دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7725

یك مادر بزرگ برزیلی به علت نازابودن دخترش با كاشت اسپرم دامادش یك دوقلو به دنیا آورده است. این تازه‌ترین پرده از نمایش رحم‌های اجاره‌ای است.

این زن 51 ساله، نوه‌های خود را از طریق سزارین در بیمارستان سانتا جوآنا برزیل به دنیا آورده و اگرچه مقامات بیمارستان حاضر به ارائه توضیح در این خصوص نشده‌اند، اما به گزارش آسوشیتدپرس مادربزرگ و نوه‌ها در سلامت كامل از بیمارستان مرخص شده‌اند.

 نكته جالب اینجاست كه عمل سزارین دو هفته زودتر از موعد مقرر انجام شده چون مادربزرگ از یك نوع اختلال خواب رنج می‌برده است.

 دختر 27 ساله این زن نازا بوده و پس از 4 سال درمان بدون نتیجه، مادربزرگ تصمیم گرفت خودش نقش مادر را بازی كند. طبق قوانین كشور برزیل، تنها خویشاوندان نزدیك مجازند نقش مادران تسخیری را ایفا كنند و از آنجا كه دختر نابارور تنها فرزند خانواده بوده و هیچ‌یك از خویشاوندان نزدیك او هم حاضر به ایفای نقش مادر تسخیری نشدند، مادربزرگ برای به دنیا آوردن نوه‌اش پیشقدم شد.

 اجاره رحم، اصطلاح رایجی است كه در سال‌های اخیر، برای انتقال یك جنین حاصل از لقاح تخمك و اسپرم زوج نابارور به رحم یك زن دیگر به كار می‌رود. این روش، در مواردی كه رحم مادر واقعی به‌هیچ وجه توانایی نگهداری جنین را ندارد، به كار برده می‌شود. بعضی زن‌ها واقعا برای این كار پول می‌گیرند و به معنای واقعی، رحم‌شان را اجاره می‌دهند. بعضی دیگر هم مثل این مادربزرگ برزیلی، فقط برای حل شدن مشكل خود را به زحمت می‌اندازند.

اگرچه در همه‌جای دنیا این مسئله با چالش‌های حقوقی و اخلاقی روبه‌روست، اما زنانی‌كه به‌صورت مادرزادی بدون رحم هستند یا به دلایلی رحم شان توسط جراحی برداشته شده است یا این‌كه به‌دلیل بیماریهای مختلف مثل دیابت، بیماری قلبی، فشار خون یا بیماریهای بدخیم رحم‌شان قادر به حمل جنین نیست، مجبورند كه از این روش استفاده كنند: اسپرم پدر با تخمك مادر در محیط آزمایشگاهی لقاح داده می‌شود و جنین حاصله در رحم زن دیگری كه قابلیت بچه دار شدن را داشته باشد جایگزین می‌شود و به این ترتیب، نوزاد متولد شده خصوصیات ژنتیكی پدر و مادر خود را به ارث می‌برد.

 ماجرای این مادربزرگ برزیلی، اولین در نوع خودش محسوب نمی‌شود. چند ماه قبل، یك زن از ایالت فلوریدای آمریكا هم كه دخترش تحت درمان سرطان رحم قرار گرفته‌بود، نوه‌های دوقلوی خود را از همین طریق به دست آورد.

 آن‌استالپر ۵۹ساله دوقلوهای دخترش به نام‌های ایتایو مایا چامسكی را به دنیا آورد، درحالی‌كه كارین چامسكی، مادر این دوقلوها در سال ۲۰۰۵كه تشخیص داده شد به سرطان رحم مبتلا است، ۲۵سال داشت. پزشكان تخمك‌های كارین را برداشتند و پس از آن رحم وی را بیرون آوردند و او را با رادیوتراپی درمان كردند.

 دختر جان سالم به در برد ولی دیگر نمی‌توانست بچه دار شود. به همین خاطر، آن‌استالپر كه در آن زمان ۵۷سال داشت پیشنهاد داد كه او كودك یا كودكان آنها را در رحمش رشد دهد.

به‌طوركلی پزشكان یك جنین را در رحم زنی مسن‌تر از ۵۵سال نمی‌كارند، اما وضعیت سلامت قلب، فشار خون و تناسب اندام استالپر به گونه‌ای بود كه می‌شد تصور كرد برای حمل كودك آمادگی دارد. احتمالا آن استالپر مسن‌ترین مادری است كه از این طریق كودكی را به دنیا آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha