سلامت نیوز : مسعود صالحی رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده در نشست معاونان بهداشتی و مسئولان پزشک خانواده گفت: مشکلات اعتباری موجود در عمل به پزشک خانواده لطمه می‌زند و این مسئله کار را بسیار سختی می‌کند و نیاز به هماهنگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ صالحی با بیان این مطلب که تنها مشکل موجود بیمه نیست گفت: اختلاف‌نظرهایی در این رابطه وجود دارد که باید حل شود چرا که برنامه 02 پزشک خانواده به دلیل مشکلات اعتباری سرعتش پایین آمد و این موضوع عدم اعتماد بخش خصوصی را منجر شد.

وی ادامه داد: لازم است بخش خصوصی، نظام پزشکی و بخش عمومی در این رابطه با هم مذاکره داشته باشند تا بخش خصوصی با اقبال بیشتری وارد کار شود.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده با بیان این مطلب که راهکار همان است که با همکاری بخش دولتی ادامه دهیم گفت: پرداخت خوب موجب تشویق پزشکان شده است و باعث شده پزشکان وارد کار شوند.

وی با بیان این مطلب که در دو استان  مازندران و فارس که برنامه پزشک خانواده اجرایی شد از منابع دیگر کمک گرفتیم گفت: بیمه‌ها نمی‌توانند به تنهایی هزینه‌ها را جبران کنند چرا که بیش از 2 هزار میلیارد تومان کسری دارند و با افزایش قیمت دارو با مشکل جدیدی روبه‌رو  شده‌اند.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده ادامه داد: باید دنبال راهکار دیگری بود و با 4 بیمه موجود تفاهم کرد اما تفاهم با بیمه‌ها مثل تأمین اجتماعی خیلی سخت است و در بخش خصوصی نیز مشکل کار ما بیشتر است.

محمدرضا میرزایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این نشست خبری به اجرای موفق پزشک خانواده در مازندران اشاره داشت و گفت: ما از اسفند 90 کار را شروع کردیم و ابتدای 91 با 2 هزار نفر 10 فاز را تعریف کردیم از ورود اطلاعات و جلسات با پزشکان گرفته تا انتخاب پزشکان و در این رابطه 211 جلسه استانی و 850 جلسه شهرستانی داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تا امروز نزدیک به 86.5 درصد اطلاعات جمعیتی وارد سامانه پزشک خانواده شده و 72 تا 73 درصد انتخاب پزشک کردند. طی خرداد نیز 45 هزار نفر ویزیت پایه شده‌اند و در این رابطه نیز با 400 نفر قرارداد بسته‌ایم و انتظار داریم که تا تیر پوشش پزشک خانواده در مازندران تکمیل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار امیدواری کرد که اگر مشکل قرارداد حل شود و نظام پرداخت اصلاح شود با خیال راحت‌تر پزشک خانواده دنبال می‌شود.

توانی مسئول اجرای پزشک خانواده استان فارس نیز در این نشست گفت: دانشگاه شیراز با اعتقاد و همت فوق‌العاده مسئولان محلی توانست در امر پزشک خانواده به عنوان پیشرو قدم بردارد.

وی گفت: در استان فارس 3 دانشگاه شیراز، فسا و جهرم وجود دارد که دانشگاه شیراز 89 شهر و دانشگاه فسا و جهرم هر کدام با 3 شهر در زیرمجموعه خود توانستند به ترتیب جمعیت دارای پزشک خانواده شهری را با 80.4 درصد، 77 درصد و 78 درصد به خود اختصاص دهند که این از موفقیت‌های استان فارس در امر پزشک خانواده به شمار می‌رود.

توانی با بیان این مطلب که مشکل ما بیشتر روی پزشک خانواده روستایی است گفت: اگر سرانه پزشک خانواده روستا افزایش یابد پزشک خانواده روستا در روستا باقی می‌ماند و نگرانی‌های ما نیز از این بابت کم می‌شود.

وی با بیان این مطلب که تا پایان خرداد 235 هزار ویزیت پایه و ثبت الکترونیک توسط پزشکان خانواده شهری در استان فارس انجام شده گفت: نتایج مثبت برنامه پزشک خانواده داروی رایگان و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای بیماران است اما مسئله گرفتن فرانشیز از مردم به میزان 10 درصد از عمده‌ترین شکایات مردم در اجرای پزشک خانواده بوده است.

وی از مسئولان تقاضا کرد که اولاً میزان ویزیت پایه را اصلاح و ثانیاً ویزیت جاری را راه‌ بیندازند.

توانی در ادامه به مشکل تک شیفت بودن پزشکان خانواده اشاره داشت و گفت: بیش از 80 درصد خانم‌های دکتر متقاضی تک شیفت هستند که در این مورد نیز باید چاره‌ای اندیشید.

وی در ادامه به مشکل ماماها برای ورود به پزشک خانواده اشاره داشت و گفت: ماماها در این برنامه هویت مامایی ندارند و به همین دلیل وارد برنامه پزشک خانواده نمی‌شوند پس بهتر است درصدی از سرانه به ماماها اختصاص پیدا کند تا این مشکل نیز مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha