دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳
کد خبر: 75992

با وضعیت کنونی هم به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم به ویژه بیماران، توجه رئیس‌جمهور آینده به مقوله سلامت است.

آقای رئیس‌جمهور! بیماران را دریاب
سلامت نیوز : یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم تمام و رئیس‌جمهور این دوره نیز مشخص شد. فارغ از اینکه رئیس دولت یازدهم طرفدار کدام حزب و گروه سیاسی است و یا با چند درصد آرا انتخاب شده، مهم این است که او از همین امروز یا حتی از ساعات پایانی دیروز باید به حل مشکلات اساسی مردم بیندیشد. از گذشته‌های دور و آغاز روش حکومتی نوین توجه به سلامتی مردم و تامین آن یکی از اولین وظایف حکومت‌ها و دولت‌ها بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ با وضعیت کنونی هم به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم به ویژه بیماران،  توجه رئیس‌جمهور آینده به مقوله سلامت است. شاید در نگاه اول و از نظر افرادی که از سلامت برخوردار هستند موضوع سلامت و بهداشت و دارو به اندازه مسائل کلان سیاسی مهم نباشد اما باید گفت که این موضوع در چند سال اخیر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دولت بوده و موفق نشدن دولت در تامین داروی بیماران، ارائه خدمات مناسب به آنها و بی توجهی به ارز سلامت یکی از بزرگترین چالش‌ها در کشور بوده است. بنابراین انتظار می‌رود که دولت یازدهم رویه‌ای متفاوت در پیش بگیرد و نسبت به سلامت مردم حساس باشد. چشم امید هزاران نفر از بیماران که از داروخانه‌ای به داروخانه دیگر به دنبال دارو می‌دوند تنها به آن هاست.

  دیوار بلند بیمه‌ها
اگر کمی در مورد مشکلات نظام سلامت تحقیق کنیم،  درمی یابیم که برای حل مشکلات عرصه سلامت از هر دری که وارد شویم به دیوار بلند بیمه‌ها بر می‌خوریم. در مورد دارو که صحبت می‌شود نبود پوشش بیمه‌ای مناسب، بدهکاری بیمه‌ها به داروخانه‌ها واز این دست مسائل ، به عنوان علت اصلی معرفی می‌شوند. اگر هم در مورد خدمات بیمارستانی پرس و جو کنید می‌بینید که باز هم کم کاری بیمه‌ها و نبود سازو کار بیمه‌ای مناسب در کشور، اولین و مهم‌ترین دلیل است. تبعیض بین مشمولان بیمه‌های مختلف هم که جای خود دارد.

البته مسئولان نظام سلامت در چند سال اخیر به اهمیت کارکرد صحیح بیمه‌ها و لزوم قدرتمند و یکپارچه سازی آنها پی برده و برای آن راهکاری به نام تاسیس سازمان بیمه سلامت ایرانیان ارائه کردند، سازمانی که بیشتر از یک سال از تاسیس آن می‌گذرد اما هنوز عملکردی از آن دیده نشده و به نظر می‌رسد که با وجود انتخاب رئیس و تخصیص بودجه برای این سازمان، در عمل پروژه تاسیس بیمه واحد در خواب است و خیال بیدار شدن هم ندارد. بنابراین اولین کار بر زمین مانده نظام سلامت که از تیم درمانی رئیس جمهور آینده برای علاج آن انتظار فراوان می‌رود رسیدگی به اوضاع بیمه‌ها و سر و سامان دادن به سازمان ابتر بیمه سلامت ایرانیان است.

دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی در گفت‌وگو با «قانون» می‌گوید: «موضوع سلامت تنها به سلامت جسمی مربوط نمی‌شود بلکه سلامت ابعاد گوناگونی نظیر سلامت روحی، معنوی، اجتماعی و غیره را نیز شامل می‌شود. بنابراین اگر رئیس جمهور آینده تنها به این موضوع توجه داشته باشد و سلامت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.» او ادامه می‌دهد: «متاسفانه موضوع سلامت در سال‌های گذشته در اولویت‌های آخر دولت قرار گرفته است و با وجود اهمیتی که دارد چندان به آن توجه نشده است.

به ویژه در زمینه بیمه‌ها که شاه کلید حل مشکلات درمانی مردم هستند این کم کاری بیشتر دیده می‌شود. بیمه سلامت ایرانیان نزدیک به ۲ سال است که به دلیل مشکلات اعتباری و توجه نکردن مسئولان بر زمین مانده،  لذا انتظار داریم که در دولت یازدهم این موضوع مورد توجه قرار گیرد و همچنین تعرفه‌های درمانی و بودجه نیز به موقع تعیین شده و تخصیص داده شوند تا شاهد مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم نباشیم. در سایر کشور‌ها 10درصد بودجه عمومی به سلامت اختصاص می‌یابد در صورتی که در کشور ما این میزان کمتر از ۳. ۱ دهم درصد است که به هیچ وجه جوابگوی نیاز کشور نیست این موضوع نشان از بی‌توجهی مسئولان کشور به موضوع بهداشت و درمان کشور دارد. با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم مشکلات این حوزه روز به روز بیشتر خواهد شد. انتظار می‌رود که در دولت جدید با در اولویت قرار دادن این موضوع، بودجه و سایر اعتبارات به موقع تخصیص داده شود.»

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور دولت یازدهم برای درک این موضوعات باید همانند سایر اقشار جامعه درمان شود می‌گوید: «وقتی یکی از مسئولان یا خانواده آنان دچار بیماری می‌شود به بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کند یا اگر به بیمارستان دولتی بروند نیز تنها با یک تماس مدیران بیمارستان خدمات ویژه‌ و مطلوبی به آنان ارائه می‌شود. علاوه بر این مسئولان از شرایط بیمه تکمیلی نیز برخوردار هستند. این موضوع باعث می‌شود که آنان شرایط سخت بیماران را درک نکنند. بنابراین اگر شرایط آنان با سایر بیماران یکسان باشد بالطبع به موضوع سلامت بیشتر توجه خواهند کرد.»

  دارو، بال درمان است
«افزایش ناگهانی قیمت داروی بیماران ام‌اس... سرطانی‌ها مشکل دارو دارند... داروی بیماران صرع کمیاب شد» حتما طی ماه‌ها یا در طول دو سال اخیر به کرات این جمله‌ها را در رسانه‌ها خوانده ایم. بنابراین جای هیچ شکی نمی ماند که رسیدگی به اوضاع داروی مردم به ویژه بیماران خاص یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم از وزارت بهداشت و درمان رئیس جمهور آینده است، راه رسیدن به این مهم کتمان نکردن کمبود و گرانی دارو است. شاید بعد از پذیرفتن وجود مشکل دارو، تخصیص ارز مناسب به شرکت‌های دارویی و تقویت بیمه‌ها در زمینه حمایت‌های دارویی از بیماران خاص و سایر بیماران مؤثرترین کاری باشد که رئیس جمهور و هیات دولت آینده می‌توانند برای مردم انجام دهند. عدالت در سلامت از شعار تا عمل عدالت به عنوان کلمه‌ای که اکثر مسئولان از آن استفاده می‌کنند برای گوش ایرانی‌ها بسیار آشناست اما اینکه کدام یک از آنها واقعا برای دستیابی به آن گام بر می‌دارند موضوعی است که باید برای فهمیدن آن بیشتر درنگ کرد.

دکتر عزیزی فارسانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: «مهم‌ترین دغدغه‌ای که مردم دارند بحث عدالت در سلامت است، مسئله‌ای که متأسفانه دولت‌های نهم و دهم به هیچ وجه به آن توجه نداشتند. این در حالی است که سلامت به عنوان محوری‌ترین راهبرد رئیس جمهورها محسوب می‌شود. مهم‌ترین دغدغه و این مطالبه مردم از ریاست جمهوری آینده رعایت این اصل قانون اساسی است که به درستی در آن قید شده است بهداشت و درمان برای مردم باید کاملاً رایگان باشد و متاسفانه این مسئله در دولت‌های اخیر نادیده انگاشته شد. او ادامه می‌دهد: «دولت آتی باید دغدغه‌های اصلی مردم به ویژه در امر خدمات‌رسانی، دارو و پی‌اچ‌سی را مد نظر قرار دهد و توجه ویژه‌ای به سلامت مردم داشته باشد. اصلاح و سامان‌دهی ساختار‌های نظام سلامت امری است که دولت آتی باید آن را مدنظر قرار دهد، با این حال همه چیز پول نمی‌شود و علاوه بر این نگاه مدیریت در نظام سلامت نیز باید تغییر کنند».

 وی احیای جایگاه پزشکان عمومی را یکی دیگر از مطالبات نظام سلامت از دولت آتی می‌داند و می‌گوید:«باید بتوانیم جایگاه پزشک عمومی را در نظام سلامت احیا کنیم و تربیت پزشک عمومی برای اخذ تخصص و در نتیجه تخصص‌گرایی را در اولویت قرار ندهیم. در دولت آتی نیاز به برنامه کوتاه مدت داریم. باید آموزش‌های لازم را به پرستاران و بهیاران و بهورزان بدهیم و در آینده هم نگاه‌مان تربیت پزشک عمومی برای اجرای صحیح پزشک خانواده باشد تا این قشر از جامعه پزشکی بتوانند به درستی خدمات‌رسانی خود را انجام دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha