شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 75836
سلامت نیوز : تفاوت‌های فرهنگی در آداب و سنن ازدواج، گسترده شدن زندگی شهری و ناآشنا بودن خانواده‌ها با یکدیگر، بالا رفتن توقعات و مشکلات اقتصادی جوانان از عمده مسائلی هستند که انتخاب همسر را دشوار کرده‌اند. روش‌های سنتی ازدواج جوانان نیز تنها پاسخگوی بخشی از قشر جوان جامعه بوده و انتخاب همسر بدون راهنمایی و مشاوره نیز لطمات جبران‌ناپذیری را در زندگی برجای می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ از این رو ضرورت وجود مراکز تخصصی و مورد اعتماد جامعه در امر ازدواج اعم از معرفی خانواده‌ها به یکدیگر و مشورت در انتخاب همسر مناسب حس می‌شود. در دهه 80 و با گسترش ضریب نفوذ اینترنت و فضای مجازی، سایت‌ها و موسسات مختلفی شکل گرفتند که با نام همسریابی فعالیت می‌کردند اما هیچ نظارت قانونی بر این مراکز نبود و در پس این نبود نظارت برخی مفاسد یا ارتباطات ناموجه شکل می‌گرفت که گاهی به ازدواج‌های موقت می‌انجامید و گاهی سرنوشت طلاق را برای افرادی که بدون‌اطلاع از ناکارآمدی این موسسات به آنها مراجعه می‌کردند درپی داشت.

همین امر موجب شد تا مراجع قانونی نسبت به گسترش اینگونه فضاها حساس شده و بر جلوگیری از بی‌قانونی در این زمینه تاکید کنند. نتیجه آن شد که ساماندهی مراکز همسریابی در دستور کار دولت و وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و با فراخوانی نسبت به ثبت‌نام مراکزی که درخواست صدور مجوز برای ادامه فعالیت داشتند صورت گرفت که در سایت این وزارتخانه ادامه دارد و با اتمام ثبت‌نام، مراکز غیر‌قانونی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

در همین راستا براساس اصلاح ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه سازمان نظام روانشناسی، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان بر ارائه مجوزهای مراکز مشاوره نظارت می‌کنند. امینی مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان در این باره با بیان اینکه در حال حاضر هیچ سایت همسریابی به صورت قانونی فعالیت نمی‌کند، می‌گوید: وزارت جوانان به دلیل گستردگی فعالیت سایت‌های همسریابی به صورت غیرقانونی طرح ساماندهی مراکز مشاوره را به دولت ارائه داد و اکنون با تصویب آن، متقاضیان می‌توانند برای کسب مجوز سایت و مراکز مشاوره به سایت این وزارتخانه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه هیچ قانونی تاکنون برای راه‌اندازی این سایت‌ها وجود نداشته است، افزود: با توجه به آسیب‌هایی که اینگونه سایت‌ها به فضای خانواده وارد می‌کنند، وزارت جوانان طرح ساماندهی مراکز مشاوره را به تصویب رساند و هم‌اکنون همه مراکز مشاوره باید مجوزهای خود را از وزارت ورزش و جوانان دریافت کنند.

معرفی مراکز با مجوز در اوایل تیرماه

نجابتیان رئیس گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان نیز در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز»، ‌با اشاره به اینکه ساماندهی و اعطای مجوز به مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده با اصلاح ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اعتبار بخشی و ساماندهی مراکز مشاوره، از 19 اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: همه اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج و موسسات همسریابی در پورتال وزارت ورزش و جوانان باید ثبت‌نام کرده و پس از بررسی و گزینش صلاحیت متقاضیان با شاخص‌های علمی و اخلاقی مراکز دارای مجوز از طریق رسانه‌ها معرفی می‌شوند. وی ادامه داد: از آغاز ثبت‌نام 249 نفر از سراسرکشور در سامانه ثبت‌نام کرده و اسامی حدود40 مرکز و موسسه که مجوز فعالیت دریافت

کرده‌اند اوایل تیر‌ماه اعلام می‌شود.

رئیس گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سامانه همچنان فعال و پذیرای ثبت‌نام متقاضیان بیشتر است، افزود: داشتن مدرک فوق‌لیسانس، داشتن پروانه مشاوره از سازمان نظام روانشناسی کشور، متاهل بودن و داشتن حداقل سن 35سال از جمله شرایط ثبت‌نام‌کنندگان در پورتال وزارت ورزش و جوانان است. وی با تاکید بر اینکه همه مراکزی که هنوز در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند، فعالیت غیر‌قانونی دارند، گفت: وزارت ورزش و جوانان علاوه بر اعطای مجوز به مراکز مشاوره و همسریابی وظیفه نظارت بر این مراکز را از طریق بازدیدهای دوره‌ای، به روزرسانی اطلاعات، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها و نظارت‌های پنهان برعهده دارد. نجابتیان تصریح کرد: در راستای نظارت بر عملکرد موسسات همسریابی و مراکز مشاوره مجوز اولیه موقتی بوده و پس از گذراندن این مرحله مجوزهای 3ساله به مدیران موسسات اعطا می‌شود.

ضرورت وجود مراکز مشاوره

رئیس گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان با اشاره به لزوم فعالیت اینگونه موسسات برای امر تسهیل ازدواج جوانان، گفت: با بررسی‌های پژوهشی وزارت ورزش و جوانان و تشکیل اتاق‌های فکر لزوم فعالیت این مراکز به صورت تخصصی در زمینه ازدواج و خانواده برای تسهیل در امر ازدواج جوانان و دادن انتخاب‌های بیشتر به دختران و خانواده‌هایشان محرز شده است. نجابتیان با اشاره به تماس‌های متعدد خانواده‌ها با وزارت برای حل معضل تاخیر ازدواج فرزندانشان، گفت: تقاضا و پیگیری خانواده‌ها و عملکرد صحیح مراکز مشاوره و همسریابی موجب اعتماد بیشتر جامعه به اینگونه مراکز و فرهنگ‌سازی برای ورود این موسسات به حوزه ازدواج جوانان است.

استقبال مراکز مذهبی و حوزه‌های علمیه

نجابتیان با بیان اینکه تاکنون تعدادی از مساجد،مراکز مذهبی و حوزه‌های علمیه درخواست مجوز برای تاسیس مرکز مشاوره و ازدواج کرده‌اند، افزود: همه افراد خیری که در جامعه به روش سنتی در مراکز و مناطق مختلف در رونق‌بخشی به امر ازدواج جوانان مشغولند مورد تایید وزارت ورزش هستند و فعالیت این گروه منافاتی با اعطای مجوز به متقاضیان تاسیس موسسات همسریابی ندارد. رئیس گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان اظهار امیدواری کرد با استقبال مراکز دینی و مذهبی از ثبت‌نام در سامانه وزارت برای راه‌اندازی موسسات همسریابی و مشاوره ازدواج و خانواده و فعالیت قانونمند این مراکز بتوانیم شاهد بهره‌مندی بیشتر از این موسسات در کنار روش‌های سنتی ازدواج باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha