یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۷
کد خبر: 76910

آیا دولت می‌خواهد در مقابل منتقدان آتی این برنامه بگوید كه ما این برنامه را شروع كردیم، اما دولت بعدی ادامه نداد؟ در این میان تكلیف مردمی كه این روزها نزدیك به 80‌درصد هزینه‌های درمان را می‌پردازند چه می‌شود؟

خداحافظی پزشک خانواده با تهران
سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تنها یك روز بعد از اینكه محمدحسین طریقت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خبر از شروع برنامه پزشك خانواده داد، آب پاكی را روی دست همگان ریخت و اجرای این طرح را به دلیل «بی‌پولی» در تهران ناممكن توصیف كرد تا باز هم این سوال پیش بیاید كه چه اصراری بر ادامه برنامه‌ای كه هیچ اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده از سوی دولت دهم وجود دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آیا دولت می‌خواهد در مقابل منتقدان آتی این برنامه بگوید كه ما این برنامه را شروع كردیم، اما دولت بعدی ادامه نداد؟ در این میان تكلیف مردمی كه این روزها نزدیك به 80‌درصد هزینه‌های درمان را می‌پردازند چه می‌شود؟ مخالفت‌ها با برنامه پزشك خانواده آنقدر زیاده شده كه در تازه‌ترین واكنش‌ها، رضا ملك‌زاده مشاور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب هم به نحوه اجرای آن ایراد وارد كرده است.

آیا در اجرای برنامه پزشك خانواده در 8 استان موفق بودیم؟

هیچ یك از مشكلات نظام سلامت حل نشد، هرچند به نظر می‌رسد با برگزیده شدن «دكترحسن روحانی» امید برای ارتقای وضعیت نظام سلامت كشور تاحدودی نگرانی مردم بابت درمان ودارو كاهش یافته است اما مشكلات دارویی و كمبود ارز مرجع همچنان بیماران را اذیت می‌كند.

از سوی دیگر محمدباقر هداوند، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، ضمن مخالفت با اجرای طرح پزشك خانواده در استان تهران می‌گوید: «علاوه بر اینكه طرح پزشك خانواده برای اجرا دچار كمبود اعتبارات است، همچنین نتیجه اجرایی این نسخه در 8 استان كشور معلوم نیست كه بخواهیم براساس آن این برنامه را اجرا كنیم. قرار بود وزارت بهداشت نتایج اجرای نسخه جدید وزیر بهداشت را در 8 استان به ما اعلام كند اما تاكنون نتایج استان‌ها مشخص نشده است.»

به گفته هداوند، استان‌های قزوین، یزد، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، فارس و مازندران از جمله استان‌هایی هستند كه طرح پزشك خانواده در آنها به صورت آزمایشی اجرایی شده اما نتایج اجرا اعلام نشده است. اعتراض‌های بسیاری از پزشكان طرح در استان‌های اجراشده به گوش می‌رسد. از جمله پزشكان عمومی استان فارس بارها نسبت به این موضوع اعتراض كرده و خواستار لغو برنامه شده‌اند. محمدحسین طریقت وزیر بهداشت مدتی پیش گفته بود كه برنامه پزشك خانواده در دو استان فارس و مازندران اجرایی شده است و بقیه استان‌ها فقط در حد یك حرف بود. این درحالی است كه مسئولان این استان‌ها بارها از شروع این طرح سخن به میان آورده‌اند و معلوم نیست چرا طریقت تنها اجرای برنامه در این دو استان را تایید كرد و متمایل بود كه استان تهران سومین استانی باشد كه به این ماجرا وارد می‌شود، تهرانی‌ كه البته یك بار در زمان فاطمه وحیددستجردی، وزیر پیشین بهداشت هم از اجرای طرح پزشك خانواده در آن صحبت كرده و از مردم خواسته بود تا پزشك خود را در محل‌های زندگی یا كار خود انتخاب كنند.

تكلیف بودجه پزشك خانواده مشخص شود؟

از سوی دیگر در حالی كه مدیرعامل سازمان بیمه خدمات نظری قطعی مبنی بر عدم حمایت از این طرح را دارد ، «دكتر فاطمه رخشانی» معاون بهداشتی وزیر بهداشت برنامه پزشك خانواده را حق مردم می‌داند و از آمادگی دانشگاه‌های علوم‌پزشكی سراسر كشور برای اجرای هر چه سریع‌تر برنامه خبر می‌دهد. او با اشاره به دوهزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای اجرای برنامه پزشك خانواده در سال‌جاری، می‌گوید: «معتقدم كه به‌دنبال مشخص شدن تكلیف همین بودجه، می‌توان برنامه پزشك خانواده را در سراسر كشور اجرایی كرد.»

این درحالی است كه هداوند بی‌پولی طرح را یكی از دلایل اصلی عدم استقبال سازمان بیمه سلامت می‌داند.سازمان بیمه سلامت مدعی است هیچ یك از اعتباراتی كه باید به حساب نظام سلامت ریخته می‌شد تا در این رهگذر بودجه‌ای هم به پزشك خانواده برسد، از سوی دولت واریز نشده است.

پزشكان عمومی، همچنان نگران

رخشانی با بیان اینكه تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشكی كشور برای اجرای برنامه پزشك خانواده آماده‌اند، می‌گوید: «ما برای فراهم كردن زیرساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای این برنامه هزینه زیادی كرده‌ایم و به همین دلیل دانشگاه‌ها باید پزشك خانواده را آغاز كنند.» این درحالی است كه پزشكان عمومی در گفت‌وگو با تهران‌امروز شركت در این طرح را یك اجبار می‌دانند.

به گفته آنها اگر یك پزشك بتواند 2500 بیمار برای خودش جمع كند در نهایت دریافتی آن به 2میلیون و 500 هزارتومان می‌رسد كه كفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. البته آنها شانس خود را بسیار كمتر از آن می‌دانند كه بتوانند این تعداد بیمار را به مطب خود بكشانند. پزشكان شركت كننده در این طرح طبق تعریف پزشك خانواده در كنار خود یك پرستار، ماما را هم خواهند داشت كه حقوق آنها از درآمد پزشك طرح پرداخت می‌شود. پزشكان شاكی هزینه نگهداری مطب را هم به این موضوع اضافه می‌كنند و به این نتیجه می‌رسند كه دنبال كار دیگری بگردند. این درحالی است كه مسئولان اجرایی این طرح از حقوق‌های 8 میلیون تومانی برای پزشكان شركت كننده در این طرح سخن به میان می‌آورند. موضوعی كه پزشكان عمومی چندان هم به آن امیدوار نیستند و این مسائل را یك رویابافی صرف می‌دانند.

اعتبار هست یا نیست، مسئله این است!

از زمانی كه محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم طرح پزشك خانواده را كلید زد و اعلام كرد كه این طرح باید دو ساله در تمام كشور به اجرا درآید، هماره وزرای مختلف وزارت بهداشت از آمادگی خود برای اجرای این طرح سخن به میان آورده‌اند. آمادگی كه به اجرای برنامه‌های مطبوعاتی و خبری زیادی همراه بود. اما یك مانع بزرگ پیش روی آنها بود، بی‌پولی. دولت هرگز اعتباری كه وزارتخانه برای اجرای این برنامه می‌خواست را وسط نگذاشت. مجلسی‌ها ومنتقدان از همان ابتدا طرح را سنگ بزرگی برای وزارت بهداشت بی‌پول می‌دانستند كه به قصد نزدن بلند كرده است.

اما وزارت بهداشتی‌ها همچنان مصر به انجام برنامه‌ای هستند كه رئیس دولت آن حاضر به پرداخت هزینه نیست. هرچند محمدحسین طریقت بارها اعلام كرده است كه این طرح هیچ مشكل اعتباری ندارد. حال اگر بخواهیم انتقادات خارج از بدنه این طرح را كنار بگذاریم این سوال پیش می‌آید كه اگر واقعا طرح مشكل اعتباری ندارد، چرا دكتر فاطمه رخشانی» معاون بهداشتی، طریقت از بی‌پولی برنامه پزشك خانواده سخن به میان می‌آورد؟ سوال دیگری هم وجود دارد، چرا وزارتخانه‌ای كه مدعی اجرای درست برنامه در 8 استان دیگر است نتایج آن را در اختیار سازمان‌های بیمه‌ای قرار نمی‌دهد تا آنها با طیب خاطر وارد ماجرا شوند؟

بخش خصوصی از طرح استقبال نكرد

در همین حال دكتر شهریار خاقانی، دبیر انجمن دانش‌آموختگان پزشكی عمومی ایران درخصوص اعلام ناگهانی طرح پزشك خانواده در تهران می‌گوید: اجرای طرح پزشك خانواده در تهران ناگهانی اعلام شد و این امر احتمالا به خاطر روزهای پایانی كار دولت است. مانند دوره قبل كه آقای پزشكیان وزیر بهداشت بود و 20 روز آخر طرح پزشك روستایی را اجرا كرد و بی‌نتیجه ماند. به گفته وی، پزشكان جلسات متعددی با وزیر داشتند و قرار بود كه كمیته‌ای متشكل از نمایندگان وزارت بهداشت، انجمن پزشكان عمومی و سازمان نظام پزشكی كه ذینفعان طرح هستند برگزار شود و كار كارشناسی كنند تا نسخه 03 اصلاح شود. اما هنوز اینطور نشده، بنابراین تصور می‌كنم در تهران در حد ثبت‌نام باشد، چون برای اجرا به زمان نیاز دارد.

خاقانی تصریح می‌كند:‌عدم هماهنگی بین سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت از دوره قبل میان وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و رفاه،تعاون وكار وامور اجتماعی بود و هنوز هم وجود دارد.وی با اشاره به وضعیت پزشكان عمومی در طرح پزشك خانواده می‌گوید: متاسفانه شرایط برای پزشكان عمومی فرقی نكرده مبلغ پارسال كمی بیشتر شده و به 2800 تومان برای هر بیمار رسیده اما با حدود 2500 بیمار در ماه. البته وزارت بهداشت با پزشكان كارمند خود جلسه‌ای دارد كه وارد طرح شوند و هنوز خیلی پزشكان بخش خصوصی استقبال نكردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha