سلامت نیوز : کامران باقری‌لنکرانی در سومین جشنواره شمیم پاکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: در سراسر جهان سالانه حدود 300 میلیون نفر به نوعی درگیر مصرف داروهای غیرقانونی شامل داروهای مخدر، محرک و سایر مواد شیمیایی شده و از این تعداد حدود 12 درصد دچار اعتیاد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: نکته آزاردهنده این است که معتادان علاوه بر آسیب به خودشان، خانواده‌هایشان را نیز آزار می‌دهند و هر معتاد حداقل 4 نفر را به صورت مستقیم تحت تأثیر رفتار پرخطر خود قرار می‌دهد و علاوه بر آن بخش مهمی از سرمایه ملی کشورها توسط آنها به هدر می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس خاطرنشان کرد: همچنین نیروی انسانی، مخارجی که برای آنها هزینه می‌شود و نیز بیماری‌هایی که خودشان را به آن دچار می‌کنند، قابل توجه است و با توجه به ابعاد خطرناک و گسترده موضوع، فرد معتاد برای خود، خانواده، کشوری که در آن زندگی می‌کند و نیز برای کل جهان مشکل‌ساز می‌شود.

باقری‌لنکرانی گفت: سالانه حدود  200 هزار نفر به دلیل عوارض اعتیاد به‌طور مستقیم از بین می‌روند و حدود 20 درصد از افرادی که دچار اعتیاد مداوم می‌شوند مبتلا به ویروس‌های خطرناک شده و بیماری‌های مزمن پیدا می‌کنند.

وی بیان کرد: در اعتیاد بحث‌های مختلفی وجود دارد از جمله درمان آن که نباید فقط به درمان دارویی بسنده کرد بلکه بحث‌های روانی، مددکاری و بازگشت آرام او به جامعه نیز باید پیگیری شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با بیان اینکه دولت در هفت هشت سال گذشته سرمایه‌گذاری و اقدامات خوب و مفصلی انجام داده است، اذعان داشت: در سال 84 کسانی که زیر پوشش برنامه‌های درمانی بودند به 20 هزار نفر هم نمی‌رسید در حالی که اکنون بیش از 500 هزار نفر سالانه به نوعی در این مسیر درمانی حمایت می‌شوند اما هیچ‌کدام نقش محوری خانواده را نمی‌تواند ایفا کند.

وی افزود: در تمام تحقیقاتی که در کشور و دنیا انجام شده است کسانی توانستند از دام اعتیاد رهایی پیدا کنند که خانواده‌هایشان حامی آنها بودند و باید از خانواده‌هایی که توانستند بیماران را درمان و به مسیر صحیح زندگی برگردانند تشکر کرد.

وی ابراز داشت: از اقدامات خوبی که در شیراز با همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود این است که تلاش در راستای توانمند کردن خانواده افراد معتاد انجام می‌گیرد و این تلاش هرچه بیشتر شود در درمان معتادان تاثیر بهتری دارد.

این مقام مسئول گفت: در بسته ارائه خدمت به معتادان از مسائلی که مورد توجه قرار گرفته بحث توانمند کردن آنها از نظر اقتصادی است اما از این مهمتر بحث آرامش روحی بوده که اگر خانواده‌ها بتوانند این آرامش روحی و روانی را حفظ کنند اثر مهمی در ماندگاری و پاک بودن و ارتقای آنان دارد.

در ادامه رئیس اداره درمان سوءمصرف مواد نیز گفت: در سومین سال برگزاری همایش شمیم پاکی، مددجویان مراکز دولتی درمان سوء مصرف مواد که به درجاتی از پاکی رسیدند مورد تشویق قرار می‌گیرند تا در درمان نگه‌دارنده بمانند.

عباس جباریان افزود: در این همایش از مددجویان نمونه، همسران، پدر و مادر و نیز از فرزندان آنها که در تحصیل نمونه بوده‌اند و به آنها کمک کرده‌اند تا پاک بمانند تقدیر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha