سلامت نیوز : عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران با انتقاد از عملکرد شرکتهای پخش دارویی، اظهارداشت: متاسفانه بیماران وجه المصالحه دعواهای مالی دستگاههای مختلف برای تقسیم بودجه تامین دارو شده اند.

احمد قویدل در گفتگو با مهر، با بیان این مطلب که بیماران رنج عدم اختصاص به موقع ارز دارو را تحمل كردند و در نتیجه صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد آمد، گفت: پس از اختصاص ارز به شركتهای وارد كننده دارو و ترخیص داروها از گمرك، این بار نوبت شركتهای پخش دارویی بود كه سلامت بیماران را برای افزایش قیمتها گروگان بگیرند. این اقدام بالغ بر 20 روز كمبودهای شدید دارویی را به بیماران و مراكز درمانی تحمیل نمود.

وی افزود: تاسف آور آنكه این گروگانگیری سلامت بیماران در رابطه با افزایش قیمت داروهایی بود كه بهای اصلی آن مثلا 100 یورو است و بهای یارانه ای در سیستم توزیع كمتر از 5 هزار تومان. به عبارت ساده تر برای یك افزایش قیمت 5 هزارتومانی دیگر، یك دارویی كه بهای آن 100 یورو است و دولت كل مبلغ آن را پرداخته است در انبار می ماند و بیماران از داروهای حیاتی خود حتی در بخشهای بستری محروم گردیدند.

قویدل گفت: پس از اقدام عجیب اداره دارو در رابطه با افزایش قیمت یارانه ای این داروها به 2 برابر در شرایطی كه بیمار حتی یك ریال از مبلغ مذكور را نمی پردازد و هزینه این داروها به صورت كامل توسط دولت پرداخت می شود، سازمانهای بیمه گر را دچار مشكل عدم تامین اعتبار برای تحویل این داروها نمودند. این مشكل در سازمان بیمه خدمات درمانی پس از چند روز مرتفع گردید اما سازمان تامین اجتماعی به طرز بی سابقه ای پرداخت 5000 تومان به ازای هر شیشه دارو را به بیماران دردمند تحمیل نمود. واكنش كارشناس مربوطه در وزارت بهداشت به این اقدام آن بود كه بیماران فعلا دارو نگیرند تا این موضوع حل شود.

مدیرعامل سابق كانون هموفیلی ایران با طرح این سئوال كه آیا نیاز دارویی بیماران به اراده بیمار است، اظهارداشت: متاسفانه بیماران وجه المصالحه دعواهای مالی دستگاههای مختلف برای تقسیم بودجه دولت برای تامین داروهای بیماران شده اند و هیچكدام از این دستگاهها در مقابل صدمات جبران ناپذیر و معلویت بیماران به خصوص كودكان هموفیلی احساس مسئولیتی ندارند.

عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران در ادامه گفت: بیش از یك ماه بیماران به علت این درگیری ها از دسترسی به دارو محروم بودند به گونه ای كه كمبود دارو به بخش بستری بیمارستان امام (ره) در تهران نیز سرایت نمود. بی تردید وضعیت دیگر استانها به مراتب بدتر است. با همه این مصائب دیروز خبر رسید كه توزیع داروهای حیاتی بیماران به علت جاری شدن پروسه انبارگردانی در كشورهای پخش كننده دارو، داروهای حیاتی بیماران یك هفته توزیع نمی شود.

 قویدل ادامه داد: با توجه به موضع گیری برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این وقایع تاسف آور است. حتی سازمان بازرسی كل كشور كه مدتهاست در وزارت بهداشت و واحدهای تابعه آن استقرار دارد قاعدتا می بایست از این اقدام غیر مسئولانه كه سلامتی بیماران هموفیلی را تهدید می كند، آگاه باشد.

عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران در پایان گفت: انبارگردانی شركتها زلزله و یا بلای طبیعی نیست كه یك باره اتفاق افتاده باشد. انبارگردانی بر اساس تقویم كاری شركتهای پخش كننده دارو قابل پیش بینی است. مسئولان این شركتها می بایست با تدبیر و احساس مسئولیت پس از تامین نیازهای یك هفته ای داروهای بیماران این شركتها را وارد روند انبارگردانی می نمودند. واقعا تاسف آور است به بیمار بگوییم فعلا درد بكشید و یا لطفا تا انبارگردانی تمام شود، معلول نشوید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha