شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 74515

سلامت نیوز : یک فیزیولوژیست ورزشی تاکید کرد که مکمل‌های ورزشی فقط با مشاوره پزشک مصرف شوند.

مسعود نیکبخت در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: بیشتر مکمل‌های ورزشی به صورت تغذیه‌ای هستند و انواع گوناگونی دارند. در تحقیقاتی که انجام شده، مشخص شده است که بر عملکرد ورزشکاران تاثیر مثبت داشته است.

وی افزود: البته مکمل‌های ورزشی با موارد دوپینگ متفاوت هستند. مصرف غیرمجاز و بیش از حد دز طبیعی متناسب با فیزیولوژی بدن، منجر به دوپینگ شده و علاوه بر آسیب آنی، در درازمدت نیز اثرات مخربی روی بدن خواهند داشت ولی اگر این مکمل‌ها در حد فیزیولوژیک بدن مصرف شوند، مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کنند.

این فیزیولوژیست ورزشی درمورد میزان مصرف این مکمل‌ها اظهار کرد: دز مصرفی برای هر ورزشکار متفاوت است و به عواملی مانند وزن، آمادگی جسمی، سن و ویژگی‌های فیزیولوژیکی بدن بستگی دارد.

وی ادامه‌ داد: ورزشکاران بیشتر از کراتین به منظور افزایش حجم عضلات بدنشان استفاده می‌کنند. در بین مکمل‌های انرژی‌زا نیز ATP و یا فسفوکراتین به دلیل تولید انرژی سریع،‌ مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد.

نیکبخت افزود: کافئین نیز در دسته‌بندی مکمل‌های چربی‌سوز قرار دارد که موجب افزایش سوخت و ساز چربی‌ها می‌شود. تمام این مکمل‌ها اگر براساس مشاوره با پزشک مصرف شوند، مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کنند و افزون بر این موجب پیشرفت عملکرد ورزش فرد نیز می‌شوند.

وی گفت: افرادی که دچار بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت هستند، نباید از این مکمل‌ها استفاده کنند.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان‌ کرد: مکمل‌های ورزشی تاثیر خود را دارند اما وقتی کنار ورزش مصرف شوند، تاثیر آن‌ها بهتر و بیشتر ظاهر می‌شود.

وی گفت: هر کدام از مکمل‌ها با توجه به مکانیسم آن‌ها، تاثیر متفاوتی در بدن می‌گذارند ولی در کل مصرف زیاد آن‌ها حالتی مشابه مسمومیت در بدن ایجاد می‌کند و اثرات مخربی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha