سلامت نیوز : طب سنتی در كشور ما به فراموشی سپرده شده تا در نهایت در ایران محدود به دكان‌های عطاری باشد. هرچند در این میان كم‌كم دانشكده‌هایی برای یادآوری طب سنتی فراموش شد ایجاد شده‌اند حالا دكتر محمدباقر قالیباف یكی از نامزدهای ریاست‌جمهوری یازدهم به گفته محمدمهدی گلمكانی نماینده او در حوزه سلامت، در صورت راهیابی به پاستور حل مشكلات دارویی و تركیب طب سنتی و نوین را در دستور كار دولت خود قرار خواهد داد: «رویكرد اجتماعی به مقوله سلامت، توانمندسازی جامعه،اجرای پزشك خانواده، تركیب طب سنتی و نوین، ورود دولت به حل مشكلات دارویی و كاهش هزینه‌های درمانی مردم جزو برنامه‌های قالیباف است.»

طب سنتی، گیاه درمانی نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سید‌اشرف‌الدین گوشه‌گیر، رئیس موسسه مطالعات تاریخ پزشكی طب اسلامی و مكمل اعتقاد دارد كه طب سنتی در ذهن مردم بد جا افتاده و باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد تا جایی‌كه برخی طب سنتی را با گیاه‌درمانی اشتباه می‌گیرند. به گفته او طب سنتی ایران مبانی‌اش با طب جدیدی كه در دنیا همه‌گیر شده متفاوت است. حتی با طب سنتی كشورهای چین و هند هم متفاوت است. با این تفاوت كه چین در طب سنتی به دستاوردهای بسیار زیادی رسیده است كه سلامت جامعه را درپی داشته است اما طب سنتی ایران در ابتدای راه است و هنوز نتوانسته است اعتماد جامعه ایرانی را به خود جلب كند. گوشه‌گیر با بیان اینكه پروتكل درمانی برای بیماران اورژانسی در طب سنتی نداریم، می‌گوید: طبق قانون، بیمار ابتدا باید به طب نوین مراجعه كرده و در مراحل بعدی می‌تواند از طب سنتی هم استفاده كند.

اوبا اشاره به اینكه برخی طب سنتی را با گیاه‌درمانی اشتباه گرفته‌اند می‌گوید: طب سنتی در ذهن مردم بد جا افتاده و باورهای غلطی در این زمینه وجود دارد.در صورتی كه یك طبیب در حوزه طب سنتی ممكن است در ابتدا یكسری تجویزهای غیردارویی مانند تغییر محل زندگی و شیوه خوراك به بیمار توصیه ‌كند و روند درمان مرحله بعدی قرار می‌گیرد. به گفته او در طب سنتی 3 كار همیشه انجام می‌شود. یكی طب پیشگیری و اینكه چه نكاتی برای فرد تجویز شود تا بیمار نشود. دیگری طب درمانی برای درمان و طب بازتوانی برای افرادی كه به دلیل عارضه یك بیماری یا حادثه دچار معلولیت شده‌اند.

این متخصص بیماری‌های داخلی در پاسخ به اینكه در طب سنتی چقدر امكان درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان وجود دارد می‌گوید: وقتی به كتب مرجع مراجعه می‌كنیم برای بیماری‌های صعب‌العلاج درمان جراحی و دارویی داریم. همانطور كه در طب نوین، شیمی‌درمانی 100درصد جواب نمی‌دهد ممكن است در این نوع طب هم درمان 100درصدی امكان‌پذیر نباشد.

به گفته او بین 5 تا 6 سال اخیر طب سنتی در كشور احیا شده در حالی كه این طب سابقه‌ای 2 هزار و 500 ساله دارد و در قرن چهارم تا هفتم هجری قمری استفاده زیادی از این طب در كشور می‌شد.

او گفت: ایجاد معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت خود نشان‌دهنده احیا شدن این نوع طب در كشور است. اكنون دانشكده‌های طب سنتی در شهرهای شیراز، مشهد، یزد، تبریز، اصفهان و تهران فعال شده و تا پایان برنامه پنجم توسعه قرار است 45 دانشكده طب سنتی در كشور تاسیس شود.

گوشه‌گیر با بیان اینكه طبق قوانین موجود بیمار ابتدا باید به طب نوین مراجعه كرده و در مراحل بعدی می‌تواند از طب سنتی استفاده كند، می‌گوید: اكنون پروتكل درمانی برای بیماران اورژانسی در طب سنتی نداریم همانطور كه با گذشت چهار قرن از طب نوین بسیاری از پروتكل‌های درمانی در این نوع طب هنوز آماده نیست.

به گفته او امكان درمان بیماری‌هایی كه اورژانسی نیستند یا بیماری‌های حاد غیر اورژانسی را درمان می‌كند. البته تمام این روش‌های درمانی باید متكی به علم روز و با پذیرش علما انجام شود. برخی از این طرف و آن طرف چیزهایی یاد گرفتند و ادعای درمان با طب سنتی می‌كنند و به نوعی دكان باز كرده‌اند.

رئیس‌جمهور باید سلامت باورباشد

محمدمهدی گلمكانی همچنین در میزگرد تخصصی بررسی كارنامه و برنامه‌های محمد‌باقر قالیباف در حوزه سلامت كه در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد در پاسخ به این سوال كه چه ضمانتی برای اجرای برنامه‌های سلامت وجود دارد می‌گوید: «در سلامت فقط گرفتار بهداشت و درمان هستیم اما طبق تعریف سلامت مولفه‌های اجتماعی بیش از 70درصد تاثیر‌گذاری را دارند و اگر وزارت بهداشت ۱۰۰درصد ظرفیتش را به كارگیرد فقط می‌تواند 20 درصد نیازها را پاسخ دهد.»

به گفته او بسیاری از فرآیندهای كمك‌رسان خارج از نظام سلامت است بنابراین باید مدیری روی كار بیاید كه نسبت به درك موضوع، سابقه و كارنامه مشخصی داشته باشد.به گفته گلمكانی باید رئیس‌جمهور آینده سلامت‌محور و سلامت باور باشد. آقای قالیباف با آنكه پزشك نیست و ادعایی ندارد اما دغدغه توسعه سلامت را در برنامه‌های خود دارد.

گلمكانی همچنین تاكید می‌كند كه اگر نسبت به مفهوم سلامت شناختی نداشته باشیم نمی‌توانیم ادعا كنیم كه اجرا می‌شود.قالیباف در حوزه سلامت برنامه مشخصی دارد و همان گونه كه كارنامه‌اش را در حوزه سلامت شهرداری دیده‌ایم. او همچنین اعتقاد دارد ارائه برنامه هنر نیست مهم اجرا كردن دقیق قانون است. سندهای مختلفی در حوزه سلامت مانند سند تحول نظام سلامت وجود دارد كه باید اجرایی شوند.

گلمكانی در توضیح صحبت‌های خود می‌گوید: «ضمانتی كه باید دنبالش باشیم به كارنامه قالیباف بر می‌گردد و تعبیری كه به عنوان رئیس‌جمهور از نظام سلامت دارد و آن را به عنوان حق شهروند می‌داند فقط از عهده چنین فردی بر می‌آید.»

به گفته گلمكانی، دولت یازدهم به سرپرستی قالیباف از طریق مردم و ارتقای حقوق شهروندی مشكلات نظام سلامت را رفع خواهد كرد.

داروهای خاص باید بیمه شوند

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مهم‌ترین اولویت‌های حوزه سلامت با توجه به تحریم‌ها می‌گوید: «اهداف بلند مدت و كوتاه مدت در عرصه درمان و دارو وجود دارد و این در حالی است كه یك درصد جامعه كه برابر با 700 هزار نفر می‌شود سالانه به دلیل گرانی و هزینه‌های سلامت به زیر خط فقر می‌رود.»

او همچنین می‌گوید: «با مبادلاتی شدن نرخ ارز دارو شاهد مشكلات بسیاری برای بیماران خاص هستیم. بنابر این در دولت‌ آینده دخالت در فرآیند دارویی ایجاد می‌كنیم و برخی الگوهای مصرف دارو كه با این شرایط ضروری نیست را تغییر می‌دهیم.»

به گفته گلمكانی بسیاری از این الگوها باید به سمت بیمه شدن داروهای خاص بروند و این در حالی است كه بدون تزریق منابع خاص نمی‌توانیم پاسخگو باشیم البته از سهم 10 درصدی قانون هدفمند‌كردن یارانه‌ها می‌توانیم این منابع را تامین كنیم.

او همچنین اصلاح نظام سلامت با رویكرد اجتماعی و توانمند‌سازی جامعه و اجرای پزشك خانواده به همراه جایگزین كردن طب سنتی و تركیب آن با طب نوین را از دیگر برنامه‌های قالیباف در حوزه سلامت می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha