دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 77070
سلامت نیوز : عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه با وجود آنکه دارو از نان شب هم واجب‌تر است ولی مشکلات دارویی همچنان پابرجاست و افزایش قیمت‌ها ادامه دارد، گفت: به هیچ وجه نباید وزیر بهداشت مسن برای دولت آینده انتخاب شود.

 ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با تسنیم، با تشریح آخرین وضعیت دارویی کشور اظهار داشت: متأسفانه هرروز وضعیت دارو پیچیدگی‌های خاص خود را پیدا می‌کند به‌طوری که در حال حاضر دارو به‌زحمت یافت می‌شود و جنس خوب آن نیز در بازار یافت نمی‌شود و اگر پزشکی برای بیماری نسخه تجویز کند آن بیمار باید داروخانه‌های بسیاری را جهت پیدا کردن دارو سرکشی کند.

افزایش 40درصدی قیمت‌های داروی ایرانی و افزایش بی‌سابقه داروهای خارجی

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت قیمت‌گذاری دارو به کجا ختم شد، افزود: بر اساس قیمت‌گذاری جدید قیمت داروهای ایرانی 40 درصد افزایش یافت و قیمت داروهای خارجی نیز افزایش بسیاری داشت به‌طوری که دارویی که سابق بر این 30 هزار تومان قیمت آن بود به 100 هزار تومان رسیده است و این در شرایطی است که حتی این دارو نیز دیگر در بازار دارویی یافت نمی‌شود و بازار ناصرخسرو و قاچاقچیان و دلالان دارو بسیار رونق پیدا کرده است.

مشکل انباشته شدن دارو در گمرک همچنان ادامه دارد

خسرونیا در پاسخ به این پرسش که وضعیت داروهایی که در انبارهای گمرک انباشته شده بود به کجا ختم شد، تصریح کرد: یک مدتی ارز دارویی ارائه داده‌اند ولی در حال حاضر بار دیگر مشکل انباشته شدن دارو در گمرک وجود دارد و بیشترین خطر نیز در مورد خرابی‌ داروها است.

وی در پاسخ به این پرسش که این مسئله چگونه است که دارو وارد کشور می‌شود ولی ارز ترخیص آن ارائه نمی‌شود و آیا این مشکل مربوط به مسئولان است یا مربوط به تولیدکنندگان، گفت: این مسئله به‌خاطر این است که ارز دارو مشخص نیست و حتی با توجه به قیمت‌گذاری نیز ما شاهد آن هستیم که یک روزی یک شرکت 10 قلم دارو وارد کشور می‌کند و یک شرکت دیگر اقلام دارویی دیگر را وارد می‌کند.

خسرونیا در تشریح این موضوع گفت: مثلاً دارو با هواپیما یا به‌صورت دیگری وارد گمرک کشور می‌شود و تازه آن زمان است که به وزارت بهداشت اعلام می‌کنند: ما دارو آورده‌ایم، و وزارت بهداشت باید این داروها را مجوز ورود دهد و پروسه ارز آن نیز مشخص شود و این همان مشکلی است که ما با آن مواجه هستیم یعنی واردکننده به وضعیت شاخص‌های نرخ ارز در هرروز نگاه می‌کند، اگر ارز بالا برود تمایلی به ترخیص دارو نمی‌کند ولی اگر ارز پایین بیاید دارو را از گمرک خارج می‌کند و این معضل را بارها به مسئولان مرتبط اعلام کرده‌ایم.

عضو شورای عالی نظام پزشکی بیان داشت: ما تا آنجا که می‌توانیم از طریق رسانه‌ها این مطالبات دارویی را عنوان می‌کنیم ولی بیشترین دغدغه امروز ما آن است که مسئولان جدید وزارت بهداشت که متعاقب ورود دولت جدید می‌خواهند مسئولیت این وزارتخانه‌ مهم را به‌عهده بگیرند باید مدیرانی باشند که کارآیی لازم را داشته باشند.

خودداری از انتخاب وزیر بهداشت پیر

وی ادامه داد: امروز ما در رسانه‌ها و در جاهای دیگر می‌شنویم که فلانی را می‌خواهند وزیر بهداشت کنند یا برخی نیز خودشان را نامزد به‌عهده گرفتن وزارت بهداشت کرده‌اند یا عده‌ای دیگر نیز دور هم جمع شدند تا وزیر بهداشت دولت یازدهم را انتخاب کنند ولی در مجموع باید این مسئله را در نظر بگیرند که یک فرد پیر را به‌عنوان وزیر بهداشت منصوب نکنند که وی نیز مجبور شود چند معاون انتخاب کند که آنها هم دار و دسته‌های خود را بیاورند.

خسرونیا تصریح کرد: امروز دارو از نان شب هم واجب‌تر شده است و باید وزیر بهداشت آینده نیز بتواند در این حوزه اقدامات خوبی انجام دهد به‌طوری که این توانایی را داشته باشد تا بودجه لازم را در حوزه سلامت به‌خصوص دارو از دولت کسب کند.

حق مردم در حوزه سلامت پایمال شد

وی با اشاره به وزارت خانم دکتر وحید دستجردی گفت: حق وزیر سابق را پایمال کردند ولی در اصل حق سلامت مردم پایمال شد زیرا بودجه سلامت را در سازمان‌های دیگر مانند وزارتخانه راه خرج کردند.

خسرونیا با بیان "ما امروز شاهد هستیم که بودجه امسال حوزه سلامت کمتر از بودجه سال گذشته است" افزود: حال با این بودجه چطور می‌توان بدهی‌های کمرشکن بیمارستان‌ها را پرداخت کرد.

 خسرونیا در پاسخ به این پرسش که در این مدت چندماهه پس از انتخاب اعضای جدید سازمان نظام پزشکی احکام این سازمان به چه صورت صادر می‌شود و آیا مشکلات حقوقی دراین‌باره ایجاد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: چرا، به‌هرحال برخی افراد حکم‌های مسئولیت آنان دیگر اعتبار لازم را ندارد ولی خوشبختانه بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی تا زمانی که منتخبین جدید بخواهند فعالیت خود را شروع کنند مسئولان قدیم سازمان می‌توانند احکام لازم را صادر کنند ولی باید این مسئله به‌زودی حل شود. بنده نیز هم در دوره قبلی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی بودم و پس از انتخابات سازمان نیز در حال حاضر به‌عنوان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی انتخاب شده‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha