سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 74290
سلامت نیوز: در حالی که وزیر بهداشت از اختصاص ارز دولتی به دارو بمنظور جبران افزایش نرخ ارز خبر می دهد ، فعالان حوزه دارو از بلاتکلیفی خود و بر طرف نشدن نیازشان به تخصیص ارز دولتی خبر می دهند.
در واقع از امسال در شرایطی ارز دارو مبادله‌ای شده یعنی ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی را تقریباً دو برابر قیمت می‌خریم که در این راستا دولت تصویب کرد بابت این امر یارانه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی به وزارت بهداشت تعلق بگیرد اما خبرها بیانگر آن است كه تمام این ارز به بخش دارویی نمی رسد..
در واقع هفته گذشته بود كه وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی در مورد اختصاص ارز دارویی در سال جاری تأکید کرد: از امسال ارائه ارز تنها با قیمت ارز مبادله‌ای است یعنی ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی را تقریباً دو برابر قیمت می‌خریم که در این راستا دولت تصویب کرده بابت این امر ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت بهداشت بدهند که اگر این امر محقق شود، فساد چند‌نرخی بودن ارز برای همیشه از ذهن می‌رود و چون دارو به قیمت واقعی در بازار می‌رود نظام بیمه‌ای انگیزه بیشتری برای کنترل دارد.
اما این در حالی است كه سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو داروی وزارت بهداشت با تشریح جزئیات مربوط به افزایش قیمت دارو در سال جاری معتقد است این ارز تنها به بخش دارویی تعلق نمی گیرد.
مهدی سلیمانجاهی عنوان کرد: دولت برای جبران این هزینه ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته است، اما باید گفت این اعتبار، مختص دارو نیست و برای بخش‌های مختلفی از جمله بیمه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه یارانه دارو در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود، گفت: این میزان امسال به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.
سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو دارو ادامه داد: از این پس دیگر ارز مرجع به هیچ کالایی تعلق نمی‌گیرد، البته بنا شده به دو گروه دارو و موادغذایی که پیش از این ارز مرجع دریافت می‌کردند، "ارز مبادله‌ای ویژه" تعلق بگیرد ولی این امر به معنای ارز ارزانتر نیست، بلکه این دو گروه نسبت به سایر محصولات در برخی موارد در اولویت قرار می‌گیرند.
سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو دارو درباره اینکه آیا در نهایت مردم متحمل افزایش هزینه‌های ناشی از تغییر ارز مرجع به مبادله‌ای خواهند شد، اطمینان خاطر داد که از مردم حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم در این خصوص دچار مشکل شوند.
وی با اشاره به گسترش پوشش بیمه‌ای داروها در سال جاری، اظهار کرد: با حمایت سازمان‌های بیمه‌گر و افزایش پوشش‌های بیمه‌ای، مردم افزایش قیمت دارو را چندان احساس نمی‌کنند.
سلیمانجاهی افزود:‌ بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت می‌یابند، اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله‌ای صد درصد دستخوش تغییرات قیمتی می‌شوند و اگر ارز مبادله‌ای بگیرند، تقریبا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند.
سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو دارو با بیان اینکه در این صورت سهم پرداختی مردم هم افزایش می‌یابد، گفت: البته هنوز تغییرات قیمتی به طور دقیق مشخص نیست، اما در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت‌ها را جبران کنیم.
سلیمانجاهی درباره افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار دارویی کشور، اظهار کرد:‌ علیرغم اینکه تخصیص ارز مبادله‌ای از اول فروردین آغاز شد، در حال حاضر داروها یا مواد اولیه‌ای که سال گذشته با ارز مرجع وارد شدند، هنوز به اتمام نرسیده‌اند و در همه موارد تغییر قیمت از ابتدای فروردین اتفاق نیفتاده است، اما با ورود محموله‌های جدید دارو و مواداولیه با ارز مبادله‌ای، تغییرات قیمتی مشخص می‌شوند.
به هر حال آنچه که مسلم است آن است که دارو چیزی نیست که به راحتی بشود با قیمت آن بازی کرد چون كه عمر بسیاری از بیماران وابسته به همین عنصر حیاتی نظام درمانی كشور است.
به هر حال حرف آخر این گزارش را هم باید به كارشناسانی بسپاریم كه معتقدند بدون تردید و بر اساس اصول آینده نگری در تولید و واردات ،اگر چاره اندیشی برای رفع این مشکل در دستور کار سیاستگذاران ارزی کشور قرار نگیرد ،این سوء تدبیر می تواند جدی تر از آثار تحریم ها به ورشکستگی صنایع دارویی کشور منجر شود.
هشداری که طی دو سال گذشته بارها از سوی سندیكاهای دارویی كشور مطرح شده اما آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است .
همچنین باید اذعان داشت فارغ از اظهار نظرهای اعلام شده در خصوص اختصاص ارز دولتی به صنایع دارویی که در مواردی هم متناقض بوده؛ مهم آن است که دولت باید در خصوص اقتصاد دارو و جلوگیری از بروز اخلال در آن هر چه سریعتر سیاستهای خود را شفاف بیان کند تا نگرانی ها در این خصوص فروكش كند. فروكش كردن نگرانی كه كارشناسان چاره آن را كنار گذاشتن سالانه یک میلیارد دلار برای بخش دارو می دانند.
در واقع این كارشناسان معتقدند اگر تامین ارز دولتی از سوی بانک مرکزی برای فعالان این حوزه صرف از نظر از نوع ثبت سفارش آنها میسر شود می تواند تدبیری شایسته برای نجات صنایع دارویی تلقی شود.
منبع: روزنامه سیاست روز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha