سلامت نیوز : رئیس بیمارستان «کی‌سانی» در موگادیشو از ادامه فعالیت این بیمارستان در خطرناک‌ترین نقطه جهان یعنی سومالی، در پی انعقاد تفاهمنامه کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و انجمن پزشکی جهانی برای مبارزه با خشونت علیه بیماران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و انجمن پزشکی جهانی، در ژنو تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که بر اساس آن هر دو سازمان برای پیوستن به تلاش جهانی برای مبارزه با خشونت علیه بیماران و کارکنان مراقبت‌های درمانی ابراز موافقت کردند.

این تفاهم‌نامه، انجمن پزشکی جهانی را به عنوان یک شریک کاری در پروژه‌ «مراقبت‌های درمانی در معرض خطر» نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برای طرح چهارساله‌ مقابله با تهدید‌ خشونت‌های مسلحانه علیه مراقبت‌های درمانی، به میدان می‌آورد.

گزارش اخیر کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ نشان داده است که حمله به کارکنان، امکانات و وسایط نقلیه‌ مراقبت‌های درمانی، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان، هنگامی که بیش‌ترین نیاز را دارند بدون کمک‌ رها می‌کند. این گزارش بیش از 900 حادثه‌ خشونت‌آمیز علیه مراقبت‌های درمانی را در 22 کشور مختلف در سال 2012 به‌ثبت‌ رسانده است، گرچه اغلب این حوادث و پیامدهای آن‌ها ثبت نشده باقی‌می‌مانند.

ایو دَکور، مدیر کل کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید: عدم امنیت، وجود خشونت، و تهدید به خشونت مانع از دسترسی افراد عادی برای دریافت خدمات روزانه‌ مراقبت‌های درمانی هستند. چنین همکاری با انجمن پزشکی جهانی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنیم که جامعه‌ حرفه‌ای پزشکی در سراسر جهان بخشی از جامعه‌ پویای رسیدگی‌کننده به این معضل خواهند بود.

وی ادامه می‌دهد: چالش‌های ارائه‌ مراقبت‌های درمانی بی‌غرض و موثر بسیارند و از کشوری به کشور دیگر تغییر می‌کنند. گرچه روند‌های مشترکی همچون حملات مستقیم به کارکنان و امکانات مراقبت‌های درمانی و محدود کردن حرکت آمبولانس‌ها در تمامی آنها وجود دارد. ما برای ایجاد نتایجی ماندگار به یک همکاری فراگیر در سطح محلی و بین‌المللی نیاز داریم.

دکتر اُتمار کلویبر، دبیرکل انجمن پزشکی جهانی نیز با  اظهارنظر درباره‌ این تفاهم‌نامه عنوان می‌کند: همراه با کمیته‌ بین‌المللی صلب سرخ به برجسته‌سازی و رسیدگی به خسارات وارد شده برای روند ارائه‌ مراقبت‌های درمانی در مناطق درگیری، شورش و اعتراضات گسترده در سراسر جهان ادامه‌ خواهیم داد و از آن‌جایی‌که آژانس‌ها و سرویس‌دهندگان مراقبت‌های‌درمانی محلی نخستین گروه‌های تأثیرپذیر هستند، منطقی است که انجمن پزشکی جهانی به نمایندگی از انجمن‌های ملی پزشکی برای بهبود ایمنی بیماران در کنار ایمنی کارکنان مراقبت‌های درمانی، نقش کلیدی در اتخاذ اقدامات مشخص در سطح محلی ایفا کند.

بیمارستان کی‌سانی در موگادیشو نمونه‌ از ضرورت ارائه‌ خدمات مراقبت‌های درمانی در یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان است. موقعیت امنیتی در پایتخت سومالی حالا آرام‌تر شده است اما دکتر یوسف محمد حسن، رئیس این بیمارستان از سال 2004 میلادی، هنوز مبارزات شدید در مناطق اطراف را به‌ یاد دارد. او توضیح می‌دهد که این بیمارستان توانسته است با اولویت‌بندی ارائه‌ مراقبت‌های درمانی تنها بر پایه‌ مسائل پزشکی، 20 سال جنگ را تاب بیاورد و براین اساس بیمارستان در موگادیشو به همه افراد، فارغ از وابستگی گروهی یا دیدگاه‌های سیاسی خدمت‌رسانی می‌کند و با وجود چالش‌ها و فشارهای موجود، ما به تلاش خود برای نجات جان انسان‌ها ادامه می‌دهیم زیرا من معتقدم که ما تنها به‌خاطر رفتار بی‌غرض و بی‌طرف‌مان توانسته‌ایم در طول این مدت فعالیت خود را ادامه دهیم.

بروس اِشایا شُووَن، مشاور پزشکی کمیته‌ بین‌المللی صلب سرخ نیز معتقد است که محترم شمردن اخلاق پزشکی توسط کارکنان مراقبت‌های درمانی بسیار مهم است، زیرا در موقعیت‌های درگیری مسلحانه، گه‌گاه زخمیان و بیماران مورد معالجه قرار نمی‌گیرند. تبعیض، حتی اگر برگرفته از فضای قطبی‌شده نیز باشد پذیرفتنی نیست و مشارکت امروز کمک می‌کند تا اطمینان یابیم که کارکنان مراقبت‌های درمانی به‌درستی برای ایفای نقش و وظایف خود آموزش دیده‌اند و در نتیجه به‌شکل بهتری خواهند توانست وضعیت‌های دشواری را که در هنگام بروز خشونت‌ها به‌وجود می‌آیند مدیریت کنند.

دکتر اگزاویه دُو، عضو برگزیده‌ شورای انجمن پزشکی جهانی که در مراسم امضای تفاهم‌نامه در ژنو حضور داشت، می‌گوید: انجمن پزشکی جهانی از طریق شبکه‌ مجامع پزشکی خود در سراسر جهان به مذاکرات ملی کمک خواهد کرد و تجارب ارزنده در خصوص اقدامات لازم برای حمایت از بیماران و کارکنان مراقبت‌های درمانی را به اشتراک خواهد گذاشت.

وی ادامه می دهد: این موارد می‌تواند تغییرات صورت‌گرفته در قانون‌گذاری داخلی کشور‌ها را نیز شامل شود. برای نمونه در کلمبیا، بخش‌نامه‌ای دولتی که استفاده‌ حمایتی از یک نشان ملی توسط کارکنان مراقبت‌های درمانی را ترویج می‌دهد، موفقیت‌آمیز بوده‌ است و  در یمن نیز اعلامیه‌ای که در ماه دسامبر گذشته توسط دولت به امضا رسید، نخستین اقدام در جهت ایمن‌سازی دسترسی به مراقبت‌های درمانی در این کشور بود.

پروژه‌ "مراقبت‌های درمانی در معرض خطر" که تا سال 2015 اجرا می‌شود، در نظر دارد تا با بسیج طیفی از متخصصان برای توسعه‌ مجموعه‌ای از اقدامات عملی که توسط تصمیم‌گیرندگان، سازمان‌های بشردوستانه و متخصصان بهداشت پیاده‌سازی خواهند شد، کارآیی ارائه‌ موثر و بی‌غرض مراقبت‌های درمانی را در خشونت‌های مسلحانه بهبود بخشد.

انجمن پزشکی جهانی،کنفدراسیون مستقلی از انجمن‌های پزشکی ملی 102 کشور است و نماینده‌ بیش از 9 میلیون پزشک به حساب می‌آید. انجمن پزشکی جهانی که از طرف بیماران و پزشکان عمل می‌کند و در صدد دستیابی به بالاترین استانداردهای ممکن مراقبت‌های درمانی، اخلاق، آموزش و حقوق انسانی مربوط به سلامت، برای تمامی افراد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha