نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: درمان ضایعات نخاعی و پیشرفت در پیوند اعضا، از دستاوردهای علم پزشكی در دوران دفاع مقدس بود.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دستاوردهای پزشكی در دوران دفاع مقدس با بیان این كه دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نابرابر سبب شده بود كه در زمینه‌های مختلف نسبت به توانمندی‌هایمان به خودباوری برسیم، افزود: از ابتدای جنگ در درمان بیماران و افرادی كه دچار ضایعات ناشی از جنگ شده بودند، حداكثر تلاش و كوشش خود را می‌كردیم.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس اظهار كرد: تجربه دوران دفاع مقدس به ارتقا دانش پزشكی و انجام تحقیقات بیشتر كمك كرد تا پزشكان نتایج تجربه خود را بلافاصله پس از جنگ تحمیلی و در محافل مختلف نشان دهند.

وی تصریح كرد: پیشرفت‌های علم پزشكی در دوران جنگ به حدی بود كه جرقه‌های پژوهش و تحقیق نیز در این زمان زده شد و پس از اتمام جنگ فرصتی پیش آمد كه بتوانیم این تجربه‌ها را در محیط‌های تحقیقاتی و علمی پیاده كنیم.

وی با اشاره به این كه پزشكان در دوران دفاع مقدس در درمان بیماری‌های ناشی از چشم، تخصص‌های مختلف قرنیه، كاشت حلزون در ناشنوایی‌های ناشی از اثرات جنگ، درمان ضایعات نخاعی و ... پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند، خاطرنشان كرد: با توجه به نیاز، شرایط زمان جنگ سبب شد تا این پیشرفت‌ها حاصل شده و به تحقیق و پژوهش بیشتری دست یافته و در حال حاضر نیز در محیط های علمی و دانشگاهی بر روی این مسایل بررسی‌های بیشتری شود.

به گفته‌ی محسنی بندپی، پیشرفت‌های پزشكی در زمان جنگ تحمیلی سبب شد كه حداقل 95 درصد از جانبازان ما در داخل كشور درمان شده و نیازی به ارایه خدمات در خارج از كشور نداشته باشند.

نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با یادآوری این كه در دوران دفاع مقدس چه در زمینه فنی مهندسی و چه در زمینه‌های بهداشتی و درمانی شرایطی پیش آمد كه به خودباوری علمی برسیم، یادآور شد: همان‌طور كه برخی از جوانان ما با اخلاص در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل تمام سرمایه خود( كه جان‌شان بود) در طبقه اخلاص قرار دهند پزشكان ما نیز توانستند با علاقه خود، علم و فن و تخصص‌شان را در این دوران ارتقا دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha