باز همین تغییرات مثبت خنده روی نوار مغزشان دیده می‌شود.

کاتاریا، استاد هندی نیز دراین‌باره می‌گوید: انسان بدون داشتن دلیلی قانع‌کننده نه‌تنها حق خندیدن دارد بلکه باید برای بهتر‌زیستن همیشه بخندد.شیوه‌های آموزشی مادان کاتاریا که به خنده درمانی مشهور است، امروزه در سراسر دنیا شهرت یافته است.

به گزارش ایسنا، مادان کاتاریا، پزشک هندی در سال1988 میلادی روز جهانی خنده را به تصویب رساند و در همان سال بود که تنها در شهر بمبئی هند، 10هزار نفر به این مناسبت گردهم آمده و مراسم شادی بخش این روز را برگزار کردند.گودولا اشتاینر یونکر در سال 1998میلادی نخستین باشگاه خنده آلمان را در شهر ویسبادن تأسیس کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha