سلامت نیوز : زهرا اباصلتی، مسئول بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت:‌ جوش شیرین با نشستن روی آهن و کلسیم در خون، به تدریج به حذف این دو عنصر حیاتی از بدن منجر شده و خونسازی و استقامت استخوان ها را از بین می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: همچنین از آنجا که این ماده خاصیت ضد اسیدی دارد، با ورود به معده، اسید آن را از بین برده و فرایند هضم غذا را با مشکلات جدی روبه رو می‌کند.

اباصلتی خاطر نشان کرد: همچنین جوش شیرین با ایجاد تغییراتی در دستگاه گوارش سبب افزایش جذب فلزات سنگین نظیر کادمیــوم، سرب و جیوه شده که باعث کم خونی ناشی از مسمومیت، تنگی نفس و عوارض کلیوی می شود.

مسئول بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صرفه جویی در وقت، افزایش هزینه ها و کنترل نرخ نان، ارزانی و سهولت استفاده، نا آگاهی برخی از نانوایان در مورد مشکلات ناشی از افزودن جوش شیرین و پوشاندن عیوب نان را از علل اصلی استفاده نانوایان از جوش شیرین عنوان کرد.

وی گفت: نان تهیه شده با جوش شیرین علی رغم کیفیت پایین طعم، مزه، بو و همچنین فطیر ماندن، ظاهر بسیــار خوبــی پـیـدا می کند و شکل سطح آن موجب می شود تا مردم آن را ورآمده محسوب کنند.

اباصلتی خاطرنشان کرد: مصرف این ماده اثرات زیان بار فراوانی به دنبال دارد ،به همین جهت در بسیاری از کشورهای دنیا با به اثبات رسیدن اثرات منفی این ماده، مصرف آن به تدریج محدود و گاه ممنوع شده است و جایگزین مناسب آن معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه جایگزین های جوش شیرین بسته به مورد مصرف متفاوت هستند گفت: در مورد نانهای مسطح مانند لواش، تافتون و بربری مناسب ترین و بهترین جایگزین جوش شیرین انجام عمل تخمیر است که از یک طرف نیاز به مصرف جوش شیرین را برطرف می کند و از طرف دیگر موجب تغییرات بسیار مطلوبی در ویژگی های شیمیایی، فیزیکی و ارزش غذایی نان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha