سلامت نیوز : تشکیل معاونت پرستاری، صدور پروانه‌ کار پرستاری، عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه و سلامت، تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و اعطای مجوز برگزاری دوره‌های حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری هفته گذشته به تصویب دولت رسیدند. پیرامون ضرورت تصویب پروانه کار برای پرستاران با نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری به گفت‌وگو نشستیم.

دکتر عباس عباس زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه دوعامل اختیاری بودن عضویت در سازمان نظام پرستاری و عدم ارزیابی کارآیی کارکنان عملاً فراگیر بودن این سازمان و پاسخگو بودن آن را مخدوش می­‌کرد، افزود: اما اکنون با قانونی شدن صدور پروانه کار این مشکلات حل می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه یکی از ویژگی­‌های هر حرفه، نظارت درون حرفه­‌ای بر کار شاغلان است، اظهار کرد: صدور پروانه کار توسط سازمان حرفه­‌ای نشانه انجام این نقش حرفه­‌ای است. این ویژگی حلقه­ مفقوده و کمبود سازمان نظام پرستاری بود.

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سال­‌هاست که مجوز کار پرستاری تحت عنوان RN شناخته می‌شود و پروانه کار در واقع نوعی تضمین کیفیت خدمات محسوب می‌شود.

عباس زاده با بیان اینکه پروانه کار، مجوز اشتغال به کار حرفه‌ای در زمینه پرستاری است، گفت: این مجوز شرط اولیه دفاع از حقوق متقابل مردم و پرستاران است. در واقع عضویت در نظام پرستاری و شماره نظام پرستاری بدین ترتیب ارزش حقوقی پیدا می‌کند.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری افزود: به این ترتیب اقدام به مراقبت پرستاری نیازمند پروانه اشتغال است و طبعاً صدور پروانه اشتغال نیازمند عضویت در سازمان نظام پرستاری و پاسخگویی حرفه­‌ای خواهد بود و این مصوبه دولت به شرط اینکه به خوبی مورد استفاده قرار گیرد و آیین‌نامه‌های اجرایی و گردش کار مناسبی برای آن طراحی شود، نقطه عطفی در تعالی حرفه پرستاری است.

وی افزود: علت این امر آن است که پرستاری به عنوان یک رشته دارای مکانیزم کنترل درونی شناخته می‌شود. صدور پروانه کار برای پرستاری علاوه بر فواید زیادی که دارد، راهی برای تضمین اخلاق حرفه­‌ای و پیشگیری از آسیب غیرضروری به مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha