سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
سلامت نیوز : اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، آماری هشداردهنده از حوادث ناشی از کار در برخی استان‌های کشورمنتشر کرده‌است که باید آن را مثابه نواخته ‌شدن زنگ خطری جدی ارزیابی کرد؛ بر اساس این گزارش، در سال گذشته استان‌های تهران با 271 فوتی، اصفهان با 143 فوتی و خراسان رضوی با 107 فوتی، بیشترین آمار تلفات حوادث ناشی از کار را داشته‌اند.

مهاجرت نیروهای کار غیر متخصص

نماینده یکی از شهرستان‌های استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، درباره اینکه چرا بر اساس آمار پزشکی قانونی، استان اصفهان دومین استان کشور از نظر تعداد قربانیان حوادث کار است، به «حمایت» می‌گوید: اصفهان یکی از کلان‌شهرهای ایران است که ساخت‌و‌سازهای در آن صورت می‌‌گیرد و این وضع باعث افزایش مهاجرت نیروهای کار به این استان شده است؛ اما به دلیل اینکه بیشتر این نیروها غیر متخصص هستند و در بخش ساختمان مشغول به کار می‌شوند، حوادث در بخش ساختمان نیز افزایش می‌یابد.
محمد فیروزی در ادامه می‌افزاید: تخصص داشتن به معنای تحصیل کرده بودن کارگران نیست؛ نیرویی که آشنایی کامل با کار خود داشته باشد، نیز متخصص است.

به گفته نماینده نطنز، همچنین افراد باید با ضوابط محیطی کار خود هم‌خوانی داشته باشند. بی اطلاعی و آگاهی نداشتن ازضوابط کار می‌تواند مهم‌ترین دلیل حوادث کاری باشد. وی درباره راهکارهای پیشگیری از افزایش قربانیان حوادث کار در استان اصفهان تاکید می‌‌کنند: کارفرمایان باید ضوابط مربوط به هرکاری را متناسب با وضعیت جسمانی و سابقه و تخصص افراد فراهم کنند؛ به عبارت دیگر کارگر قبل از این که کارش را شروع کند اگر سابقه کاری دارد که هیچ، اما اگر تازه‌کار است باید آموزش‌های لازم را ببیند و از خطرهای محیط کار آگاه شود. برای مثال کارگری که قرار است در ساختمان‌سازی مشغول به کار شود، باید با سختی‌ها و خطرهای این کار آشنا باشد، یا کارگری که می‌خواهد با دستگاه‌های مکانیکی کار کند باید با نحوه کار دستگاه و نحوه استفاده ایمن از آن آشنا شود.این نماینده مجلس شورای اسلامی که نظر مساعدی درباره پوشش بیمه‌ای کارگران ندارد، می‌گوید: به عقیده برخی شاید بیمه بتواند از مشکلات کارگران حادثه دیده کم کند؛ اما متأسفانه این طور نیست؛ زیرا بیمه تامین اجتماعی همه موارد از قبیل از کارافتادگی و مستمری و دیه کارگران را تحت پوشش قرار نمی‌دهد یا دست‌کم به مبلغی که لازم است، پوشش نمی‌دهد.

وی اضافه می‌‌کند:‌ بهترین راه کاهش حوادث ناشی از کار این است که کارگران تازه‌کار باید به طور رایگان آموزش‌های لازم را از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ببینند و بعد مشغول به کار شوند. در صورتی که این برنامه عملی شود به طور حتم با کاهش آمار حادثه‌دیدگان کار روبه‌رو خواهیم شد.

بی‌احتیاطی کارگران خارجی
درصد قابل توجهی از کارگران مشغول به کار در کشور، بویژه در بخش ساختمان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند که بی‌احتیاطی آنان و بی‌توجهی این کارگران به رعایت ایمنی درهنگام کار، باعث می‌شود بیش از بقیه کارگران دچار حادثه شوند و همین موضوع در استان خراسان رضوی باعث بالا رفتن آمار قربانیان حوادث کار شده است. یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی در این باره به «حمایت» می‌گوید: عوامل زیادی منجر به افزایش حوادث ناشی از کار می‌شود که مهم‌ترین آنها هم مرز بودن با کشور افغانستان و ورود نیروهای کار ارزان و غیر ماهر و البته غیرقانونی افغان، به استان خراسان رضوی و اشتغال آنان در حوزه کارگری است.

رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار در ادامه می‌افزاید: متأسفانه بیشتر نیروهای کار افغان، کم‌سواد یا بی‌سوادند و در مقایسه با کارگران داخلی، توجه کمتری به امنیت در کار دارند. آنان بیشتر به کسب درآمد فکر می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود تا این افراد در کارهایی مانند کارگری ساده یا حفر چاه استخدام شوند و با بی‌توجهی به اصول ایمنی، جان خود را به خطر بیندازند. وی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی در کار، می‌گوید: اگر کارگران از کلاه‌ها یا تجهیزات ایمنی استفاده کنند و به طور کامل با تجهیزات و ضوابط کار آشنا شوند، بسیاری از مشکلات و حوادثی که حین کار غافلگیرشان می‌کند، پیش نمی‌آید. سبحانی‌فر معتقد است : بازرسی‌های اداره کار از رعایت اصول در کارگاه‌ها نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش حوادث کار داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha