با حذف ارز مرجع دارو از ابتدای سال جاری ،دولت وعده تخصیص دو هزار و 200میلیارد تومان یارانه دارو را داد تا مابه التفاوت ناشی از تغییر نرخ ارز جبران شود.اما با وجود گذشت بیش از سه ماه از سال، اختلاف برداشت بین بیمه ها و وزارت بهداشت باعث پرداخت نشدن سهم بیمه ها از یارانه ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومانی شده است.

بیمه شدگان تامین اجتماعی برای تهیه دارو 40 تا 60 درصد بیشتر هزینه می پردازند
سلامت نیوز : بیش از 2 سال پیش و بر اساس ماده 38قانون برنامه پنجم توسعه کشور،تجمیع بیمه های پایه درمان و تشکیل سازمان بیمه سلامت الزام قانونی به خود گرفت، هرچند اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت با یک سال و نیم تاخیر، اواخر مرداد ماه سال 91توسط دولت ابلاغ و در نهایت سازمان بیمه سلامت ابتدای مهر ماه سال گذشته تشکیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما با وجود گذشت 9ماه از تشکیل این سازمان، هنوز صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی به ادغام با سایر بیمه ها تن نداده است و دراین خصوص مقاومت می کند. این درحالی است که مدیر کل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بالاتر بودن 40تا 60درصدی پرداختی بیمه شدگان تامین اجتماعی در حوزه دارو در مقایسه با بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت خبر می دهد.

صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی برای مستقل بودن تلاش می کند

دولت باید با شروع اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و با استناد به ماده 38این قانون، تشکیل سازمان بیمه سلامت را در دستور کار قرار می داد تا با تجمیع سازمان های بیمه گر، برخی هم پوشانی های بیمه ای برطرف و زمینه اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع فراهم شود اما سرانجام سازمان بیمه سلامت اول مهر ماه سال گذشته ایجاد شد و همه سازمان های بیمه ای به ادغام دراین سازمان نوپا ملزم شدند.اما با گذشت بیش از 9ماه از تشکیل سازمان بیمه سلامت، صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی هنوز خود را به ادغام در آن ملزم نمی داند و برای مستقل بودن تلاش می کند.

دکتر محمد باقر هوشنگی مدیرکل دفتر بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با خراسان بااشاره به افزایش قیمت دارو در پی نوسانات قیمت ارز و حذف ارز مرجع دارو از ابتدای سال جاری گفت: با حذف ارز مرجع دارو از ابتدای سال جاری ،دولت وعده تخصیص دو هزار و 200میلیارد تومان یارانه دارو را داد تا مابه التفاوت ناشی از تغییر نرخ ارز جبران شود.اما با وجود گذشت بیش از سه ماه از سال، اختلاف برداشت بین بیمه ها و وزارت بهداشت باعث پرداخت نشدن سهم بیمه ها از یارانه ۲ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومانی شده است.

درصورت پرداخت نشدن یارانه دارو، بیمه ها به پوشش افزایش قیمت داروها ملزم نیستند

وی در تکمیل صحبت های خود گفت:وزارت بهداشت در برداشتی که از قانون بودجه 92دارد معتقد است دو هزار و 200میلیارد تومان یارانه دارو تنها باید به داروهای گران قیمت سرطانی،خاص و صعب العلاج اختصاص یابد.درحالی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پرداخت یارانه دارو برای همه داروها معتقد است و درصورت پرداخت نشدن یارانه، بیمه ها به پوشش افزایش قیمت داروها ملزم نیستند.

مدیرکل دفتر بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد:سازمان بیمه سلامت میزان مابه التفاوت قیمت داروها ناشی از حذف ارز مرجع را برای همه داروها پوشش داده است و بیمه شدگان این سازمان، هزینه ای ناشی از افزایش قیمت دارو پرداخت نخواهند کرد. این درحالی است که صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی تا امروز به سازمان بیمه سلامت ملحق نشده است و به همین دلیل و با توجه به افزایش قیمت دارو بیمه شدگان تامین اجتماعی بین 40تا 60درصد هزینه بیشتری برای خرید دارو پرداخت می کنند.

هوشنگی افزود:سازمان بیمه سلامت تنها به شرط تخصیص بخشی از اعتبارات ۲ هزار و 200میلیارد تومانی برای پوشش مابه التفاوت قیمت دارو ها اقدام کرده است و درصورت پرداخت نشدن اعتبارات توسط وزارت بهداشت تنها بدهی بیمه ها به مراکز درمانی و داروخانه ها بیشتر می شود.

وی با تاکید بر این که نزدیک به هزار میلیارد تومان از بدهی های سازمان بیمه سلامت به مراکز درمانی و داروخانه ها ، از سال گذشته باقی مانده است گفت: سازمان تامین اجتماعی هم در پرداخت به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی پنج ماه تاخیر دارد.

مقاومت صندوق بیمه تامین اجتماعی برای ادغام در سازمان بیمه سلامت به دلیل برداشت اشتباه از قانون

این مقام مسئول بر لزوم ادغام همه سازمان های بیمه گر بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد و گفت: بسترهای لازم برای ادغام همه سازمان های بیمه گر در سازمان بیمه سلامت فراهم شده است و همه سازمان ها به جز صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت ادغام شده اند.وی علت مقاومت مسئولان تامین اجتماعی برای ادغام شدن در سازمان بیمه سلامت را برداشت اشتباه از قانون دانست و اظهار امیدواری کرد با ادغام بیمه درمانی تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت، بخش عمده ای از مشکلات موجود بر طرف شود.

پوشش بیمه ای افزایش قیمت داروها باید از محل منابع داخلی بیمه ها تامین شود

دکتر سید امیر حسین قاضی زاده نماینده و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت وگو با خراسان بر الزام قانونی سازمان های بیمه ای برای ادغام در سازمان بیمه سلامت تاکید کرد و گفت:متاسفانه به دلیل بی توجهی دولت به اجرای قانون و نبود نظارت کافی بر عملکرد سازمان تامین اجتماعی، این ادغام انجام نشده است.وی بااشاره به مشکلات بیمه شدگان تامین اجتماعی به خصوص در پرداخت هزینه های درمان و دارو گفت:ادغام صندوق بیمه تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت، به قدرت اجرایی دولت و قدرت نظارتی سازمان بازرسی کل کشور بستگی دارد که امیدواریم این مهم در دولت آینده عملی شود.

وی افزود:بر اساس پیشنهاد دولت و قانون مصوب مجلس،یارانه ۲ هزار و 200میلیارد تومانی ارز دارو در اختیار وزارت بهداشت است و باید در حوزه داروهای بیماری های سرطانی،صعب العلاج و خاص هزینه شود.وی تصریح کرد:پوشش بیمه ای افزایش قیمت سایر داروها ناشی از افزایش قیمت ارز، باید توسط بیمه ها و از محل منابع داخلی شان تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha