سلامت نیوز :  دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشدار داد: متاسفانه میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه اخیرا 10 برابر استانداردهای تدوین شده توسط سازمان جهانی بهداشت بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مقداد پیرصاحب اظهار داشت: در بررسی هوا دو عامل غلظت و پایداری مورد نظر قرار می‌گیرد که معمولا رابطه عکس دارند، یعنی با افزایش غلظت، پایداری کم می‌شود و برعکس، اما متاسفانه کرمانشاه با هردوی این عوامل درگیر است.

وی با اشاره به تاثیرات ریزگردها بر سلامت انسان افزود: تاثیرات مخرب تنفسی و قلبی عروقی به ویژه در افراد حساس همچون کودکان و برگسالان روشن است، به علاوه ریزگردها تاثیرات زیست محیطی عمیقی را نیز برجای می گذارند.

این متخصص بهداشت محیط با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس ریه های ایران هستند، ادامه داد: مقدار قابل توجهی از این جنگل‌ها در سالهای گذشته از بین رفته‌اند و استمرار وجود ریزگردها روند تخریب جنگلها را سرعت می‌بخشد و علاوه بر کاهش تولید اکسیژن باعث تغییر اقلیم منطقه و نیز موجب افزایش سیلابها نیز می شود.

پیرصاحب به بررسی برخی از عوارض ریزگردها بر بخش کشاورزی نیز پرداخت و تاکید کرد: ریزگردها باعث کاهش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و باغی شده و همچنین زمینه ساز خشکی درختان می شود.

دبیرعلمی نخستین هم اندیشی بین المللی ریزگردها خاطرنشان کرد: ریزگردها بر محصولات دامی نیز تاثیر منفی می گذارد. برای نمونه میزان تولید عسل توسط زنبورهای عسل در کندوها را کاهش می دهد و نیز نشستن گردوغبار بر گیاهان با تاثیر بر مراتع باعث کاهش چرای دامها و کاهش تولیدات آنها و نیز موجب کاهش بهره وری در گاوداری‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها می‌شود.

پیرصاحب از بین رفتن مراتع را موجب تهدید زندگی جانوران و حیات وحش که زیستگاه آنان است، عنوان و اظهار داشت: ریزگردها زندگی گونه‌های نادر جانوری و گیاهی به ویژه گیاهان دارویی و یا گیاهانی که ارزش اکولوژیکی و اقتصادی دارند را به طور جدی تهدید می‌کند، به طوری که به مرور در منطقه نمی توان گیاهان مفید و باارزش اقتصادی را یافت. به طور کلی ریزگردها بر کوچکترین گیاهان و جانوران تا بزرگترین آنها تاثیر می گذارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در شرایط حاضر به دلیل نرسیدن نور خورشید به برگ گیاهان و نیز پوشیده شدن سطح برگها از گردوغبار، پدیده فتوسنتز گیاهان مختل می شود که این امر باعث تسریع خشک شدن مراتع و جنگلها می شود و پدیده‌ای را که به دنبال خنک شدن هوا در پاییز صورت می گیرد به تابستان منتقل می‌کند که افزایش حریق را در آنها موجب می‌شود.

این متخصص بهداشت محیط یکی دیگر از تاثیرات منفی اکولوژی ایران را وجود میلیونها تن گردو غبار ورودی از مرزها دانست و خاطرنشان کرد: به دنبال بارندگی این حجم شسته شده به آب رودخانه‌ها رفته و در پشت سدها ذخیره و حجم مفید سدها را کاهش می‌دهد.

دکتر پیرصاحب گفت: ریزگردها موجب می شوند تا متصدیان جهت تصفیه آبهای سطحی که به مصرف آشامیدن می رسد مواد شیمیایی بیشتری مورد استفاده قرار دهند.

وی با اشاره به وجود باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های بیماری زا و نیز وجود فلزات در ریزگردها افزود: هم اکنون درحال بررسی وجود مواد رادیواکتیو در آن هستیم که دور از ذهن به نظر نمی رسد.

وی همچنین با تاکید بر تاثیر ریزگردها بر مسائل رفاهی و اقتصادی، یادآوری کرد: ریزگردها باعث کاهش ساعات و راندمان کاری شده و افراد نمی توانند کار مفید خود را انجام دهند که این امر بر اقتصاد منطقه نیز تاثیر می گذارد.

افزایش مصرف آب به دنبال لزوم شستشوی بیشتر، استحمام، شستن معابر و خودروها و فضاهای حیاط منازل و نیز افزایش مصرف برق به دنبال لزوم جاروکشی خانه‌ها و... از جمله دیگر پیامدهای ریزگردهاست که این استاد دانشگاه از آنها نام برد که اقتصاد خانواده‌ها را نیز متاثر می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشکده بهداشت کرمانشاه با اشاره به اینکه ریزگردها بر صنعت نیز تاثیر می گذارند، گفت: تعدادی از صنایع همچون صنایع فولاد و یا تولید مواد غذایی باید از هوای پاک استفاده نمایند، اما وجود ریزگردها باعث توقف تولید یا کاهش کیفیت آن می شود.

وی تصریح کرد: ریزگردها فیلتر خودروها را دچار مشکل می کنند و حتی ذرات ریز زیر یک میکروگرم وارد بنزین شده و در مجموع مصرف سوخت را نیز بالا می برد.

پیرصاحب در ادامه با تاکید بر اینکه 90 درصد میزان ریزگردها از کشور عراق وارد می‌شود، گفت: خشکی حوزه آب ریز دجله و فرات به دنبال تعداد زیاد سدهای ایجاد شده و خشکی خورها و نیزارهای جنوب عراق کانون آلودگی شده و نیز جنگ عراق به دلیل تردد زیاد تانکها و وسائط نقلیه سنگین در بیابانها گسست خاک را از بین برده و موجب بروز مشکل شده است.

به گفته این استاد دانشگاه براساس بررسی های علمی انجام شده در 22 استان درگیر ریزگردها، در خوشبینانه ترین حالت 4 تا 5 میلیارد دلار و در بدترین سناریو بالای 30 میلیارد دلار ضربه به اقتصاد این مناطق وارد می نمایند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه استانداردهای سازمان جهانی بهداشت به معنی میزانی از گرد و غبار است که بر سلامت انسان تاثیر نگذارد، ادامه داد: متاسفانه میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه اخیرا 10 برابر استانداردهای تدوین شده توسط سازمان جهانی بهداشت بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha