دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 75511

سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشكی قم گفت: استرس و فشارهای عصبی، از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به بیماری سندروم روده تحریك‌پذیر است. دكتر محمدرضا قدیر افزود: سندروم روده تحریك پذیر، بیماری رو به افزایش است و اپیدمیولوژی نشان می‌دهد كه میزان شیوع این بیماری در جهان و در ایران سیر صعودی دارد. به گفته وی، سندروم روده تحریك‌پذیر، نوعی اختلال در عملكرد روده است كه با درد مزمن در ناحیه شكم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای و بدون هرگونه علت ارگانیك دیگری، مشخص می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ قدیر خاطر نشان كرد: اسهال یا یبوست می‌تواند علامت غالب این بیماری باشد كه ممكن است گاهی به هر دو شكل در فرد بیمار بروز كند. وی با بیان اینكه این بیماری نوعی اختلال در گوارش محسوب می‌شود، گفت: ویژگی اصلی این بیماری، تغییر در اجابت مزاج و درد شكمی‌است كه فرد را گرفتار می‌كند و خود باعث مشكلات اجتماعی شده و موجب افزایش بار هزینه درمانی در كشور می‌شود و همچنین كیفیت زندگی فرد مبتلا را كاهش می‌دهد. این فوق تخصص كبد و گوارش خاطرنشان كرد: سندروم روده تحریك پذیر، همان چیزی است كه عوام از آن به عنوان كولیت عصبی یاد می‌كنند و با دل درد و اختلالات اجابت مزاج همراه است.

نفخ شكم در بیشتر این افراد دیده شده و ریشه اصلی این بیماری استرس و فشارهای عصبی و افسردگی است. قدیر ادامه داد: افرادی كه دچار بیماری افسردگی، استرس یا فشار‌های عصبی هستند، مشكلات دستگاه گوارش آنان با كوچك‌ترین ناراحتی، فشارهای روحی و عصبی تشدید می‌شود و این بیماری می‌تواند در فرد بروز می‌كند. وی با اشاره به روش‌های درمان سندروم روده تحریك پذیر گفت: در مرحله اول پزشكان باید مطمئن شوند كه بیمار مشكل ارگانیكی ندارد و با آزمایش‌های موجود و انواع تست‌ها از عدم وجود سرطان روده و كولون و همچنین بیماری كولیت اولسروز در وجود فرد اطمینان حاصل كنند. دانشیار دانشگاه علوم پزشكی قم افزود: یكی از روش‌های درمانی موفق، ایجاد اعتماد به نفس در بیمار و دادن اطلاعات دقیق و درستی درخصوص نوع بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha