سلامت نیوز : هنوز یک ماه از اظهار نظر وزیر بهداشت از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و رد شدن دولت از زمین مین پزشک خانواده نمی گذرد، که روز گذشته وزیر بهداشت با چرخشی عجیب در اظهار نظر پیشین خود، اعلام کرد: "اجرای پزشک خانواده در تهران به تعویق افتاد."

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ به تعویق افتادن دوباره طرح پزشک خانواده آن هم برای چندمین بار در شرایطی است که محمد حسین طریقت منفرد پیش از این اعلام کرده بوده که "وزرای سابق بهداشت و درمان باید نسبت به کوتاهی در برنامه پزشک خانواده استغفار کنند".

حالا او درباره زمان اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران (با توجه به اینکه وزیر بهداشت هفته جاری را زمان شروع اجرای این برنامه در تهران اعلام کرده بود،) گفته است: ما اصرار داشتیم هر چه سریعتر این برنامه در تهران اجرا شود اما به دلیل گستردگی تهران و جمعیت بالای آن از طرف سیستم کارشناسی وزارت بهداشت به ما گفتند که بهتر است فعلاً این برنامه در استانهای کوچکتر اجرا شود و بعد با استفاده از نتایج آن در این استانها و اصلاحات ضعفهای احتمالی آن، این برنامه را به تهران بیاوریم.

وزیر بهداشت درباره زمان شروع این برنامه در تهران نیز گفت:‌ الان مباحثات کارشناسی این برنامه در تهران شروع شده است و باید زیرساختهای لازم را ایجاد کنیم. زمان آن را اجازه بدهید بعداً اعلام کنیم اما امیدوارم تا پایان این دولت در تهران اجرای آن را شروع کنیم.


طرح "پزشک خانواده" چگونه آغاز شد؟
موضوع پزشک خانواده، در قانون بیمه خدمات درمانی همگانی در سال 1373 به تصویب رسید و در ماده 12 آن مشخص شد که باید خدمات بیمه درمانی و بهداشتی چگونه به روستاییان ارائه شود. همچنین میزان سرانه ای که دولت باید از طریق بیمه خدمات درمانی تامین کند، معلوم و گفته شد که در آغاز کار باید معادل حدود 40 درصد سرانه شهرنشیان باشد.

در زمان تصویب این قانون، مشخص شد که مبالغ مورد نیاز، باید از کدام منابع تامین و اجرای طرح چگونه آغاز شود. ولی تا پایان سال 1383 که بودجه سال 1384 در حال تصویب در مجلس بود، این بیمه برقرار نشد و نبود بودجه و اعتبار مشخص برای بیمه روستاییان اصلی ترین مانع آن بود.

در نهایت، در زمستان 1383 مجلس شورای اسلامی با تغییر ردیف های اعتباری، حدود 300 میلیارد تومان به اجرای بیمه روستاییان طبق ماده 12 قانون برنامه خدمات درمانی همگانی و اجرای طرح پزشک خانواده اختصاص داد که از اجزای بسیار مهم و کلیدی برنامه بیمه روستاییان بود و از ابتدای سال 1384 به تدریج با تامین اعتبار، جذب پزشکان خانواده از طریق دانشگاه های علوم پزشکی زیرنظر وزارت بهداشت شروع شد.

پس از آن اجرای این طرح به صورت آزمایشی در چند استان آغاز شد اما کار عدم تمایل پزشکان برای اعزام به مناطق محروم و بی توجهی سازمان های بیمه گر برای تحقق حقوق و مزایای پزشکان حاضر در این طرح اجرای آزمایشی این طرح را با کاهش شدید نیروی انسانی مواجه کرد.


 در جدول زیر 10 ایراد پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت از نسخه 02 طرح پزشک خانواده  را بخوانید؛

شماره جزئیات ایراد
1 ابهام در تامین منافع مالی طرح
2  سیستم پرداخت غیرعادلانه
3 عدم تناسب در تعداد افراد تحت پوشش (سرانه)
4

  سیاست گذاری‌های عجولانه و شتابزده

5

 ضعف فرهنگی و عدم فرهنگ سازی مناسب

6  ضعف مدیریت برای اجرای یک طرح ملی
7

اشکالات در نحوه انتخاب پزشک خانواده ، پوشش بیمه ای و نگرانیها در نحوه پرداخت.

8

 حذف حرفه مامائی در نسخه 02 در نظر گرفتن حق الزحمه ماما در سرانه ناعادلانه پزشک عمومی و مخدوش شدن طرح وظایف خدمات پرستاری و مامائی

9

 ابهامات طرح در فراگیری گروههای پاراکلینیک و داروخانه ها

10

 عدم چاره اندیشی برای پزشکانی که به هردلیل در طرح جا نگرفته و سیاست بر این است که قرارداد سازمان‌های بیمه گر نیز با آنها لغو گردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha