یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳
کد خبر: 76935
سلامت نیوز : به طور كلی برنامه پزشك خانواده یكی از راهبردهای كلیدی و تعیین‌كننده برای اصلاح ساختار بهداشت و درمان كشور است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین راه برای مقابله با هزینه‌های افزایش یابنده و كارایی روبه نزول واحدهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برقرار كردن خدمات تخصصی و درمانی، غربالگری، ارتقای مهارت زندگی، آموزش یا بهبود سبك زندگی، ورزش و سایر محورهای ارتقایی از طریق پزشك خانواده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ این برنامه مهم باید توسط اركان مرتبط با نظام بهداشت و درمان كشور جدی گرفته شود و سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد جامعه پزشكی باید با همدیگر بسیج شوند، همكاری بین بخشی تخصص ایجاد شود و منابع مورد نیاز تامین شود، عزم ملی و مدیریتی برای عملیاتی شدن و راه‌اندازی این برنامه به كار گرفته شود و نهایتا با مدیریتی جامع و گسترده و با یك برنامه‌ریزی هماهنگ اقدامات اجرایی این برنامه عملیاتی شود. متاسفانه شرایط موجود نشان‌دهنده فراهم شدن الزامات ضروری برای این برنامه نیست. دولت در آخرین روزها و آخرین هفته‌های كاری خود به سر می‌برد.

اعتبارات لازم برای این برنامه وجود ندارد و حمایت لازم توسط رییس دولت به ویژه اختصاص بودجه اجرایی نشده است. نشاط و شادابی خاص از حماسه سیاسی و انتخابات24خرداد فضایی از انتظار برای شروع به كار دولت جدید همراه با شور و اشتیاق ایجاد كرده است. بنابراین سرمایه اجتماعی و اعتماد برای چنین برنامه‌یی در حال حاضر مهیا نیست. تجربه اجرای این برنامه در گذشته با فرآیندی عجولانه و بدون محاسبات همه‌جانبه‌نگر منجر به این شده كه بسیاری از پزشكان خانواده فعال در روستاها انگیزه كار نداشته باشند و خود را به بخش شهری منتقل كنند. اقدام اخیر برای اجرای این برنامه توسط دولت صرفا یك فعالیت سیاسی است و با انگیزه و هدف‌های غیركارشناسی شده است. با برنامه‌ریزی و اجرای زیر ساخت‌ها و آیین‌نامه‌ها كار و فرآیندی را انجام داد كه این زمینه فراهم شود كه با تعامل با دولت بعدی این برنامه در دولت جدید انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha