دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 74088

ز آنجا كه عربستان بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری را دارد و هنوز عمره‌گذاران ایرانی به این كشور اعزام می‌شوند خطر ابتلای زائران ایرانی به این بیماری و انتقال آن به كشور وجود دارد.

كرونا در كمین زائران ایرانی
سلامت نیوز : هرچند وزیر بهداشت می‌گوید هنوز هیچ موردی از ابتلا به‌بیماری كرونا در كشور گزارش نشده است، اما از آنجا كه عربستان بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری را دارد و هنوز عمره‌گذاران ایرانی به این كشور اعزام می‌شوند خطر ابتلای زائران ایرانی به این بیماری و انتقال آن به كشور وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ كرونا تا یك هفته پیش به گوش خیلی از پزشكان اسم ناآشنایی بود، اما هفته گذشته همه پزشكان در سراسر دنیا با هشدار سازمان بهداشت جهانی، گوش به زنگ شدند كه مبادا یكی از بیمارانشان كه با مشكلات تنفسی به آنها مراجعه كرده است كرونا داشته باشد و كار دستشان بدهد.

سازمان بهداشت جهانی در آن هشدار، اعلام كرده بود كه كرونا بیماری ویروسی و قابل انتقال از انسان به انسان است. گرچه ظاهرا كانون این بیماری كشور عربستان بود، اما دقیقا همان زمان كه این هشدار منتشر شد دومین فرد مبتلا به این ویروس در فرانسه شناسایی شد، اما او هم بی ارتباط با اعراب نبود و بیماری اش را از هم اتاقی اش گرفته بود كه در سفرش به دبی با خودش، ویروس كرونا سوغات آورده بود.

كرونا از همان زمان قتل عام را شروع كرد و بر اساس گزارش مركز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت تا كنون 34 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند كه نیمی از آنها فوت كرده اند. نكته مهم این است كه 20 نفر از این بیماران عربستانی هستند یعنی همان جایی كه بیماری از آن آغاز شده است بیشترین شمار مبتلایان را نیز دارد.

 قاتلی شبیه سارس

براساس گزارش های منتشر شده از مراجع علمی در سراسر دنیا، ویروس كرونا شباهت زیادی با ویروس سارس دارد و با ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی باعث از كار افتادن كلیه ها و سپس مرگ می شود.

دكتر محمدمهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفت وگو با جام جم توضیح می دهد: راه انتقال این بیماری، از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده است و با عطسه، سرفه و دست دادن نیز قابل انتقال است. كرونا واكسن و درمان دارویی ندارد و به همین علت تقریبا نیمی از مبتلایان به آن تا كنون فوت كرده اند، اما نباید این طور برداشت كرد كه همه مبتلایان به آن حتما فوت می كنند.

منظور گویا قابل انتقال بودن كرونا از طریق قطرات تنفسی این است كه در بازدم هر فرد مقداری بخار آب وجود دارد و ویروس كرونا از طریق آنها از ریه های فرد بیمار به بدن فرد سالم منتقل می شود.

و اما ایران ...

هرچند فاصله ایران با كانون اصلی بیماری یعنی عربستان چندان زیاد نیست، اما به گفته محمدحسن طریقت، وزیر بهداشت هنوز در كشورمان موردی از ابتلا به كرونا شناسایی نشده است.

این گفته را محمود نبوی، معاون مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز تائید می كند و در گفت وگو با فارس می گوید: ویروس این بیماری، عامل یك نوع اسهال آبكی است و اگر بموقع درمان نشود، ممكن است كشنده هم باشد، اما تاكنون موردی از ابتلا به این بیماری در كشور گزارش نشده است.

اما به هر حال وزارت بهداشت درباره كرونا نگران است و اگر نگران نبود، هر مورد اسهال آبكی در كشور در بیمارستان ها نمونه گیری و كشت نمی شد تا نوع ویروس و عامل ابتلای آن شناسایی شود.

معاون مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز تاكید می كند گرچه هنوز در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی كه كشور ما عضو آن است، موردی از این بیماری مشاهده نشده است، با گرمتر شدن هوا در تابستان امكان دارد این بیماری در كشورهایی مانند افغانستان و پاكستان مشاهده شود و كشور ما هم باید آماده باشد.

ما در خطر هستیم

یكی از مسئولان نگران از ورود كرونا به كشور، محمدمهدی گویاست. رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت می داند كه بیماری از طریق كسانی كه به كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عربستان سفر كرده اند، وارد اروپا شده است و بنابر این بعید نیست از این كشورها به ایران هم منتقل شود و از آنجا كه هنوز فصل عمره گذاری ادامه دارد امكان دارد در رفت وآمد زائران به كانون بیماری، برخی از آنها به ویروس آلوده شوند.

گویا البته تاكید می كند كه با همكاری سازمان حج و زیارت، برای پیشگیری از ابتلای زائران به كرونا از طریق پخش بروشورها و نصب تابلوهای تبلیغاتی در فرودگاه ها، به آنها اطلاع رسانی كرده ایم.

به گفته او زائران تا 10 روز پس از بازگشت به كشور در صورت مشاهده علائمی همچون تب، سرفه و به طور كلی اختلالات تنفسی باید بلافاصله به پزشك مراجعه كنند و حتما درباره سفرشان به عربستان، به كادر درمانی بیمارستان تذكر بدهند.

بنابر هشدار مركز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، زائرانی كه به عربستان سفر می كنند باید حداقل فاصله را كه یك متر است با افرادی كه مشكوك به بیماری هستند، حفظ كنند و از آنجا كه ابتلای افراد دارای بیماری های تنفسی یا قلبی به كرونا خطرناك تر است، این گروه باید بیشتر از دیگر زائران در رعایت نكات پیشگیرانه مراقب باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha