سلامت نیوز: در کشورهای پیشرفته حدود 50 درصد یا نیمی از مبتلایان نسبت به فشار خون آگاهی دارند.

یعقوب قدسیان، معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: براساس تحقیقات انجام شده در کشورهای پیشرفته حدود 50 درصد یا نیمی از مبتلایان به این بیماری در جامعه از این عارضه خود آگاهی دارند و فقط نیمی از آن هایی که متوجه بیماری خود هستند درصدد درمان آن بر می آیند و از این تعداد فقط نیمی به طور مطلوب درمان می شوند.

وی گفت: از این رو واقعیت آشکار و شناخته شده این بیماری بسیار کمتر از واقعیت حقیقی آن است و حالت پنهان و مخفی دارد، بنابراین این بیماری را به شکل (کوه یخی) تشبیه کرده اند. کوه یخ فقط قله آن روی آب است و بخش اعظم آن زیر آب پنهان بوده و قابل رویت نیست، علت بی خبری افراد از این بیماری به ماهیت مرموز و پیچیده آن بر می گردد.

وی تصریح کرد: اغلب هر بیماری با علامتی که بیمار آن را درک و حس می کند همراه است اما پرفشاری خون بیشتر اوقات هیچ علامتی مثل درد و سرگیجه و ... خصوصا وقتی که به تدریج و طولانی مدت باشد به وجود نمی آورد و از دید فرد محقق می ماند.

وی یادآور شد: به علت مخفی ماندن این بیماری یکی از علل عمده نارسایی و سکته های قلبی و مغزی، کلیوی و کوری محسوب و منجر به مرگ و میر قابل توجهی نیز می شود به همین جهت این بیماری "قاتل خاموش" است.

وی خاطر نشان کرد: فرد زمانی متوجه این بیماری می شود که یکی از اندام های حیاتی وی دچار عارضه غیرقابل برگشت شده است با این توضیح اهمیت و خطرآفرینی این عارضه بیش از پیش روشن شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha