سلامت نیوز : ایران از جمله کشورهای صاحب جمعیت جوان کشور است که تعداد جوانان 20 تا 35 سالش براساس آخرین سرشماری انجام شده  24 میلیون و 59 هزار نفر است. بنابراین طبیعی است که کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری برنامه های گسترده و کارآمدی برای این قشر از جمعیت کشور داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ این روزها که بازار اعلام برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری داغ است، هر کدام از کاندیداها سعی می کنند برنامه های خود را در حوزه جوانان ارائه دهند. با توجه به آنکه عمده مشکلات این روزهای جوانان بحث اشتغال و ازدواج است، تمرکز کاندیداها نیز بر این مشکلات بوده و وعده های بسیاری برای حل این دو معضل مهم ارائه داده اند.

حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری نسل جوان را سرمایه‌ای بزرگ برای آبادانی کشور معرفی می کند و در برنامه ریزی هایش برای جوانان معتقد است:« نگرش به مسئله جوانان در عرصه‌‏های اجتماعی و مبنا قرار دادن توجه به این سرمایه اصلی ملی به عنوان فرصت در سیاست‏گذاری‌ها و برنامه‏‌ریزی‌ها، باید تغییر اصولی پیدا کند.»

به گفته او، بكارگیری و مشاركت همه افراد جامعه بخصوص جوانان در مسائل كشوری و ایجاد زمینه برای حضور فعال آنان در صحنه اجتماع ضروری است.

روحانی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‏‌های مناسب برای انجام فعالیت‏‌های فرهنگی، به منظور مشاركت بیشتر جوانان در بخش فرهنگ نیز لازم است، می گوید:« تدوین و برنامه‏‌ریزی آموزش‏‌های گوناگون در صداوسیما، كتب درسی و دیگر رسانه‏‌ها، در خصوص شیوه‏‌ها و روش‏های سالم پر كردن اوقات فراغت و شناسایی آسیب‏‌های بالقوه و بالفعل کردن خلأهای فراغتی از دیگر برنامه هایی است که با رئیس جمهور شدنم قطعاً به این مشکلات رسیدگی می کنم.»

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه جوانان
نام کاندیدا سایر برنامه های نامزدها در حوزه جوانان
حسن روحانی

*ایجاد الگوهای رفتاری صحیح منطبق با اخلاق و مقتضیات زمانی، مكانی و فرهنگی شناسایی دقیق و صحیح نیازهای جوانان و ایجاد پل ارتباطی میان نسل‏‌ها با توجه به مقتضیات زمان

*تنظیم ساز و كارهای كارشناسانه فرهنگی-اجتماعی در جهت ترمیم و بازسازی اعتماد جوانان به نظام سیاسی

*پی‏گیری و استمرار شیوه‏‌های ارتباط مستقیم مسئولان با جوانان، به منظور بازسازی اعتماد جامعه نسبت به حاكمیت و مدیریت كلان كشور

*محوریت و اصل شمردن تقویت روحیه امید به آینده به عنوان مهم‏ترین انگیزۀ تلاش سازنده و زندگی بانشاط، در هرگونه برنامه‏‌ریزی و تصمیم و اقدام مربوط به جوانان

*ایجاد بسترهای مناسب برای آشنا شدن اقشار مختلف جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان نسبت به انواع انحرافات هنجاری، رفتاری و عواقب خانمان‏‌برانداز این انحرافات.

*ایجاد اوقات فراغت مناسب برای جوانان و هدایت آنها به مجراهای صحیح زندگی، از طریق آموزش و ایجاد پایگاه‌های فرهنگی و مراكز مشاوره.

*ایجاد و گسترش فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ (با امكانات تفریحی، علمی، ورزشی، فرهنگی) در كشور برای جوانان.

*برگزاری مسابقات فرهنگی-هنری دانش‌آموزان و دانشجویان در سطوح مختلف در سراسر كشور، به‌منظور گسترش و استقرار و استمرار رقابت‌های سالم و ارتقای سطح علمی، ادبی، هنری و فنی آنان

سعید جلیلی استفاده از ظرفیت جوانان برای کارآفرین شدن آنها
محمد  رضا عارف

فزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق با مشارکت همه مردم. 

*ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای جوانان

حدادعادل

*ایجاد نهضت ازدواج آسان برای جوانان

*راه حل‌های عملی  برای ایجاد روحیه امید و نشاط در جوانان یکی توجه به ورزش است چرا که ورزش ذاتا نشاط آور است و اعتماد به نفس ایجاد می‌کند و به انسان آرامش می‌دهد.

*راه حل بعدی بنده توجه به هنر است چرا که جوانان خیلی مجذوب هنر هستند؛ ما باید حقیقت را در جامه زیبای هنر بسته بندی کنیم و تحویل جوانان دهیم؛ به طور مثال در صنعت اگر یک کالای خوب بسته بندی بد داشته باشد خریدار ندارد ولی بعضی اوقات کالاهای متوسط یا بد با بسته بندی خوب خیلی پرمشتری است.

 قالیباف

*مشکل بیکاری جوانان را حل خواهم کرد.

* ایجاد 5 میلیون شغل برای جوانان دشوار نیست.

علی اکبر ولایتی

* افزایش سن ازدواج نیازمند ارائه تسهیلات مناسب به جوانان است

 

سیدمحمدغرضی *با حل مشکل تورم، مشکل بیکاری و ازدواج جوانان حل می شود
محسن رضایی

*جوانان ضمانت اجرایی ام هستند

* با کمک جوانان مشکل بیکاری و تحریم ها را حل خواهیم کرد.

*جوانان گمنام را قهرمان ملی می کنم.

همچنین سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری معتقد است:« امروز ظرفیت های مادی و معنوی فراوانی در کشور وجود دارد که یکی از آنها جوانان هستند.  هر یک ازجوانان خود می تواند کارآفرین باشد به شرط آنکه از این ظرفیت ها بخوبی استفاده شود و از دو مشکل انفعال  و انحلال مصون بمانند.»

ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای جوانان

محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان در حوزه حل مشکلات جوانان وعده داده است:« شغل‌آفرینی و کاهش بیکاری که در واقع از مشکلات امروز کشور بویژه جوانان به شمار می‌رود از اولویت‌های ما خواهد بود که برنامه‌های خوبی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.همچنین طرح ‌های ویژه‌ای را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداقل یک میلیون فرصت شغلی را در سال ایجاد کنیم و با تحقق این هدف نرخ بیکاری را یک رقمی خواهیم کرد.»

او  تامین مسکن برای جوانان را از دیگر دغدغه هایش برای این قشر از جامعه عنوان می کند و می گوید:« سن ازدواج در کشور ما حداقل 5 سال افزایش پیدا کرده است؛ اگر علت این افزایش را ریشه‌یابی کنیم به دو عامل اشتغال و مسکن. نگرانی زوج‌های جوان از بیکاری مسئله مهمی است. همچنین مسکن یکی از دغدغه‌های زوج‌هایی است که ازدواج می‌کنند و مهمترین عامل بچه‌دار نشدن زوج ها نیز مسکن است.»

عارف عنوان می کند که مسکن مهر پروژه خوبی بود اما چون در عمل با اشکالات مدیریتی روبرو شد نتوانست پاسخگوی نیاز باشد. بر همین اساس ما طرح‌های ویژه‌ای را در ارتباط مسکن فراهم کرده‌ایم و شعار ما هم مسکن برای همه است و امیدواریم با برنامه‌هایی که تنظیم می‌کنیم به این هدف راهبردی برسیم.

نهضت ازدواج آسان را برای جوانان اجرا می کنم

غلامعلی حداد عادل نامزد اصولگرای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اما اعلام کرده است که در صورت رئیس جمهورشدنش طرح نهصت ازدواج آسان را برای جوانان اجرایی می کند.

او توضیحات خود را در این زمینه اینگونه تکمیل کرده است:« متاسفانه ازدواج و مسائل مربوط به زناشویی به صورت یک تابو درآمده است یعنی کمتر کسی جرات می کند وارد این عرصه شود. مسئله مفاسد ناشی از مجرد بودن، با بگیر و ببند حل نمی شود، راه حل من این است که کاری کنیم خانواده تشکیل شود و طلاق کم شود.»

حداد عادل با اشاره به تاکیدات قرآن کریم بر ضرورت تشکیل خانواده در سنین پایین گفت: ما باید راه های همسریابی را منطقی و مراسم ازدواج را هم ساده برگزار کنیم. در حال حاضر آنقدر سنت های پوچ و بی معنا گرداگرد اصل مسئله ازدواج را گرفته که نیاز جسمی و جنسی جوانان فراموش شده و همه دنبال کارهای غیر ضروری و پر هزینه کردن ازدواج هستند.

مشکل بیکاری جوانان را حل خواهم کرد

بیکاری یکی از اصلی ترین مشکلات جوانان است که در همه دوره ها روسای جمهور وعده های بسیاری برای حل آن داده اند. این بار نیز محمد باقر قالیباف گفته است:«  اکنون مسئولان مربوطه اعلام می‌کنند که آمار بیکاری در کشور 14 درصد است، ما این آمار را قبول داریم ولی امیدوارم که آنان دو موضوع شغل با فرصت‌های شغلی را با یکدیگر اشتباه نکنند و یا آگاهانه جای این دو موضوع را با یکدیگر جابه‌جا نکنند که اگر چنین کنند به نظام خیانت کرده‌اند.»

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه بیشتر خانواده‌ها با مشکل بیکاری مواجه هستند، توضیح داده است:« این بیکاری در بین جوانان فارغ‌التحصیل کشور 29 تا 30 درصد است که موجب شده ناامیدی در بین آنان ایجاد شود. اما می گویم که جوانان نباید دچار یاس شوند چراکه کشور ما ظرفیت‌های بسیاری برای اشتغال‌زایی دارد که با مدیریت درست و صحیح می‌توان این مشکل بیکاری را به نحو مطلوبی برطرف کرد و نشاط و شادی را در بین افراد جامعه حاکم کرد.»

به گفته قالیباف با اجرای مدیریت جهادی و با استفاده از توان و ظرفیت‌های کشور بیکاری جوانان را حل خواهم کرد.

ارائه تسهیلات مناسب منجر به افزایش سن ازدواج می شود

علی اکبر ولایتی دیگر نامزد اصولگرای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بحث مربوط به مشکلات جوانان می گوید:« در حوزه جوانان وضعیت نامطلوب این است که افراد به سن ازدواج برسند ولی نتوانند ازدواج کنند. این امر دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آنها دلایل اقتصادی و اشتغال است.»

به گفته او قرار نیست همه در مملکت استاد دانشگاه شوند. هر کسی هر شغلی دارد هم خودش محترم است و هم شغلش. در سال های اخیر این فرهنگ ضد ارزش جا افتاده که هر کس مدرک ندارد، شخصیت اجتماعی او زیر سوال می رود. این در حالی است که بیکاری ام الفساد و ام الامراض اجتماعی و روانی و اخلاقی است. یعنی جوانی که بیکار است نمی تواند ازدواج کند و از خانواده اش طرد می شود و ممکن است معتاد شود.. مهمترین وظیفه دولت این است که زمینه اشتغال را فراهم کند.

ولایتی توضیح می دهد که اگر دولت بخواهد سن ازدواج در جامعه افزایش یابد، باید ابتدا تسهیلات آن به جوانان و دانشجویان داده شود.

سید محمد غرضی نیز معتقد است که اگر مشکل تورم حل شود، تولید داخلی رونق یافته و جوانان هر کدام شغلی خواهند داشت و با این روش مشکل بیکاری جوانان برطرف می شود.

محسن رضایی: جوانان ضمانت اجرایی ام هستند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برنامه های خود را در حوزه جوانان اینگونه معرفی کرده است:« ضمانت اجرای برنامه های من جوانان هستند.»

محسن رضایی با اشاره به اینکه جوانان گمنام را به قهرمانان ملی تبدیل می‌ کنم، گفته است:‌« به دست همین جوانان گمنام، تحریم‌ها را برمی‌داریم و بیکاری و گرانی را مهار خواهیم کرد.با دست شما جوانان، یک بار دیگر، آرامش و لبخند را به لبان زنان و مردان ایرانی برمی‌گردانم.

این روزها پروبال دادن به جوانان و فراهم کردن زمینه های مشارکت آنها در اداره کشور شاید در حرف زدن کاری بس سهل باشد. اما در یک نگاه منتقدانه و تحلیلگرانه به حال و هوای تبلیغاتی و شعاری آستانه انتخابات، باید به انتظار نشست که استفاده از این نیروی محرکه بزرگ تا چه اندازه در قول و عمل موردتوجه تمام کسانی است که می خواهند اداره کشور را بدست گیرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha